Carlos Ghosn, răsturnat de la preşedinţia firmei Nissan

ghosn.jpg

Carlos Ghosn, luna trecutà la Paris
Carlos Ghosn, luna trecutà la Paris
Image source: 
REUTERS/Regis Duvignau

Carlos Ghosn, patronul grupului Nissan-Renault, încarcerat luni de autorităţile japoneze într-o afacere de presupuse malversaţii financiare, a fost îndepărtat de la preşedinţia firmei Nissan. Decizia consiliului de administraţie, luată în unanimitate, era de neimaginat până acum, Ghosn fiind cel care a salvat de la faliment constructorul nipon de automobile. Cum îşi justifică Nissan această decizie şi ce viitor are alianţa cu firma franceză Renault?

In comunicatul său, publicat ca să-şi justifice decizia radicală, Nissan evocă „acte grave confirmate”, „o minimalizare a veniturilor sale pe o durată foarte lungă” şi o „utilizare frauduloasă în scopuri personale a fondurilor de investiţii”. Carlos Ghosn este astfel dat afară din fruntea unei firmei pe care a prezidat-o mare parte din cei 20 de ani pe care i-a petrecut în sânul ei. O soartă similară riscă s-o cunoască cu firma Mitsubishi pe care o prezidează din 2016 de când firma s-a aliat cu Nissan-Renault pentru a da naştere numărului unu mondial al constructorilor de maşini. Un consiliu de administraţie Mitsubishi este convocat luni.

La Renault însă, Carlos Ghosn rămâne – pentru moment – preşedinte-director-general „momentan împiedicat”. Este formula găsită de constructor. Sefia interimară a firmei este asigurată de Thierry Bolloré, numărul doi Renault. Un constructor francez pus probabil în mare încurcătură şi deci foarte prudent. Consiliul de administraţie i-a cerut lui Nissan „să-i transmită toate informaţiile pe care le are de pe urma anchetei interne realizate în ultimele luni.” Guvernul francez face şi el declaraţii liniştitoare în contextul în care statul francez mai deţine 15% din acţiunile firmei. „Guvernanţa actuală este provizorie dar solidă” a declarat Bruno Le Maire, ministrul francez al Economiei care s-a şi întâlnit cu omologul său nipon la Paris pentru a evoca perenitatea şi prelungirea parteneriatului Nissan-Renault-Mitsubishi. De partea ei, direcţia nouă de la Nissan, condusă de fostul număr doi, patronul executiv Hiroto Saikawa, spune că „alianţa cu partenerul său francez Renault rămâne intactă”.

In Japonia însă presa evocă dorinţa afişată a lui Nissan de a modifica raportul de forţe în mariajul cu Renault. Japonezul ar vrea să schimbe participarea încrucişată a celor două firme. Concret, Renault deţine azi 43% din Nissan dar firma japoneză, care îşi domină aliatul în termeni de cifră de afaceri, nu are decât 15 procente din constructorul francez. O sitiaţie care de multă vreme provoacă frustrări şi nemulţumiri în arhipelag. In plus, Carlos Ghosn plănuia să integreze şi mai mult cele două firme, să le fuzioneze complet potrivit unui plan concret pe care vroia să-l aplice primăvara viitoare dar care nu era deloc pe placul numărului doi, Saikawa, cel care deci „şi-a trădat” bossul, l-a pus sub urmărire internă şi mai apoi pe mâinile anchetatorilor pentru a-i lua locul... Scenariul unui complot nipon alimentează de câteva zile articilolele presei japoneze dar şi franceze.

Intre timp, reamintim că miercuri, după trei zile de interogatoriu, tribunalul din Tokyo a decis să prelungească cu zece zile detenţia lui Carlos Ghosn. După aceea însă, aceasta mai poate fi prelungită încă o dată, în virtutea sistemului judiciar nipon. In total, fostul mogul al automobilului, considerat până nu demult „samurailul” constructorilor de maşini, poate petrece 23 de zile în închisoare. In urma acestei periode, judecătorul poate decide eventuala inculpare a suspectului şi punerea lui, sau nu, după gratii. De precizat că în timpul celor 23 de zile de detenţie, sistemul japonez limitează drastic contactele suspectului cu lumea exterioară. Avocaţii acestuia, de exemplu, nu pot asista la interogatorii, asta pentru a-l împinge pe suspect -şi recunoască eventualele fapte care i se reproşează. Etapa este esenţială în sistemul judiciar nipon, bazat pe mărturia suspectului. In fine, fără a intra în detalii, precizăm că în realitate timpul detenţiei provizorii se poate prelungi la nesfârşit în Japonia întrucât există un sistem de „repunere la zero” a timpului. Motiv pentru care justiţia japoneză a căpătat porecla de „justiţia ostatecului”....

Carlos Ghosn, răsturnat de la preşedinţia firmei Nissan