Chinezii la Avignon

hong_kong.jpg

Image source: 
Festival Avignon OFF

Companii din numeroase ţări sunt prezente în secţiunea OFF a Festivalului de la Avignon, secţiune care este de fapt o piaţă liberă. Companiile respective nu sunt invitate să joace în Oraşul Papilor, ele îşi asumă singure cheltuielile pentru a participa la această experienţă culturală şi în acelaşi timp competiţie. De mai mulţi ani este în creştere la Avignon prezenţa companiilor chineze.

Treisprezece spectacole vin din China, şase din Hong Kong şi cinci din Taiwan. Putem spune deci că suntem în faţa unui fenomen interesant, un nou indicator al dinamicii chineze. China este prezentă pe toate pieţele în Europa occidentală, inclusiv pe cea culturală.

De notat că şi în secţiunea oficială a festivalului există un spectacol montat de un regizor chinez, este vorba de Meng Jinghui, directorul unui teatru de la Beijing, un teatru cu un nume foarte poetic, "Sălaşul albinelor". Meng Jinghui a adaptat un roman celebru al autorului chinez Lao She, "Salonul de ceai". Lao She, născut în 1899, autor prolific, a trăit o vreme la Londra dar a făcut greşeala de a se întoarce în 1949 în China pentru a participa la edificarea comunismului. El a fost apoi lichidat, practic, în 1966, în plină "revoluţie culturală", fanaticii maoişti l-au ajutat să se sinucidă.

Revenind la ţările prezente în secţiunea OFF a festivalului: Japonia este prezentă cu două companii, Rusia cu una singură, Statele Unite cu trei, Marea Britanie cu două, Australia cu una… O companie vine din Iran, două din Mexic, două din Canada, una din Germania, una din Algeria, una din Republica Belarus… Belgia şi Elveţia, ţări francofone, sunt masiv reprezentante, ca şi Italia prezentă cu 16 companii.

Aceste cifre vorbesc despre fascinaţia exercitată de festival, dar în cazul Chinei parcă avem de-a face cu ceva mai mult, cu o un fel de ambiţie culturală. Toate aceste companii se deplasează ajutate de instanţe publice, dar nu toate sunt reflex al unei "gîndiri oficiale". O trupă din Beijing prezintă, de exemplu, un spectacol pentru copii şi adulţi intitulat "Introspecţia generalului". Este vorba de un general care cîştiga toate bătăliile, drept pentru care a început să se creadă invincibil şi a devenit megaloman. Pînă cînd a fost învins de un alt general… Tot ce pot spune este că această trupă vine la Avignon cu un mesaj extras din fondul înţelepciunii milenare chineze, şi că ar trebui să-i facă să reflecteze în primul rînd pe cei obsedaţi de dorinţa de a fi mereu primii, sau cei mai puternici în lume.  

Spectacolele venite din China, de diverse facturi, de la producţii pentru copii la spectacole muzicale, nu sunt prezentate chiar pe toată durata festivalului, ci doar de cîte trei sau patru ori, o strategie a prezenţei fără riscul de a rămîne la un moment dat fără spectatori. Unul dintre aceste spectacole li se adresează copiilor începînd cu vîrsta de 3 ani şi este unul de pantomimă, măşti şi onomatopee… O invitaţie pentru a intra în China onirică, ni se spune în program.

De la Hong Kong vine însă un spectacol cu o conotaţie mai actuală, politică aş spune: este vorba de o femeie obligată să-şi facă autocritica întrucît a îndrăznit să-şi "insulte patria". În contextul actualelor manifestaţii de la Hong Kong împotriva tutelei Beijing-ului această piesă are, la Avignon, o rezonanţă specială…

 

114

Facebook comments