Ipoteză nouă: De ce au dispărut dinozaurii de pe Terra?

Dinozaurii erau deja în declin cu zeci de milioane de ani înainte ca impactul unui asteroid cu Terra să ducă la dispariţia lor. Aşa reiese dintr-un studiu efectuat de cercetătorii britanici, citat de agenţia de presă China Nouă.

Descoperirea schimbă tot ce se ştia până acum despre dispariţia dinozaurilor. Oamenii de ştiinţă au crezut că aceştia erau în plină evoluţie până să fie distruşi de impactul cu un asteroid masiv acum 66 de milioane de ani.

Noul studiu arată că de fapt dinozaurii erau deja pe cale de dispariţie cu zeci de milioane de ani înainte de impactul catastrofal, fiind slăbiţi cel mai probabil de schimbările climatice, care au dus la o răcire treptată a climei.

Cercetătorii britanici de la Universitatea Reading au descoperit specii de dinozauri care au dispărut într-un ritm mai rapid decât altele noi care se dezvoltau cu 50 de milioane de ani înainte ca un asteroid să lovească în zona Golfului Mexic de astăzi.

Cercetarea s-a bazat pe o analiză statistică sofisticată şi pe informaţii din registrul fosil. Experţii spun că nu se aşteptau la acest rezultat. Ei precizează că dinozaurii trecuseră deja de perioada lor de înflorire, în sens evolutiv şi că începuseră să-şi piardă avantajul între speciile dominante de pe Pământ cu zeci de milioane de ani înainte de dispariţia lor.

Nu toate speciile de dinozauri au dispărut în acelaşi ritm. De exemplu, cei cu gâtul lung, adică sauropozii gigant au cunoscut cel mai rapid declin, în timp ce theropozii, grupul de dinozauri din care făcea parte şi T-Rex, au înregistrat un declin mai lent.

Cercetătorii cred că declinul dinozaurilor înainte de impactul unui asteroid cu Terra se explică prin dezmembrarea maselor terestre continentale, activitatea vulcanică susţinută şi alţi factori ecologici ce ţin de schimbările climatice.

Specialiştii spun că dispariţia treptată, prelungită, a dinozaurilor a favorizat probabil apariţia mamiferelor pe Pământ.

În concluzie, putem spune că dinozaurii erau deja pe cale de dispariţie înainte de impactul catastrofal de acum 66 de milioane de ani, motiv pentru care nu au putut face faţă evenimentului cataclismic de atunci.

Experţii atrag însă atenţia că într-o situaţie similară s-ar putea afla şi alte specii de animale din prezent, deja afectate de schimbările climatice provocate de om.