Avionul francez Rafale : perspectiva unui contract în India

rafale_dasssault_aviation_6_0.jpg

Avion Rafale, credit foto: rfi.fr

Franţa sperǎ sǎ încheie un contract important cu India pentru vînzarea a 126 de avioane militare de tip Rafale. Ministrul francez al apǎrǎrii s-a aflat la începutul acestei sǎptǎmîni în India pentru a definitiva condiţiile acestei tranzacţii pe care cele douǎ pǎrţi o negociazǎ de trei ani.

Avionul construit de firma Dassault Aviation are în sfîrşit şansa de a "decola" pe piaţa internaţionalǎ dupǎ mai multe eşecuri înregistrare la export. Ministrul francez al apǎrǎrii, Jean-Yves le Drian se arǎta, în orice caz, optimist. Acesta ar urma sǎ fie "contractul secolului" pentru fabricantul de avioane militare francez, întrucît India ar urma sǎ achite sume între 10 şi 16 miliarde de euro. De notat cǎ în 2013 avionul a fost cît pe ce sǎ fie cumpǎrat de brazilieni, dar pe fond de crizǎ şi de alte considerente aceştia s-au rǎzgîndit.

Proiectul este oarecum faraonic pentru cǎ avionul ar urma sǎ fie de fapt produs în India. Ori, aici începe partea cea mai complexǎ. Firma Dassault recurge în Franţa la 500 de parteneri pentru a construi acest aparat. Iatǎ deci un veritabil "puzzle logistic" care trebuie recompus în India. Cum avionul este conceput pentru a purta şi lansa rachete nucleare, alte detalii sunt de pus la punct, unele legate de întreţinerea acestui aparat extrem de sofisticat.

De notat cǎ în ultimul timp "cota" avionului Rafale a crescut întrucît aparatul s-a "ilustrat" în 2011 în cursul unor operaţiuni aeriene în Libia, şi în 2013 în Mali. Nouǎ avioane de tip Rafale sunt angajate acum în contextul operaţiunilor din Irak, unde Franţa bombardeazǎ poziţiile johadiştilor din Organizaţia Statul islamic

Toatǎ lumea ştie cǎ indienii au obiceiul de a negocia cu o anumitǎ lentoare, foarte atenţi la fiecare aspect. Trei ani de discuţii pentru vînzarea acestui aparat nu înseamnǎ deci nimic anormal. Un alt mare contract, de vînzare a şase centrale nucleare francez, este negociat cu India de cinci ani de zile.

Firma Dassault mai sperǎ sǎ-şi vîndǎ aparatul în Qatar, Emiratele Arabe Unite, Egipt şi Malaezia. Si poate în Belgia, ţarǎ care vrea sǎ-şi înlocuiascǎ aparatele de tip F-16 care au început sǎ îmbǎtrîneascǎ.