Supermarketurile din Franţa somate să reducă risipa alimentară

alimente.jpg

Intr-un supermarket francez, aprilie 2013
Intr-un supermarket francez, aprilie 2013
Image source: 
Balint Porneczi/Bloomberg via Getty Im

Patronii marilor magazine de mâncare din Franţa – Carrefour, Auchan, Casino - au fost convocaţi de Ségolène Royal. Ministrul francez al Ecologiei  a organizat o masă rotundă consacrată combaterii risipei alimentare. Ce măsuri au fost anunţate şi ce şanse de izbândă au?

Cea mai emblematică măsură – dar ea nu este nouă spun patronii supermarketurilor – este că aceste magazine nu vor mai avea voie să arunce la gunoi sau să distrugă mâncarea nevândută. Aceasta va trebuie să fie mai întâi propusă sub formă de donaţie diverselor asociaţii umanitare. Marile magazine spun că ele colaborează déjà cu diversele bănci alimentare de ani de zile. Federaţia sectorului afirmă astfel că supermarketurile sunt primul donator cu echivalentul a 120 de milioane de mese distribuite anul trecut. O afirmaţie confirmată de Federaţia băncilor alimentare care precizează că a primit anult trecut 35 de mii de tone de la aceste mari magazine, adică circa o treime din totalitatea donaţiilor primite. Nu-i deci de mirare că lanţuri de magazine precum Auchan, Casino sau Carrefour aprobà această măsură cerută de ministru.

Un ministru care de câteva zile era în război deschis cu patronii. După ce Ségolène Royal i-a ameninţat că va instaura o nouă lege ca să facă presiune asupra supermarketurilor, unul dintre patroni a acuzat-o că « nu caută decât să facă operaţiuni de comunicare ». Altul i-a reproşat că « vrea să pună totul în spatele marii distribuţii » în loc să se ia şi de colectivităţile locale şi să le ofere mai multe mijloace asociaţiilor. « Aceste reacţii arată că ceeace fac îi supără pe unii » a declarat de partea ei Ségolène Royal punând şi mai multe paie pe focul disensiunilor cu proprietarii de supermarketuri.

Acordul de acum ar urma să pună capăt – momentan cel puţin – invectivelor mediatice « dar nu va rezolva problema de fond », regertă unii dintre deputaţii francezi. Ei sunt de părere că doar o lege îi poate obliga pe patronii de mari magazine să-şi schimbe atitudinea. Ei reamintesc astfel că în Franţa fiecare cetăţean aruncă anual între 20 şi 30 de kilograme de mâncare – dintre care 7 kilograme încă în ambalajul de origine ! - ceeace reprezintă la nivelul ţării o risipă anuală între 12 şi 20 de miliarde de euros ! Fireşte că supermarketurile nu sunt nici pe departe primii responsabili – lor nu li se impută direct decât maximum 10 la sută din risipă. Cei mai mari risipitori sunt cetăţenii francezi care reprezintă peste 70 de procente din totalul celor care aruncă mâncare.

Reamintim că la nivel planetar, potrivit cifrelor furnizate de ONU, o treime din producţia alimentară merge la gunoi, lucru ce reprezintă pierderi economice colosale : 900 de miliarde de euro pe an ! Asta în contextul în care malnutriţia rămâne un flagel prezent încă în multe ţări din lume.

Intr-un lung şi trist editorial, ziarul Le Monde îi dă dreptate lui Ségolène Royal că vrea să facă presiune şi ordine. « Dar câte şicane politice derizorii şi câte crispaţii inutile. Câtă vreme pierdută pentru o problemă în fond foarte consensuală ce ar fi trebuit să fie ridicată la rang nu doar de cauză naţională ci chiar europeană şi de ce nu mondială » exclamă cotidianul de seară.

Supermarketurile din Franţa somate să reducă risipa alimentară