Analist francez: Constructorii vor avea de suferit odată cu interdicția de a mai vinde mașini cu motor termic

o_masina_se_incarca_cu_electricitate_1_aprilie_2022_illinois_statele_unite._.jpg

O masina se încarca cu electricitate, 1 aprilie 2022, Illinois, Statele Unite.
O masina se încarca cu electricitate, 1 aprilie 2022, Illinois, Statele Unite.
Sursa imaginii: 
AP Photo/Nam Y. Huh

Din 2035, nu vor mai putea fi comercializate mașini termice noi, a votat Parlamentul European. Și la acest capitol constructorii auto chinezi sunt foarte bine poziționați în ceea ce privește fabricarea de mașini electrice. Un autoturism electric are avantajul că va menține o mai bună calitate a aerului în orașe. Ea nu poluează când funcționează așadar iar calitatea aerului se va ameliora, ceea ce înseamnă un plus pentru sănătatea marilor metropole – Paris, Berlin, Londra și nu numai. Dar, fabricarea unei baterii înseamnă emisii poluante. Apoi, extracția materiilor prime necesare pentru producția propriu-zisă a unui astfel de autoturism, are un impact asupra mediului înconjurător. Un impact social există, de asemenea căci , mulți se întreabă cine va lucra în aceste mine. Care sunt consecințele și cât de poluant este sectorul auto, răspunde la RFI economistul francez Flavien Neuvy. 

Mașina electrică prezintă numeroase avantaje, dar, nu este complet neutră în ceea ce privește protejarea mediului.

Dar, este transportul auto principalul responsabil pentru emisiile cu efect de seră? 

Economistul francez Flavien Neuvy: "Sectorul auto în ansamblul său reprezintă o parte importantă din emisiile poluante, undeva la 30%, global. Deci, da, este un sector poluant iar mașina fiecăruia dintre noi reprezintă mai bine de jumătate din acest procent. Așadar, este importantă chestiunea reducerii emisiilor poluante ce provin din mobilitate. Mașinile electrice pot fi un răspuns deoarece ele nu emit particule poluante. Dar, cum ele consumă electricitate, trebuie luat în calcul modul prin care electricitatea este produsă. În unele state, cum este Polonia, care utilizează mult cărbune, rezultatul de mediu nu este prea evident".  

Unii constructori auto susțin că adaptarea uzinelor pentru construcția de mașini electrice va costa mult, inclusiv locuri de muncă. 

Economistul Flavien Neuvy: "În mod clar, trecerea exclusivă la producția de mașini electrice, va avea un impact asupra locurilor de muncă din sectorul industrial. Pentru constructori, fabricarea unui vehicul electric, implică mai puțină forță de muncă. Sunt mai puține piese și deci, automat, mai puțini lucrători.  Impactul va fi resimțit și de producători de piese, spre exemplu pentru motoare, în acest caz nu vedem viitorul lor. Producătorii vor trebui să își găsească o utilitate pentru construcția noilor modele de mașini. Spre exemplu, se pot tranforma în fabricanți de baterii. Apoi, deși nu vorbim prea des, dar mulți mecanici vor fi afectați, căci vor rămâne fără obiectul muncii. O mașină cu motor termic are nevoie de întreținere, există ateliere de reparații peste tot în Europa, cu toate vor fi afectate".

Nu trebuie uitat nici faptul că, la ora actuală cel puțin, mașinile electrice nu sunt la un preț accesibil oricărei gospodării:

Economistul Flavien Neuvy: "Este una din marile incertitudini. Acum, se știe că o mașină electrică este undeva la 30 – 40% mai scumpă, decât varinata pe combustibil. Pariul este că, cu cât vor fi fabricate mai multe autoturisme electrice, cu atât va scădea prețul, fiind o producție de masă. E vorba de volum – mai multe mașini iar costul inițial scade, cam aceasta e ideea. Dar, totul depinde de prețul minereurilor utilizate pentru producția acestor mașini ale viitorului foarte apropiat. Cursul cobaltului, a nichelului a crescut uimitor în ultima perioadă iar cel al litiului a crescut de 6 ori. Nu știu cât va fi cursul acestor materii prime în 2035 dar, există un risc extrem de serios de a avea mașini 100% electrice dar la un preț inabordabil pentru multe familii. Nu știu dacă soluția este să fabricam mașini care protejează mediul dar pe care nimeni nu și le poate permite".

Hildegard Müller, președintele federației constructorilor auto germani a reacționat, de asemenea, la decizia eurodeputaților. Pentru el, "este o decizie contra pieței, contra inovației și a tehnologiilor moderne iar în plus nu există infrastructura necesară de reîncărcare a mașinilor electrice, în cea mai mare parte a Europei».