Trioul Ramona Horvath la RFI şi pe scenă la Paris

trio3.jpg

Bateristul Frédéric Sicart, pianista Ramona Horvath si contrabasistul Nicolas Rageau
Bateristul Frédéric Sicart, pianista Ramona Horvath si contrabasistul Nicolas Rageau

Trioul Ramona Horvath a lansat recent pe piaţa franceză primul său album intitulat « XS Bird ». Alături de contrabasistul Nicolas Rageau şi de bateristul Frédéric Sicart, pianista originară din România dar stabilită în Franţa va concerta sâmbătă seara pe o frumoasă penişă acostată pe malurile pariziene ale Senei. O ocazie de a sta de vorbă cu fosta elevă şi apoi parteneră de scenă a maestrului Jancy Körössy, unul dintre cei mai mari pianişti de jazz din România.

« XS Bird vine de la leitmotivul lui Brâncuşi, păsările. Asta m-a inspirat ; o pasăre mai mică. De acolo vine deci titlul acestui prim album al meu editat în Franţa » spune Ramona Horvath. O pianistă care ţine să-i laude pe cei « doi instrumentişti minunaţi » care sunt contrabasistul Nicolas Rageau şi bateristul Frédéric Sicart cu care lucrează, cântă împreună, de mai mulţi ani de zile « în jurul muzicii lui Jancy Körössy care le-a plăcut foarte mult » insistă fosta elevă a marelui pianist de jazz din România.

« Anul trecut am reuşit să edităm acest prim album la renumita casă de discuri Black and Blue dar mi-a fost foarte greu până s-o găsesc pentru că lucrurile sunt întotdeauna mult mai dificile pentru un străin. Am dorit însă ca acest prim disc al meu să arate puţin de unde vin. Pe disc se află însă compoziţii de Jancy Körössy, altele de mine dar şi muzică americană, standarde. Am vrut să arăt în fapt cam tot ce-mi place mie şi tot ce am făcut » mai spune Ramona Horvath. O pianistă care-şi aduce aminte cu plăcere şi de concertul de anul trecut de la Ateneul român. « Pentru oricine este o sală în care trăieşti senzaţii puternice » conchide pianista româncă exprimându-şi speranţa să poată într-o bună zi face un turneu de promovare a discului « XS Bird ».

Bateristul Frédéric Sicart spune că « muzica metisată, care păstrează totuşi accentele jazzului clasic, l-a atras cel mai mult » la stilul Ramonei Horvath. Nicolas Rageau apreciază la pianistă « latura ei personală, dezvoltată organic alături de Jancy Körössy. Ramona este foarte bună la pian şi totodată foarte accesibilă celor care o ascultă. Ramona caută să-i seducă pe oameni, să-i atragă » spune contrabasistul francez.

Membrii trioului Ramona Horvath au concertat deci toamna trecută şi pe scena Ateneului român. De unde păstrează amintiri de neuitat. « Am fost răsfăţaţi, nu există sală mai bună în România » îmi spune Frédéric Sicart în timp ce Nicolas Rageau descrie « un loc magnific, incredibil. Păcat că în Franţa oamenii nu realizează că această sală este una dintre cele mai frumoase pe care le-am văzut vreodată ».

Intr-o cronică publicată de Jazz Hot - cea mai veche revistă de jazz din lume – putem citi despre Ramona Horvath următoarele : « E o pianistă care mânuieşte toate faţetele instrumentului ei. Are o muzicalitate ieşită din comun şi un superb impuls al primei note, un talent rar pe care-l poseda regretatul Oscar Peterson. In plus, este o concertistă autentică ». Greu de contrazis când o asculţi pe Ramona Horvath, fie pe scenă fie în studio.

Trioul Ramona Horvath la microfonul RFI