Joia neagră: Franţa paralizată de protestele contra reformei pensiilor

gare_du_nord.jpg

Gara de nord din Paris în timpul unei zile de grevà, septembrie 2019
Gara de nord din Paris în timpul unei zile de grevà, septembrie 2019
Image source: 
DOMINIQUE FAGET/AFP

Zi neagră în perspectivă la Paris şi în toată Franţa. Greva generală lansată de sindicate împotriva proiectului de reformă a pensiilor a mobilizat toate sectoarele dar mai ales transporturile. Tara riscă deci să fie paralizată şi nu doar o zi. Blocajul ar putea dura cel puţin până luni şi de ce nu mai mult, unii sperând într-o recidivă a paraliziei din noiembrie 1995.

Viaţa francezilor şi mai ales a parizienilor va fi la ralenti azi. In capitală spre exemplu, 11 linii de metrou din 14 sunt complet închise sau circulă doar 2-3 trenuri pe oră la orele de vârf. Liniile de metrou rapid care traversează Parisul şi merg până în periferiile îndepărtate, aşa-zisele RER, sunt şi ele în mare parte blocate în depouri. 4 linii din 6 sunt complet închise. In gările feroviare, haosul este şi mai mare. 90% din trenurile franceze au fost anulate azi.

Rezultatul acestei cvasi-paralizii a transporturilor: axele rutiere sunt saturate. La 6 dimineaţa erau déjà 100 de kilometri de ambuteiaje pe drumurile care duc la Paris.

In fine, nu doar transportul la sol este îngreunat. Controlorii traficului aerien sunt şi ei supăraţi şi fac grevă. Rezultatul este că sute de zboruri au fost anulate azi. Air France şi-a ţintuit la sol 30% din zborurile interne şi 15 procente din cele externe. La fel şi EasyJet care şi-a anulat azi peste 230 de zboruri.

Inutil de spus că pentru părinţi, pedeapsa este dublă. Pe lângă faptul că trebuie să ajungă cu greu la serviciu - pentru cei care nu şi-au luat o zi liberă - dar ei au fost nevoiţi să găsească şi o soluţie pentru copii rămaşi acasă din cauza grevei profesorilor. Doar 245 de şcoli pariziene dintr-un total de 652 sunt deschise azi.

Gările din Paris sunt aproape pustii:


Image source: 
RFI/Vasile Damian


Image source: 
RFI/Vasile Damian


Image source: 
RFI/Vasile Damian

De altfel, o serie de alte categorii salariale s-au alăturat protestelor iniţate de feroviari şi transportatori: educatorii, profesorii dar şi studenţii, avocaţii, poliţiştii, şamd. Intrebarea pe care şi-o pune toată lumea este cât va dura acest protest având în vedere că preavizele de grevă în transporturi au fost depuse pentru o perioadă nelimitată. In funcţie de mobilizarea de azi, protestatarii ar putea fi încurajaţi să continue blocada. Mai toţi analişti prezic o prelungire a paraliziei până luni, zi care va fi în realitate testul adevărat pentru sindicate.

Cine sunt câştigătorii acestei joi negre?

Contabil vorbind, momentul este favorabil pentru un protest mai lung. Intr-adevăr, cu cât sunt mai mulţi grevişti în prima zi - adică azi - cu atât mişcarea poate fi prelungită fără prea mari dureri la buzunar. Ori ziua de azi se anunţă mobilizatoare. In al doilea rând, suntem în decembrie, ultima lună a anului, cea în care feroviarii de exemplu primesc prima lor anuală - circa 80% dintr-un salariu lunar. Impactul financiar al grevei se va putea face deci mai puţin simţit.

Trebuie precizat că există totuşi categorii, sectoare de activitate care vor ieşi câştigătoare la sfârşitul acestei zile. Soferii de Uber, taximetriştii şi numeroasele firme care închiriază maşini, biciclete sau trotinete, îşi freacă mâinile. Problema este - inclusiv pentru subsemnatul - că serviciul de biciclete municipale a hotărât să închidă azi, la cererea prefecturii de poliţie, circa 60 de staţii aflate mai ales pe traseul manifestaţiei pariziene.

Sute de manifestaţii la Paris şi în oraşele provinciei franceze


Image source: 
RFI/Vasile Damian


Image source: 
RFI/Vasile Damian


Image source: 
RFI/Vasile Damian

245 de adunări, defilări sau manifestaţii au fost anunţate azi în toată Franţa. Potrivit cifrelor date de serviciile de informaţii, sunt aşteptaţi să manifesteze azi în toată ţara circa 330.000 de oameni din care vreo 25.000 la Paris. Departe deci de milionul de oameni care a ieşit în stradă în 2003 - şi nu doar o dată - contra reformei pensiilor propusă atunci de guvernul conservator al premierului François Fillon. Problema este că azi spiritele sunt mult mai încinse decât atunci. Un an de mobilizare săptămânală a vestelor galbene încurajează violenţele. In fapt, cei 6.000 de poliţişti mobilizaţi azi numai la Paris - dintre care circa 400, bine echipaţi, călare pe motociclete foarte mobile - se vor confrunta cu două grupuri violente care riscă să perturbe marşul sindicatelor.

Extremiştii, radicalii de stânga - botezaţi mai nou "ultra galbenii" - şi black-blocs care caută sistematic, la orice manifestaţie, confruntarea cu forţele de securitate, sunt spaima manifestaţilor, a poliţiştilor dar şi a noastră, a jurnaliştilor, pentru că şi noi suntem consideraţi "ţinte" pentru aceste categorii de protestatari. Oamenii de ordine ai sindicatelor au experienţă şi vor face totul pentru a evita incursiunea acestora în rândul cortegiilor deci distrugerile şi confruntările vor avea loc în marginea manifestaţiilor. Se prezice, tot de serviciile secrete, că vor veni la Paris circa 600 de ultraşi.

Sindicatul CGT a manifestat si în 24 septembrie 2019 contra proiectului de reformà a pensiilor (Foto: Dominique Faget/AFP)

Comersanţii sunt de partea lor baricadaţi, cu jaluzelele trase, cel puţin cei de pe parcursul manifestaţiilor. Poliţia i-a îndemnat să facă aşa de frica distrugerilor potenţiale pe care le-ar putea provoca spărgătorii, huliganii, prezenţi la fiecare manifestaţie. La Paris de exemplu, manifestaţia începe la ora 14 şi va merge de la Gara de est, via piaţa Republicii, până la Nation unde, în principiu, mulţimea ar trebui să se dispeseze la ora 19. Tot sectorul Champs-Elysées, cel al preşedinţiei, dar şi cartierele ministeriale, cel unde se află Parlamentul dar şi zona Notre-Dame, au fost interzise manifestanţilor.

O reformă a pensilor promisă de candidatul Emmanuel Macron acum doi ani

Motivul grevei este proiectul de reformă a pensiilor. O reformă promisă din 2017 de candidatul Emmanuel Macron care spunea atunci că vrea "să clarifice şi să stabilizeze regulile jocului odată pentru totdeauna." Concret, el promitea atunci că va instaura un "sistem universal, just, transparent şi fiabil." Idea era - şi rămâne şi azi -aceea de a nu renunţa la sistemul prin repartizare - în care activii plătesc pensiile celor care nu mai muncesc - dar introduce şi un sistem pe puncte în care fiecare euro cotizat să dea fiecăruia aceleaşi drepturi. Cu alte cuvinte, se pune capăt regimurilor speciale - 42 la număr! - de care beneficiază anumite categorii de salariaţi, dar mai ales feroviarii şi angajaţii de la metrou.

Iniţial prevăzut pentru o primă discuţie în parlamentul francez în vara lui 2018, proiectul a fost amânat de mai multe ori. In fine, se spune că el va fi adoptat cel mai târziu în vara lui 2020, adică cu doi ani întârziere faţă de calendarul iniţial. Precizăm totuşi că la ora la care vorbim, când ţara este paralizată şi lumea face grevă, nu se cunoaşte încă conţinutul definitiv al reformei. Nu s-a fixat încă nici măcar data, anul de la care ar urma să fie aplicată reforma. Dezbaterile continuă, sindicaliştii negociază mai departe cu guvernul dar şi ies în stradă.

Liderul sindicatului CFDT, la iesirea de la discutii cu premierul Edouard Philippe, 5 septembrie 2019 (Foto: François Guillot/AFP)

Macron a fost ales pe acest program şi culmea este că şi azi, conform unor sondaje de opinie, 76% dintre francezi sunt favorabili unei reforme a pensiilor şi 61 de procente aprobă chiar şi dispariţia faimoaselor regimuri speciale. Si totuşi, Franţa este azi paralizată, încă o dovadă a paradoxurilor acestei ţări dar poate şi a unei proaste comunicări guvernamentale în acest dosar extrem de sensibil al pensiilor.

Cască, mască de gaze şi ochelari de protecţie pentru jurnaliştii de pe teren

Pentru prima dată voi ieşi la manifestaţie în binom, adică împreună cu un coleg - în speţă e vorba de o colegă de la serviciul în limba chineză. Crearea acestor "perechi" de jurnalişti ne-a fost impusă de direcţie. De asemenea ni s-a spus să plecăm pe teren cu cască şi ochelari de protecţie, mini-mască de gaze şi soluţie de spălat ochii în caz de gaze lacrimogene. Evident că tot acest echipament este de pus numai în caz de pericol, în punctele fierbinţi ale manifestaţiei. In rest, cu cât suntem mai puţin vizibili cu atât va fi mai bine. Ni s-a reamintit că ultraşii atacă şi jurnaliştii, consideraţi şi ei "simboluri" ale puterii.

In fine, s-a creat un grup WhatsApp în care figurăm toţi ziariştii de la RFI şi France 24 care vor merge pe teren. Deasemenea, am fost obligaţi să ne instalăm şi să activăm pe telefoanele mobile aplicaţia Life 360 care geolocalizează în timp real fiecare membru al grupului. Nu în ultimul rând, am primit pagini întregi de documentaţie privind situaţia securitară din Paris şi sfaturi pentru cei care realizează reportaje în zone zise "cu ordinea publică degradată".

"Trusa de protectie" a jurnalistului de la FMM care merge pe teren, la manifestatii (Foto: Vasile Damian)