Polemică în Franţa după ce ministrul Educaţiei vrea să relanseze predarea limbii arabe

blanquer.jpeg

Jean-Michel Blanquer, ministrul francez al Educatiei
Jean-Michel Blanquer, ministrul francez al Educatiei
Image source: 
Getty Images

Un raport publicat de think tank-ul liberal Montaigne, apropiat preşedintelui Emmanuel Macron, propune „relansarea predării limbii arabe” pentru a combate islamismul şi derivele comunitariste. Ministrul francez al Educaţiei, Jean-Michel Blanquer, s-a declarat favorabil acestei idei, lucru care a provocat o enormă polemică, mai ales la dreapta şi extrema dreaptă a spectrului politic.

„Greşeală politică”, „supunere”, etc. – invectivele la adresa ministrului Jean-Michel Blanquer nu au lipsit în ultimele zile. Pe ce motiv?

Ministrul francez al Educaţiei a făcut „greşeala” să se declare „favorabil” relansării predării limbii arabe în şcolile publice pentru a combate islamismul. Inaltul responsabil are argumente valabile. Numărul elevilor care învaţă araba la gimnaziu şi liceu s-a înjumătăţit în ultimii 20 de ani în timp ce el s-a înmulţit cu 10 în moschei. La ora actuală, „în ciclul primar, anul trecut, doar 567 de copii învăţau araba în timp ce 300 învăţau rusa şi 1.500 chineza. Restul, adică 92% dintre copii, aleseseră limba engleză” precizează ministerul Educaţiei. În ciclul secundar – la gimnaziu – doar puţin peste 11.000 de elevi urmau cursuri de arabă în şcolile publice. Pentru a contra deci influenţa religiei şi a combate riscurile de prozelitism islamist, ministrul doreşte mărirea numărului de elevi, deci de profesori.

În ciuda evidenţelor, dreapta şi extrema dreaptă franceză s-au dezlănţuit în faţa acestei decizii. Luc Ferry, fostul ministru al Educaţiei naţionale din vremea preşedintelui conservator Jacques Chirac, s-a întrebat retoric dacă prin această decizie „se vrea combaterea islamismului sau introducerea lui în sistemul educativ?”. Louis Alliot, deputat de extremă dreaptă din mişcarea Reuniunea naţională, partidul lui Marine Le Pen, a denunţat o „ideologie a supunerii”. În fine, suveranistul Nicolas Dupont-Aignan s-a declarat „complet ostil arabizării şi islamizării Franţei”.

Derive comunitariste şi islamiste

În faţa acestui val de critici, ministrul Educaţiei a fost nevoit să revină în arena publică pentru a aminti nişte lucruri elementare. Cum ar fi de exemplu acela că „araba, ca şi rusa şi chineza, este o limbă foarte importantă căreia trebuie să-i redăm prestigiul”. Ca să-şi atingă obiectivul, Jean-Michel Blanquer trebuie însă mai întâi să pună mâna, să „recupereze” în sânul competenţelor sale o predare care azi se face mai ales în paralel cu şcoala publică.

Pe lângă faptul că predarea arabei se face tot mai des în moschei, cu riscurile aferente, o serie de limbi se predau în Franţa şi în cadrul programului zis ELCO. Sub acest nume sunt regrupate o serie de parteneriate, unele din anii 70, semnate cu ambasadele unor ţări foarte variate – Algeria, Tunisia, Maroc dar şi Croaţia, Serbia, Turcia, Spania şi Portugalia. Cursurile de limbi străine sunt propuse în interiorul şcolilor dar în afara orelor de şcoală, iar personalul recrutat este format şi plătit de guvernele respective. Lucru care, în anumite cazuri, ridică şi el probleme. Profesori din afara sistemului educativ francez, absenţa „uneltelor” pedagogice, lipsa de inspecţii regulate – nimic nu este sub control. Și totuşi, potrivit ministerului Educaţiei, în acest cadru s-a predat limba arabă, săptămânal, pentru circa 58.000 de elevi. În ultimii ani, dar mai ales după atentatul de la Charlie Hebdo din ianuarie 2015, o serie de rapoarte au tras semnale de alarmă, au arătat cu degetul spre anumite derive comunitariste, islamiste, ale acestor cursuri de arabă predate în cadrul ELCO. Tocmai pentru a combate derivele, pentru a pune capăt treptat abuzurilor, ministrul francez al Educaţiei a ales să privilegieze predarea limbii arabe în instituţiile publice franceze.

Polemică în Franţa după ce ministrul Educaţiei vrea să relanseze predarea limbii arabe
152

Facebook comments