Cum a început anul şcolar în Franţa? Şcoli şi clase închise din cauza epidemiei de Covid-19, proceduri sanitare aplicate haotic, etc.

scoala.jpg

Scoalà la Vincennes (periferia Parisului), septembrie 2020.
Scoalà la Vincennes (periferia Parisului), septembrie 2020.
Image source: 
Martin Bureau, AFP

Scolile au început în Franţa acum exact două săptămâni. Pentru a combate epidemia de Covid-19, autorităţile de la Paris au impus un protocol foarte strict, cel puţin la prima vedere: în ce condiţii se închide o clasă sau o şcoală, cine şi când trebuie să fie testat, după cât timp se pot întoarce în clase copii bolnavi sau suspectaţi de Covid-19, şamd. Experienţa de pe teren arată din păcate o situaţie destul de haotică, în primul rând pentru că procedura nu a fost tot timpul şi de toată lumea bine înţeleasă.

„Scoala şi epidemia de coronavirus: marea brambureală”. Titlul anchetei din Le Monde rezumă cel mai bine situaţia din şcolile franceze după doar două săptămâni de funcţionare în „regim de coronavirus”. Din ultimele cifre oficiale de care dispunem, publicate vineri, 524 de clase şi 32 de şcoli sunt închise în toată Franţa din cauza epidemiei de Covid-19. O picătură de apă într-un ocean de şcoli. Trebuie ştiut că în Franţa există în total peste 60.000 de şcoli. 32 de şcoli închise reprezintă circa o şcoală din 2.000 care a fost închisă.

Problema nu este deci – pentru moment cel puţin – închiderea şcolilor sau a claselor, ci felul în care se aplică- sau nu – prevederile sanitare. Pe lista lipsurilor sau a doleanţelor exprimate de profesori, elevi şi/sau părinţi, găsim soluţii dezinfectante insuficiente, absenţa măştilor, cea a infirmierelor şcolare, şamd.

Trebuie ştiut că în Franţa, masca este obligatorie la şcoală pentru toţi copii de peste 11 ani – adică la gimnaziu şi liceu – tot timpul, adică inclusiv în clasă şi în recreaţie. Aceeaşi regulă se aplică evident şi cadrelor didactice sau personalului administrativ. Copii trebuie să vină cu masca de acasă, un număr foarte limitat de măşti fiind pus la dispoziţie de şcoală pentru cei mai nevoiaşi dintre copii.

Alte întrebări îi frământă pe profesori şi părinţi: când şi de ce se închide o clasă, pentru câtă vreme, etc. Regula este destul de clar impusă de ministerul Educaţiei. Dacă un elev a fost identificat drept „contact cu risc” – adică a stat o vreme în preajma unui bolnav - şi familia semnalează acest lucru şcolii, copilul rămâne acasă, evită contactele, vede un medic care va decide sau nu să testeze copilul. In orice caz, bolnav sau doar suspect, elevul trebuie să stea acasă o săptămână – până zilele trecute carantina era de 14 zile. Ca să revină la şcoală, nu i se cere niciun certificat medical.

Dacă un copil este găsit pozitiv, şcoala trebuie să fie informată iar la rândul ei, aceasta trebuie să întocmească lista cu persoanele – elevi sau personal – cu care copilul pozitiv a fost în contact. Lista este apoi transmisă inspectoratului şi Agenţiei regionale de sănătate. Aceasta din urmă, ARS, decide ce persoane trebuie să fie testate şi previne ministerul. Cei care nu figurează pe listă, pot reveni la şcoală, ceilalţi stau acasă 7 zile.

Inchiderea unei clase sau a unei şcoli se poate decide dacă au fost găsite 3 cazuri confirmate de Covid-19. Decizia finală este însă luată de la caz la caz, în funcţie de situaţie, şi doar în urma unei concertări între diverşi actori – prefectură, ARS şi minister.

Această latitudine, această adaptare locală, pune probleme întrucât clase şi şcoli nu au fost întotdeauna închise pe aceleaşi criterii. Astfel, într-o şcoală dată drept exemplu de Le Monde, clasa unui elev contaminat a fost închisă dar fraţii lui au putut veni mai departe în clasele lor respective...Intr-o altă şcoală primară s-au închis 9 clase după ce s-a descoperit un elev pozitiv. „Nu e puţin exagerat?” întreabă, pe bună dreptate, numeroşi părinţi. Cum excesivă a fost şi lista de 500 de nume, de presupuse „cazuri-contact”, pe care un director de şcoală a trimis-o rectoratului şi Agenţiei regionale de sănătate...

Nu e de mirare că după doar 2 săptămâni de şcoală, potrivit unui sondaj realizat la iniţiativa unui sindicat, 39% dintre directorii de şcoli se declară déjà „epuizaţi”. In schimb, printre eveli, nimeni nu a făcut încă un sondaj. Poate va veni şi acesta, mai ales că începând din această zi de luni, elevii din clasele a întâia, a 2-a, a 6-a şi a 10-a au început să dea teste la franceză şi matematică. Aceste teste sunt destinate să vadă la ce nivel sunt respectivii copii, cât de mult au avut de suferit de pe urma carantinei şi a întreruperii şcolii la mijlocul lui martie, ştiut fiind că mulţi dintre ei de atunci şi până acum două săptămâni nu prea au pus mâna pe cărţi şi cu atât mai puţin pe un pix sau creion.

Cum a început anul şcolar în Franţa? Şcoli şi clase au fost închise din cauza epidemiei de Covid-19, procedurile sanitare au fost aplicate haotic, etc.