Ce înseamnă de fapt anunţul NASA privind apa de pe Marte?

ce_inseamna_anuntul_nasa_apa_marte.jpg

Foto: NASA/JPL/University of Arizona

NASA a anunţat luni seară că au fost descoperite dovezi ale prezenţei sărurilor hidratate pe Marte, precizând însă că nu au fost găsite probe directe ale prezenţei apei în stare lichidă pe planeta roşie.

Anunţul NASA nu este neapărat o noutate, un anunţ similar fiind făcut tot de agenţia spaţială americană acum câţiva ani.

Şi atunci, cercetătorii NASA vorbeau despre "posibilitatea" ca pe planeta Marte să existe sau să fi existat cândva apă în stare lichidă.

Nici acum, specialiştii de la NASA nu au spus clar, tranşant, că pe planeta Roşie s-ar fi descoperit lichidul atât de preţios vieţii. Este această descoperire o probă lipsită de echivoc a prezenţei apei lichide pe Marte? "Aş spune aproape", a declarat Alfred McEwen, de la Universitatea din Arizona, co-autor al studiului.

Totuşi, anunţul NASA arată că oamenii de ştiinţă au mai făcut un pas important către aflarea unui răspuns final la întrebarea care macină omenirea de decenii.

Reacţii româneşti, după anunţul NASA

Preşedintele Agenţiei Spaţiale Române, Marius-Ioan Piso, declară pentru Mediafax că "descoperirea unor forme care seamănă cu torenţii lichizi, adică unor forme care sugerează apă lichidă, conţinând multe săruri, are o importanţă deosebită pentru cunoaşterea planetei Marte".

"Ele prezintă importanţă, o dată pentru că apa pe Marte continuă să existe într-o stare dinamică şi atunci ne putem gândi la prezenţa vieţii pe planetă, a unor forme de viaţă simple. Altă importanţă este dată de faptul că apa sub formă lichidă facilitează realizarea unor următoare misiuni cu echipaj uman pe planeta Marte, pentru că va fi nevoie să transportăm ceva mai puţină apă. De asemenea, un alt mesaj, poate mai puţin pozitiv, este legat de faptul că planeta Marte ar fi putut fi infestată cu bacterii aduse de sondele terestre care au reuşit să aterizeze pe această planetă în timp, mai ales cele de la început şi, existând lichid, bacteriile ar fi putut cumva să ajungă în această formă şi atunci identificarea de forme de viaţă specifice planetei Marte să fie un pic mai dificilă", spune Marius-Ioan Piso.

De partea sa, Adrian Şonka, de la Observatorul Astronomic "Amiral Vasile Urseanu" din Bucureşti, afirmă că probele privind prezenţa sărurilor hidratate pe Marte reprezintă prima dovadă ştiinţifică că pe planeta roşie ar putea curge apă, care este importantă pentru apariţia vieţii: "Tot aşteptăm să găsim marţieni, dar n-am găsit niciodată, însă cu cât descoperim mai multe locuri unde a fost şi este apă, e mai bine. Avem mai multe locuri în care să căutăm în continuare. Se ştia de mult că pe Marte există apă, în stare solidă, adică gheaţă şi urmele acelea, care au fost arătate şi acum s-au descoperit de mulţi ani, însă nu se ştia ce curge acolo. Acum s-a descoperit că e sare multă. Apa amestecată cu sare îngheaţă mai greu (...). Sarea aia înseamnă că apa nu îngheaţă foarte repede şi are timp să se scurgă. Pe Marte, fiind foarte frig chiar şi ziua, îngheaţă repede. Noi am descoperit-o curgând. Deci există cel puţin în zonele alea".

Cercetătorul precizează că "e prima oară când avem o dovadă ştiinţifică a faptului că ar putea curge apă acolo", aceasta fiind noutatea anunţului făcut de NASA.