Un blockbuster purtînd marca Luc Besson încearcă să cucerească planeta

besson_3_0.jpg

Luc Besson printre personajele sale
Luc Besson printre personajele sale
Image source: 
Credit foto: RFI / EuropaCorp - VALERIAN SAS – TF1 FILMS PRODUCTION

"Valérien şi Cetatea celor o mie de planete" se intitulează noul film realizat de regizorul francez Luc Besson, un pariu cinematografic cu totul excepţional, începînd cu bugetul său colosal: aproape 200 de milioane de euro. La cei 58 de ani ai săi, Luc Besson este un artist consacrat pe plan mondial care a creat un univers propriu lucrînd în stil hollywoodian dar fără să se fi instalat la Hollywood.

Luc Besson face parte dintre acei artişti care au încercat să rivalizeze cu Hollywood-ul, demonstrînd că monopolul planetart al acestei uzine de vise poate fi contestat, că pot fi făcute filme extem de spectaculoase bazate pe ultimile invenţii tehnologice dar pe un alt ton, cu mai puţine clişee şi cu mai multă poezie.

A rivaliza cu America nu este însă uşor: filmul lui Besson a ieşit la sfîrşitul săptămînii trecute în Statele Unite şi în Canada în 3553 de săli, dar în materie de încăsari s-a clasat pe locul cinci. Unii comentatori vorbesc de un fiasco în materie de box-office nord-american, mai ales că filmul a fost demolat şi de criticii anglo-saxoni. Pe acest teren comercial unde există atît de multe rivalităţi nimic nu este însă de mirare, şi este posibil efectiv ca poezia şi tipul de imaginaţie purtînd marca Luc Besson să nu corespundă tiparelor americane. Ceea ce nu înseamnă că "Valérien şi Cetatea celor o mie de planete" nu are şansa de a deveni într-o zi un film cult.

Franţa se poate în orice caz mîndri cu faptul că s-a dotat, în nordul Parisului, la Saint-Denis, cu o Cetate a filmului, mai precis cu studiouri în care pot fi realizate lucruri uluitoare.

In interviurile sale, inclusiv într-un interviu acordat RFI-ului, Luc Besson arată că povestea lui Valérien îl interesa de cîteva decenii, dar a trebuit să aştepte o nouă "eră tehnică" pentru a face filmul: "Tehnologiile, efectele speciale nu erau destul de avansate. A trebuit să aştept apariţia filmului Avatar şi pe James Cameron cu tehnologia inventată de el pentru ca să pot crea apoi extratereşti, nave spaţiale şi alte astfel de efecte. A trebuit efectiv să aştept acest lucru pentru că în filmul meu am trei personaje umane iar în rest am cinci sute de extratereştri. Ceea ce este efectiv foarte complicat de făcut. In film există cîteva secvenţe care durează 30 de secunde dar au fost necesare 18 luni de muncă pentru a le realiza ca efecte speciale".

Intr-un interviu acordat cotidianului Le Figaro regizorul Luc Besson mai precizează că 2000 de tehnicieni au lucrat timp de trei ani la realizarea acestui film. Povestea este de fapt o adaptare a unui album de benzi desenate franceze din anii 70, din care s-a inspirat şi George Lucas în 1977 cînd a făcut “Războiul stelelor”: Sigur, s-ar putea spune că în materie de conflict filmul nu aduce o imensă noutate, ne aflăm în prelungirea altor poveşti cu eroi care salvează planeta, umanitatea, galaxia sau chiar viaţa în Univers. Valérien şi Laureline sunt cei doi protagonişti ai filmului, agenţi spaţio-temporali, imaginaţi cu peste 40 de ani în urmă de desenatorii francezi Pierre Christin şi Jean-Claude Mézières.

Nu vă vom spune de la acest microfon dacă cei doi eroi, între care se înfiripă şi o poveste de dragoste, îşi îndeplinesc cu bine misiunea… Suspansul trebuie întreţinut pînă la capăt, mai ales că în caz de succes Luc Besson a prevăzut o continuare a acestui film destinat deci să devină o saga cinematografică mondială… Să reţinem însă că pentru Luc Besson ideea de speranţă este esenţială: "Eu cred că în ultimul timp în filmele ştiinţifico-fantastice, în special americane, totul este foarte negru. Plouă tot timpul, este noapte tot timpul, eroul îşi pune tot felul de chestiuni existenţiale… Ceea ce mă cam deranjează. Eu cred că trecutul este deja scris, prezentul îl suportăm, dar cu viitorul putem face tot ce vrem. De ce să punem deci numai culori negre pe această pagină albă?”

Iată o viziune de artist umanist care merită salutată, în aşteptarea verdictului pe care îl va da publicul şi presa în Franţa. Pentru că uneori cele două entităţi nu merg mînă în mînă, se întîmplă ca filme criticate aspru de presă să atragă totuşi simpatia publicului larg. Cotidianul Libération, de exemplu, nu este de loc tandru cu Luc Besson şi consideră că "Valérien" nu are nici "originalitate" şi nici "relief".

Dar Luc Besson rămîne încrezător în şansele filmului său, cum este încrezător în viitor pe care îl vede "strălucitor" şi "colorat"…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Un blockbuster purtînd marca Luc Besson încearcă să cucerească planeta