Sondaj printre liceenii din Franţa, majoritarea resping laicitatea în spaţiul public

capture_decran_2021-03-03_a_18.42.30.png

Principiului laicităţii nu înseamnă negarea religiei ci o atitudine echidistantă a statului în faţa tuturor religiilor.
Principiului laicităţii nu înseamnă negarea religiei ci o atitudine echidistantă a statului în faţa tuturor religiilor.
Image source: 
RFI/DR

Potrivit unui sondaj realizat în Franţa elevii de liceu nu sunt de acord, în majoritatea lor cu principiul francez al laicităţii. Observatorii fenomenului vorbesc de o „fractură generaţională”.

Sondajul a fost comandat de revista Le Droit de vivre (Dreptul de a trăi), de Liga Internaţională împotriva rasismului şi antisemitismului, precum şi de institutul Ifop (Institut francez de opinie publică). Înscris în Constituţie, principiul laicităţii în spaţiul public este una din valorile fundamentale ale Republicii Franceze. 52 la sută dintre liceeni sunt însă de acord cu arborarea de semne religioase ostentatoare în şcolile publice, iar 49 la sută dintre ei nu văd nici un inconvenient dacă funcţionari publici, deci inclusiv profesori, îşi afişează convingerile religioase.

Rezultatul acestui sondaj este şocant, dacă ţinem seama de alte anchete de unde rezultă că pe ansamblul populaţiei franceze doar 25 la sută dintre cetăţeni sunt de acord cu semnele religioase în şcoli.

Revista Le Point analizînd rezultatele acestui sondaj efectuat printre liceeni mai constată că ei sunt divizaţi cînd vine vorba de dreptul de a blasfemia. 78 la sută dintre tinerii de origine musulmană se opun acestui drept considerîndu-l un ultragiu adus religiei. Printre elevii catolici doar 45 la sută denunţă dreptul la blasfem ca inacceptabil.

În prezent, din totalul numărului de liceeni în Franţa, 14 la sută sunt de origine musulmană şi viziunea lor pare să fie una identitară. Comentatorii revistei Le Point consideră că acest sondaj pune în lumină erorile comise în ultimii 30 de ani în sfera învăţămînutului. Numeroşi elevi confundă critica unui sistem de idei cu critica unor persoane. Îngrijorat de această respingere a principiului laicităţii (care nu înseamnă negarea religiei ci o atitudine echidistantă a statului în faţa tuturor religiilor) Ministerul învăţămîntului a decis să instituie o misiune pentru o mai bună explicare a acestui principiu fundamental.

Mult mai bine ar fi fost însă, spun comentatorii avizaţi, ca să nu fie scoase din programa şcolară lecţii de istorie din care elevii ar fi putut învăţa cum s-au succedat religiile de la zeii grecilor şi ai romanelor pînă la credinţele monoteiste… Marele eşec al şcolii este atunci cînd nu poate structura spiritul critic al unui elev, şi mai ales cînd elevii, prin convingerile cu care vin de acasă, îi intimidează pe profesori şi îi fac să se autocenzureze.

 

 

 
 
Tags: