Editorialist francez: „Trebuie oprit Recep Erdogan!”

capture_decran_2020-11-02_a_17.19.25.png

Preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan şi preşedintele francez Emmanuel Macron.
Preşedintele turc Recep Tayyip Erdogan şi preşedintele francez Emmanuel Macron.
Image source: 
REUTERS/Ludovic Marin/Pool

Numeroşi editorialişti francezi consideră că Uniunea Europeană trebuie să se opună politicii agresive a Turciei, şi că Franţa are de jucat un rol important în acest sens. Parisul pledează pentru decretarea unor sancţiuni europene împotriva Turciei, dar Germania blochează pentru moment acest posibil mecanism.

Deocamdată Uniunea Europeană se mulţumeşte doar cu declaraţii şi vagi avertismente, în aşteptarea viitoarei reuniuni la vîrf din decembrie. Editorialistul Nicolas Bavarez consideră însă că această „politică de calmare” a tensiunilor nu va putea opri „imperialismul neo-otoman” al Turciei.

Editorialistul francez arată într-un articol publicat în cotidianul Le Figaro, intitulat „Trebuie oprit Recep Erdogan!”, că Europa a mai dus în trecut o astfel de politică de conciliere dezastruoasă, mai precis atunci cînd premierul britanic Chamberlain a crezut că se va putea înţelege cu Hitler. Ori, încă de atunci Winston Churchill l-a dezavuat pe Chamberlain spunînd: „Politica de calmare înseamnă să hrăneşti un crocodil cu speranţa că vei fi mîncat ultimul”.

Nicolas Bavarez introduce totuşi o nuanţă în articolul său, citez: „Dacă imperialismul neo-otoman şi islamismul Turciei lui Erdogan diferă profund de totalitarismul nazist, ele reprezintă pentru democraţie şi Europa o ameninţare la fel de periculoasă.” Editorialistul mai arată în articolul său că Erdogan profită de absenţa unei politici americane în regiune, precum şi de epidemia care a paralizat Occidentul pentru a-şi „accelera expansiunea exterioară”.

Revista L’Express observă că apelul lansat de Recep Tayyip Erdogan pentru boicotarea produselor franceze este cît se poate de contradictoriu. Ca şi cum  preşedintele turc nu ar şti că firma Renault a construit în oraşul turc Bursa a doua platformă de producţie mondială după Dacia situată în România. În 2019 au fost fabricate 378 000 de vehicule şi peste 900 000 de motoare în Turcia, iar 131 000 din aceste maşini au fost vîndute în Franţa.

Pentru a evoca o problemă insolubilă sau foarte dificil de rezolvat francezii au expresia „casse-tête”, ca şi cum ar spune „îmi sparg capul şi nu găsesc soluţia”. Turcia a devenit, pentru Europa, poate mai mult decît Rusia, în acest moment, o problemă de tip „casse-tête”.