Lionel Messi la PSG: o afacere de (sute de) milioane pentru clubul francez

fani_messi.jpg

Fani ai clubului PSG asteptând sosirea lui Leo Messi pe aeroportul parizian Le Bourget, 10 august 2021.
Fani ai clubului PSG asteptând sosirea lui Leo Messi pe aeroportul parizian Le Bourget, 10 august 2021.
Sursa imaginii: 
REUTERS - YVES HERMAN

Sosirea atacantului argentinian Lionel Messi la clubul Paris Saint-Germain, unde va evolua cel puţin doi ani contra unui salariu anual de circa 35 de milioane de euro, este o afacere de aur pentru clubul parizian sponsorizat de Qatar. Sextuplu câştigător al Balonului de aur, «La Pulga» s-a impus de-a lungul anilor şi ca o marcă extrem de rentabilă.

Presa catalană estima beneficiile economice anuale aduse de Messi, pe când juca la Barcelona, la 200 de milioane de euro. Cu alte cuvinte, PSG care îi va plăti starului argentinian un salariu anual de circa 35 de milioane de euro plus o primă la semnătură, ar putea fi repede beneficiar. Să nu uităm însă că la Barça, Messi era până nu demult plătit dublu, vreo 70 de milioane de euro pe an. In mare dificultate financiară dar şi în contextul crizei economice provocate de epidemia de Covid, clubul catalan nu i-a mai putut oferi atâţia bani, motiv pentru care argentinianul a decis să treacă munţii Pirinei.

Intr-adevăr, notează comentatorii, toată lumea, toţi microbiştii, vor dori să-l vadă pe Messi jucând. Cu stadionul Parc des Princes plin, reţelete pentru PSG erau déjà estimate la 100 de milioane de euro. Odată cu venirea lui Leo Messi la Paris, clubul capitalei francez va putea scumpi preţul biletelor pentru a ajunge la reţete anuale de 120-130 de milioane de euro.

Noi încasări comerciale vor veni şi din merchandising. Astfel, tricoul cu numărul 30 – cel pe care îl va purta Leo Messi la PSG – este déjà de vânzare oficial contra sumei de 108 euro. Când se ştie că maioul lui Messi pe când era la Barça era unul dintre cele mai vândute din lume, ne putem imagina ce beneficii poate trage PSG şi la acest capitol. Nu în ultimul rând, Messi, marcă mondială prin excelenţă, atrage şi el personal o serie de sponsori: chinezul Huawei şi americanul Pepsi Cola sunt doar doi dintre ei. In fine, în epoca actuală, starul balonului rotund este şi sportivul cu cel mai mare impact marketing pe reţelele sociale. Messi are aproape 250 de milioane de abonaţi pe Instagram şi peste 100 de milioane pe Facebook.

Analiştii citaţi de RFI notează însă că spre deosebire de strategia aleasă când l-au achiziţionat pe tânărul Kylian Mbappé în 2017, de această dată investitorii qatarioţi de la PSG nu mizează pe termen lung. Chiar dacă mai este în mare formă, la 34 de ani Messi e mai degrabă pe final de carieră. In termeni de vizibilitate şi de soft power, investiţia pentru Qatar nu are preţ. Emiratul visa să-l aibă pe Messi la PSG încă de când au cumpărat clubul parizian acum un deceniu. In absenţa lui, emirul al-Thani a achiziţionat alte celebrităţi: Zlatan Ibrahimovic în 2012, David Beckam în 2013 şi Neymar acum 4 ani. Cu Messi, clubul parizian dă însă un semnal şi mai tare, estimează analiştii. «PSG nu mai este un club, est o marcă. Fotbalul este un detaliu» notează un specialist citat de Le Monde care aminteşte că viitoarea Cupă mondială de fotbal, anul viitor, va avea loc …în Qatar. Cupă pe care Messi speră s-o cucerească în 2022 împreună cu Argentina, echipa sa naţională.

Cine ar mai putea beneficia de sosirea argentinianului la PSG este canalul de televiziune Canal+. Cu 20% din meciuri, acesta ar putea face bani mulţi graţie publicităţii dar şi abonamentelor care se vor înmulţi graţie lui Messi. La fel, firma Amazon care deţine restul de 80% din meciurile Ligii întâi franceze, va beneficia şi ea de «efectul Messi».

Intr-un comentariu consacrat sosirii jucătorului-vedetă la Paris, ziarul Le Monde notează în încheiere: «Operaţiunea este bună atât pentru PSG cât şi pentru «marca» Messi». De partea sa, Libération regretă că «Liga întâi, campionatul francez, se transformă cu venirea lui Messi şi mai mult într-un simulacru de competiţie în care sportul şi spectacolul se confundă».