Franţa: Diversitate la Opera din Paris

guillaume_diop_este_balerin_la_opera_din_paris_unul_dintre_initiatorii_manifestului_prin_care_atentioneaza_ca_exista_o_discriminare_rasiala_in_aceasta_prestigioasa_institutie.jpg

Guillaume Diop este balerin la Opera din Paris, unul dintre initiatorii manifestului prin care atentioneaza ca exista o discriminare rasiala în aceasta prestigioasa institutie.
Guillaume Diop este balerin la Opera din Paris, unul dintre initiatorii manifestului prin care atentioneaza ca exista o discriminare rasiala în aceasta prestigioasa institutie.
Image source: 
Guillaume Diop Facebook

O dezbatere asupra diversităţii este în curs în cadrul uneia dintre cele mai prestigioase instituţii de cultură din lume: Opera din Paris. Totul a început cu un manifest semnat de aproape 400 de salariaţi ai acestei instituţii tricentenare. Manifestul a fost iniţiat de patru dansatori, doi cântăreţi şi un responsabil de evenimente, cu toţii metişi. Ideea lor este de a atenţiona că există practici discriminatorii chiar şi în această instituţie. Conducerea Operei a reacţionat şi vrea să elimine practicile discriminatorii inclusiv prin renunţarea la unele lucrări din repertoriu.

Modelul balerinei albe a dominat prea mult timp baletul Operei din Paris – sunt de părere semnatarii manifestului. 5 dansatori şi dansatoare de culoare, dintr-un total de 150 de dansatori, continuă să fie confruntaţi cu prejudecăţi rasiale.

Instituţia numără 1.900 de angajaţi.

În manifest se poate citi că "Opera din Paris are în rândurile sale artistice, tehnice ori administrative, angajaţi de culoare. Dar chiar şi aşa, discriminarea rasială este încă prezentă în societatea franceză a secolului XXI.  Iar Opera din Paris, nobilă instituţie în care lucrăm cu pasiune, nu scapă de această problemă», explică semnatarii manifestului.

Printre ei, Guillaume Diop şi Letizia Galloni :

"Dansul nu este o artă rezervată unei anumite culori de piele. Este o chestiune de talent, de capacitate, este pasiunea de a dansa şi de a ne simţi bine cu toţii. Dar nu văd cu ce ar sparge omogenitatea unui corp de balet o persoană ce nu este albă" spune Guillaume Diop iar colega sa Letizia Galloni îl susţine: "ne aflăm în 2021 totuşi. Opera din Paris este o instituţie mare iar ea trebuie să reprezinte societatea în care trăim".

Administraţia a decis să achimbe inclusiv produsele de machiaj pentru a fi adaptate diferitelor culori de piele. Se doreşte modificarea vocabularului utilizat în lucrări moştenite din perioada colonială.

Directorul Operei din Paris, Alexander Neef este de părere că va trebui să se renunţe la unele lucrări din repertoriu, pentru că pornesc de la ideea unei discriminări rasiale din alte secole.

Responsabilul vrea să lase excelenţa să dicteze, în cazul fiecărui angajat şi nu culoarea pielii.