Proiect transatlantic de fuziune în lumea auto: posibil mariaj între Renault şi grupul Fiat-Chrysler

fuziunea.jpg

Image source: 
Kazuhiro NOGI/AFP

Luni s-a dat startul uneia dintre cele mai mari operaţiuni de fuziune din lumea automobilului. Consiliul de administraţie Renault a acceptat să examineze proiectul de fuziune pe care i l-a adresat constructorul italo-american Fiat Chrysler Automobiles (FCA). Pieţele financiare au aplaudat la unison această perspectivă ce-ar putea da naştere celui de-al 3-lea cel mai mare constructor mondial de maşini. Acţiunile Renault şi FCA au crescut cu până la 14% pe bursele mondiale.

Propunerea Fiat-Chrysler este un mariaj la paritate, pe baza unui echilibru între cele două entităţi. Viitoarea entitate ar fi deţinută la paritate, 50-50, de acţionarii Renault şi FCA. Pentru moment, fuziunea nu este încă sigură dar analiştii pariază pe semnarea unui acord oficial în maximum 10 zile. Operaţiunea propriu-zisă de fuziune ar cere însă un an şi jumătate, prezic comentatorii.

Trioul Renault-Fiat-Chrysler ar putea atunci atinge o valoare bursieră de circa 33 de miliarde de euro şi ar urma să vândă circa 9 milioane de vehicule anual. Astfel, eventualul viitor grup franoc-italo-american ar deveni al treilea construtor mondial de automobile. Dacă la acest conglomerat s-ar adăuga şi alianţa Renault-Nissan-Mitsubishi, atunci noul ansamblu ar deveni numărul unu mondial al maşinilor cu un total de peste 15 milioane de vehicule comercializate în fiecare an.

Cum statul francez este acţionar, cert minoritar, 15%, al grupului Renault, era aşteptată unda verde de Bercy, ministerul economiei şi finanţelor. Guvernul francez s-a declarat favorabil perspectivei unui mariaj în trei – ba chiar Parisul ar accepta să-şi reducă partea de capital la doar 7,5% - dar cu condiţia ca Renault să se dezvolte de pe urma acestei fuziuni iar salariaţii săi să nu aibă de suferit. Cu alte cuvinte, să nu se dea oameni afară şi să se menţină în Franţa fabricile existente. Renault a dat asigurări în acest sens, la fel şi grupul FCA. In realitate, riscurile sociale sunt mai mari de partea italiană întrucât situaţia industrială e mai complicată acolo decât de partea asta a Alpilor. Matteo Salvini, vice-premierul Italiei şi patronul Ligii, a preferat însă pentru moment să ignore aceste realităţi şi să califice operaţiunea drept „strălucită” ea demonstrând „vitalitatea italienilor”. Interesant de notat că pentru moment Casa albă nu a reacţionat la acest plan transatlantic. Cert, în mod tradiţional, în cultura americană, administraţia americană nu comentează deciziile unui grup privat. In cazul în care viitoarea fuziune s-ar solda însă cu locuri de muncă în minus pe teritoriul SUA, atunci nimic nu ne poate feri de un mesaj furibund pe reţeaua Twitter transmis de Donald Trump...

De la Dacia low-cost la Maserati de lux

Mai rămâne oricum de negociat între diversele entităţi, viitoarea guvernanţă şi repartizarea posturilor în consiliul de administraţie. Se întrevăd déjà pentru funcţia de preşedinte al consiliului tânărul John Elkann, preşedintele FCA şi moştenitorul familiei Agnelli, iar pentru postul de administrator şi director general, Jean-Dominique Senard, actualul patron Renault.

Negocierile lui Renault cu FCA sunt o oportunitate pentru grupul francez de a ieşi din impasul în care se află cu partenerul japonez Nissan, 6 luni după arestarea şi încarcerarea mediatică a fostului patron Carlos Ghosn. In plus, o fuziune ar permite viitorului ansamblu să acopere întreaga gamă de maşini, de la Dacia low-cost la Maserati de lux.

Proiect transatlantic de fuziune în lumea auto: posibil mariaj între Renault şi grupul Fiat-Crysler