Călătoritul încet - Un concept eco la modă

pantai_bira_o_plaja_din_sulawesi_indonesia.jpg

Pantai Bira, o plaja din Sulawesi, Indonesia.
Pantai Bira, o plaja din Sulawesi, Indonesia.
Image source: 
Cristina Teaca

"Slow travel" este un concept revendicat în special de ecologişti. Un mod de a călători perceput mai eco-responsabil şi care oferă o mai mare libertate. Dar care mănâncă tot timpul şi care costă mult mai mult decât ceea ce oferă companiile de transport aerian low-cost.

Micuţa ecologistă Greta Thunberg, în vârstă de doar 16 ani a petrecut, în ianuarie, 32 de ore în tren pentru a ajunge din Suedia natală la Forumul Economic Mondial de la Davos.  

Un mijloc de transport ce nu este cel mai rapid posibil dar este în concordanţă cu militantismul ei. Micuţa mărturisea că a încetat să se mai urce într-un avion deoarece nu vrea să acţioneze în contradicţie cu ceea ce propovăduieşte.

Acum, activista va traversa Atlanticul într-o ambarcaţiune cu pânze, deci zero emisii de carbon, până în New York. Pe 23 septembrie ea este aşteptată să participe aici la un summit mondial pentru climat. Fetiţa va pleca din Marea Britanie, la mijlocul lunii august la bordul unei ambarcaţiuni dotate cu panouri solare şi turbine subacvatice ce produc electricitate la bord.

În timp ce apelurile la acţiune se multiplică, acest proiect transatlantic ne duce cu gândul la întregul fenomen estival: vacanţele fiecăruia dintre noi.

Căci din «slow travel» derivă şi ecoturismul – o soluţie alternativă ce combină bucuria de a călători cu grija faţă de planetă.  

Dar, călătoritul încet presupune să ne stabilim un nou raport cu timpul, observă Jean-François Rial, fondatorul unei agenţii de turism din Franţa: «încetinim, facem circuite mai scurte şi evităm transportul prea poluant», explică el.

Noţiunea s-a născut în anii 1980, ca urmare a unei mişcări italiene “slow food” – iniţiată contra «fast-food» şi a altor moduri de consum ce privilegiază satisfacţia imediată în defavoarea calităţii şi a experienţei gustative.

De atunci, tendinţa «slow», de a încetini, a tot acaparat.  Găsim adepţi ai grădinăritului încet la fel de bine cum există «slow parenting» şi chiar «slow sex».

Revenind la călătoritul încet, acesta îşi doreşte să elimine transportul poluant, precum avionul ori autoturismele şi favorizează trenul şi mijloacele de transport în comun, bicicleta şi chiar mersul pe jos, practic se vrea impregnarea unei culturi de reducere a amprentei de carbon. Bineînţeles, încă vorbim de o nişă, de un fenomen marginal dar care poate deveni o alternativă ecologistă la turismul de masă, producător de mai bine de 8% din emisiile de gaz cu efect de seră, pe întreg anul 2018.

Si totuşi, din ce în ce mai mulţi clienţi, şi în special cliente, cer pachete turistice eco-responsabile, în care transportul poluant este evitat ori limitat, explică Jean-François Rial, patronul unei agenţii de turism din Franţa. De altfel, acesta publica un editorial recent, în Le Monde, în care explica faptul că mai bine de 50% dintre francezi susţin că doresc să consume mai responsabil iar una dintre măsuri este că au renunţat să mai utilizeze avionul. În 2018, 900.000 de francezi au ales să îşi facă vacanţa în Franţa şi au utilizat mijloace de transport mai puţin poluante.

Dar, «slow travel» are în cale un obstacol principal: timpul.  Un lux pe care puţine persoane şi-l permit.

Francezii dispun de 36 de zile de concediu plătite pe an. Cu şapte zile mai multe decât germanii şi irlandezii şi cu 21 mai multe decât americanii.

Apoi, se pune şi întrebarea cu ce cost ?! Companiile aeriene low-cost se tot multiplică în timp ce tarifele la transportul feroviar nu se află pe acelaşi trend.

Iar când plecăm în vacanţă, cu întreaga familie în care se regăsesc şi cel puţin doi copii, avem nevoie şi de o logístică ceva mai complicată decât o simplă valiză de cabină, observă pentru Le Figaro un cercetător de la o universitate din Belgia. Si explică : « dacă o familie pleacă din Madrid, cu destinaţia Londra şi va trebui să schimbe două trenuri iar între ele va trebui să doarmă o noapte la un hotel este clar că va alege să facă aceeaşi călătorie într-un avion ce este şi mai ieftin şi mai rapid. »

Aşadar, cuplurile fără copii şi celibatarii sunt publicul cel mai dispus să călătorească lent. Si, sunt tot ei cei care pleacă în city-break, în călătorii scurte către capitalele europene şi mediteraneene şi care, cel mai adesea, tocmai din cauza timpului scurt, se urcă într-un avion pentru a ajunge repede la destinaţie.

Cea mai bună imagine a creşterii, fără precedent, a numărului de zboruri: pe 26 iulie, plataforma Flightradar24, care contabilizează traficul aerian mondial în timp real, a înregistrat 230.000 de zboruri într-o singură zi, un record de la crearea site-ului, în urmă cu 13 ani.