Alexandra Badea pe afişul secţiunii oficiale a Festivalului de la Avignon

madalina.jpg

Imagine din spectacolul Points de non-retour [Quais de Seine] de Alexandra Badea
Imagine din spectacolul Points de non-retour [Quais de Seine] de Alexandra Badea
Image source: 
Festival Avignon / Velica Panduru

Printre autorii care suscită un interes special la actuala ediţie a Festivalului de teatru de la Avignon se numără şi cel al Alexandrei Badea. Cotidianul Le Monde dar şi alte publicaţii îi citează numele în aşteptarea spectacolului său “Points de non-retour (Quais de Seine)”.

Alexandra Badea este deja un nume confirmat în peisajul teatral francez, cu spectacole care au atras atenţia criticii şi a publicului, spectacole prezentate în locuri prestigioase cum ar fi Teatrul Naţional “La Colline” de la Paris. Aici s-a aflat pe afiş prima parte a unei trilogii concepută de Alexandra Badea pe tema trecutului colonial al Franţei. Ea propune, abordînd aceste subiecte uneori dureroase şi trecute sub tăcere din diverse motive, un veritabil exerciţiu de memorie şi demonstrează că teatrul poate fi un spaţiu de dezbatere mai curajos decît cel în care activează istoricii sau oamenii politici.

Prima piesă din trilogie a avut în centrul ei un episod teribil al istoriei coloniale franceze: în 1944 la Dakar, în Senegal, soldaţi senegalezi făcînd parte din armata franceză, foşti prizonieri ai germanilor, în contextul unei manifestaţii întrucît nu-şi primiseră soldele şi îndemnizaţiile, au fost masacraţi de jandarmi şi de soldaţi francezi.

A doua piesă a trilogiei, prezentată acum la Avignon între 5 şi 12 iulie, se ocupă de un alt masacru, comis la Paris în octombrie 1961 împotriva unor algerieni care manifestau pentru idependenţa Algeriei. Această piesă examinează raporturile noastre cu lumea cînd trecutul păstrează prea multe zone de umbră, arată Le Monde.

Alexandra Badea trăieşte în Franţa din 2003 şi scrie în franceză, dar nu a uitat un moment fondator din viaţa ei, şi anume atunci avea 9 ani în decembrie 1989 şi a văzut tancuri defilînd pe străzile Bucureştiului.

După Gianina Cărbunariu, Alexandra Badea este al doilea nume care se impune în contextul atît de competitiv al secţiuni oficiale a Fetsivalului de teatru de la Avignon, unde are efectiv şansa de a se întîlni cu marele public, visul oricărui dramaturg. De notat că Alexandra Badea semnează nu doar textul ci şi regia spectacolului, şi figurează şi în distribuţie alături de un alt nume românesc, Mădălina Constantin. Scenografia şi costumele sunt realizate de Velica Panduru, un alt nume afirmat în Franţa.