Black Friday: simbol “negru” al societăţii de consum

black_friday_protest_at_amazon_hq.jpg

Acţiune anti-Black Friday la Clichy, în nordul Parisului, 29 noiembrie 2019
Acţiune anti-Black Friday la Clichy, în nordul Parisului, 29 noiembrie 2019
Image source: 
STEPHANE DE SAKUTIN / AFP

În mai multe ţări europene ziua de Black Friday a devenit una de Block Friday, altfel spus o zi de protest împotriva hiperconsumului. Fenomenul Black Friday s-a născut în Statele Unite şi Canada, fiind, în vinerea de după sărbătoarea Thanksgiving un eveniment comercial. Prin reduceri importante de preţuri magazinele îi invită pe cumpărători să se lanseze în frenezia cumpărăturilor de Crăciun. Pe o planetă care dă semne grave de oboseală şi de epuizare a resurselor, excesul în materie de consum are motive să provoace nelinişti.

Observ cu satisfacţie citind depeşele agenţiilor de presă precum şi presa că nu toţi europenii s-au lăsat antrenaţi în acest delir al consumului care are în el ceva iraţional şi grotesc. Multe mode au venit în Europa din Statele Unite. Iar capacitatea de imitaţie a europenilor, că se află în Estul sau în Vestul Europei, pare să fie aceeaşi. In Franţa, unde Academia franceză critică utilizarea inutilă a termenilor anglo-saxoni în spaţiul publicitar, campania de anul acesta în jurul acestei “vineri negre” a fost mai agresivă decît oricînd. Si rar am auzit expresia “vendredi noir”. Pe toate panourile publicitare se etalează sintagma “Black Friday” pentru că, nu-i aşa, ca sonoritate “black” e mai “tare” decît “noir”…

Mii de europeni au decis însă în această vineri neagră să-şi exprime nemulţumirea, ba chiar furia, împotriva unui alt simbol al hiperconsumului, şi anume grupul american Amazon. “Amazon distruge locuri de muncă şi climatul”, se putea citi pe pancardele unor protestatari în diferite oraşe ale Franţei. În Germania sute de salariaţi ai Amazon-ului au profitat de acest Black Friday pentru a denunţa condiţiilor lor grele de muncă.

În contextul în care luni, la Madrid, începe o nouă Conferinţă mondială pe tema efectelor dezastruoase ale încălzirii atmosferei, febrilitatea comercială din această zi de vineri este efectiv “neagă”, dar în cu totul alt sens. Black Friday este o zi neagră pentru planetă, o zi de doliu pentru mediul înconjurător, o notă proastă acordată umanităţii care se lasă prinsă în mrejele unei absurdităţi comportamentale.

Tot astăzi, în diferite oraşe din lume, au început manifestaţiile tinerilor care vor să-i convingă pe responsabilii politici mondiali să ia decizii importante la Madrid pentru sănătatea planetei. Două lumi se ciocnesc însă în această Black Friday: cei care cumpără milioane de obiecte inutile numai pentru că sunt mai ieftine, sau pur şi simplu fiind prinşi de delirul general; şi cei care cer un comportament raţional din partea umanităţii şi care revendică dreptul de a beneficia în cursul vieţii lor de un mediu înconjurător prezervat.

Black Friday nu este, însă, din păcate, doar o zi de consum excesiv. Ea este doar startul unei întregi perioade de peste trei săptămîni marcată de febră comercială. Deturnată total de la semnificaţiile sale, sărbătoarea Crăciunul este desfigurată de cele trei săptămîni negre de dinaintea sa, şi de sloganele societăţii de consum.

În acest ritm, nu peste multe secole, din ceea ce a fost civilizaţia umană şi planeta albastră va rămîne poate o gaură neagră. Sau un black hole, ca să vorbesc mai pe înţelesul societăţii de consum anglo-saxonizate.