Ghidul „Gault & Millau al vinurilor româneşti”, lansat la Paris

20181208_192938.jpg

Stefan Mortici este co-CEO "Gault & Millau România"
Stefan Mortici este co-CEO "Gault & Millau România"
Image source: 
Vasile Damian

La Paris, în saloanele palatului Béhague – reşedinţa ambasadorului României în Franţa – s-a lansat recent prima ediţie a ghidului „Gault & Millau al vinurilor româneşti”. Gault & Millau este al doilea cel mai important ghid gastronomic francez, după celebrul Michelin. Vasile Damian a asistat la lansarea ghidului şi a stat de vorbă cu Stefan Mortici, co-CEO Gault & Millau România.

Stefan Mortici începe prin a ne face un scurt istoric al ghidului „Gault & Millau”. Un ghid lansat în 1972 de doi junalişti şi critici gastronomici, Christian Millau şi Henri Gault. „Cei doi au dorit să aducă un spirit nou” spune co-CEO al ghidului pentru România. Mai precis, Gault şi Millau au dorit să promoveze meritele „noii bucătării franceze”, mai uşoară şi mai inventivă decât cea tradiţională. „Vroiau să caute acele locuri care să surprindă, care să ofere o mâncare bună şi o experienţă deosebită fără a alege neapărat locurile cele mai vizibile sau cele mai comercial” mai precizează Stefan Mortici.

„Am lansat mai întâi în mai 2018 ghidul restaurantelor din România care cuprinde 141 de restaurante din toata ţara. Cu ghidul de vinuri am dorit, ca dealtfel în toate celelalte ţări în care suntem prezenţi, să sprijim gastronomia în ansamblul ei. Am ajuns la concluzia că vinurile româneşti au ceva de spus şi că merită toată atenţia noastră.”

„Intr-o primă etapă, am creat o bază de date cu peste o mie de vinuri de la peste 80 de producători. La al doilea pas, am scurtat baza de date la 219 etichete care urmau să fie evaluate. Intr-o a treia etapă am luat contact cu fiecare cramă în parte şi am explicat proiectul şi metodologia, inclusiv selecţia de vinuri de la crama respectivă. In fine, am achiziţionat vinuri şi apoi a urmat degustarea efectivă.”

„Pentru degustare am lucrat cu trei experţi internaţionali: doi masters-of-wine şi un master-somelier, titluri care reprezintă cele mai înalte calificări din lume avinului la nivel global. Există în lume sub 400 de masters-of-wine şi sub 400 de masters-somelieri.”

„Cei trei au degustat în mai multe runde cele 219 vinuri fără să le ştie numele ci doar anul de recoltă şi soiul/soiurile din care erau produse respectivele vinuri. După rezultatele finale şi notele agreate de cei trei, am ales 152 de vinuri din 63 de crame care au intrat în ghid.

In continuarea interviului pe care ni l-a acordat, Stefan Mortici ne spune care este ţinta, cărui public i se adresează acest ghid. „Atuurile vinurilor româneşti sunt fără îndoială soiurile locale care produc vinuri de o calitate foarte ridicată şi cu caracter distinctiv. Din punct de vedere preţ, vinurile româneşti sunt competitive pentru ceea ce oferă.”

Vinul Smerenie 2016 de la crama Oprisor a primit cea mai bunà notà a ghidului "Gault & Millau 2019 al vinurilor românesti"

Precizăm că ghidul „Gault & Millau” a trecut de miercuri sub pavilion rusesc. Un investitor rus de 32 de ani, fost bancher, a achiziţionat majoritatea capitalului deţinut până acum de un francez.

Ghidul „Gault & Millau”, al doilea ca importanţă în Franţa, este publicat anual în 40.000 de exemplare şi este prezent în 22 de ţări (printre care deci şi România) de pe toate continentele. Cifra de afaceri anuală este de 13 milioane euro din care 10 milioane realizate în afara Franţei.

Ghidul „Gault & Millau 2019 al vinurilor româneşti”, lansat la Paris
127

Facebook comments