Charlie Hebdo renaşte cu un gust de ironie amarǎ pe prima paginǎ

paris.jpg

Arcul de Triumf, Paris, credit foto: rfi.fr

Atentatul fǎrǎ precedent comis miercuri 7 ianuarie împotriva publicaţiei Charlie Hebdo a decimat echipa de desenatori ai redacţiei, dar spiritul ei nu a fost redus la tǎcere. Charlie Hebdo revine în chioşcurile din Franţa şi din alte numeroase ţǎri, ofensiv şi ireverenţios, fǎrǎ sǎ cedeze cu nimic din verva sa tradiţionalǎ şi din spiritul critic cu care şi-a obişnuit cititorii. Miercuri 14 ianuarie multǎ lume îl va descoperi de altfel pentru prima datǎ, întrucît drama produsǎ sǎptǎmîna trecutǎ i-a fǎcut o publicitate planetarǎ. Trei milioane de exemplare din acest numǎr sunt însǎ ca şi vîndute, pentru cǎ astǎzi a cumpǎra Charlie Hebdo înseamnǎ a denunţa terorismul.

Inainte de atacul terorist revista apǎrea în 60 000 de exemplare şi era cunoscutǎ în puţine ţǎri. Cei doi fanatici, care doreau de fapt moartea revistei, au contribuit de fapt sǎ o propulseze în atenţia mediilor de informare pe plan mondial şi sǎ-i amplifice tirajul la o cifrǎ record. Acest numǎr special, realizat de "supravieţuitori" dupǎ atacul de pe 7 ianuarie, va fi vîndut în 25 de ţǎri şi va fi disponibil în chioşcuri pînǎ pe 19 ianuarie.

Piaţa externǎ a revistei cuprindea pînǎ acum cam zece ţǎri, printre care Elveţia, Belgia, Marea Britanie, Spania şi Statele Unite. Acum publicaţia şi-a dublat aria de extindere fiind cerutǎ de ţǎri precum Germania, Grecia, Ungaria, Austria, Suedia, Liban, Chile, Australia, India, Singapur.

Inainte de atac în jur de 4000 de exemplare plecau în strǎinǎtare, acum vor pleca 300 000 de exemplare. O versiune numericǎ va apare în limba arabǎ.

In Franţa revista era distribuitǎ în 20 000 de chioşcuri şi puncte de vînzare, acum ea va putea fi gǎsitǎ în 27 000 de centre de distribuţie a presei. Comenzile au fost abundente din partea unor diverse organisme şi instituţii: asociaţii, primǎrii, teatre…

O lume întreagǎ va putea vedea pe prima paginǎ un desen semnat de Luz care-l reprezintǎ pe profetul Mahomed, cu o lacrimǎ la ochiul stîng şi ţinînd în mînǎ o micǎ pancardǎ cu textul "Je suis Charlie" (Sunt Charlie). Sub numele publicaţiei Charlie Hebdo mai poate fi citit acest text: "Tout est pardonné". (Totul este iertat).

Profetul îşi asumǎ în felul acesta sloganul cu care au manifestat milioane de oameni în numeroase ţǎri din lume pentru a protesta împotriva terorismului, a barbariei, a integrismului criminal, a obscurantismului. In viziunea publicaţiei satirice, profetul este infinit mai "simpatic" decît în viziunea teroriştilor, se aratǎ într-o depeşǎ a Agenţiei France Presse.

Mai semnalez în acest context cǎ în Franţa Consiliul Cultului musulman a lansat un apel la calm în direcţia comunitǎţii musulmane, cerîndu-i sǎ evite "reacţiile emotive". Ideal ar fi ca în aceastǎ lume "unele reacţiile emotive" sǎ nu fie "excesive" şi sǎ nu se exprime prin urǎ şi gloanţe, ci eventual printr-un imens hohot de rîs eliberator.