Grevă Ryanair: Puternice turbulenţe în cinci ţări europene

un_avion_ryanair_decoleaza_de_pe_aeroportul_din_riga_letonia.jpg

Un avion Ryanair decoleaza de pe aeroportul din Riga, Letonia
Un avion Ryanair decoleaza de pe aeroportul din Riga, Letonia
Image source: 
REUTERS/Ints Kalnins

Este prima grevă a piloţilor, coordonată în cinci ţări – Germania, Belgia, Suedia, Irlanda şi Olanda. Ei cer condiţii mai bune de muncă. Sectorul înregistrează o penurie de piloţi.

În total 55.000 de pasageri sunt afectaţi. Cei care doresc, îşi pot schimba gratuit biletul de avion dar nu vor fi indemnizaţi. Compania refuză să restituie echivalentul biletelor de avion. Ryanair a precizat că 85% din zboruri sunt asigurate.  Compania transportă anual 130 de milioane de călători.

La finele lui iulie, compania irlandeză s-a aflat din nou în grevă – atunci a protestat personalul de cabină din Spania, Italia, Portugalia şi Belgia. 600 de zboruri au fost atunci anulate iar 100.000 de pasageri afectaţi. La acest tip de greve, impactul este unul mult mai mare decât în cazul grevelor naţionale când compania poate înlocui greviştii cu colegii lor din ţările vecine.

O criză istorică la Ryanair, recunoscută de sindicatele din mai multe ţări dar pe care compania a negat-o mereu astfel că discuţiile au eşuat. De manieră generală, sindicatele reproşează companiei o politică salarială agresivă, contracte precare şi un dumping social.  

Compania este acuzată şi că impune contracte de muncă irlandeze chiar dacă angajaţii trăiesc şi lucrează în alte puncte din Europa. Pentru a se justifica, responsabilii Ryanair susţin că în mare parte, munca piloţilor se face la bordul unor avioane înmatriculate în Irlanda.

Într-un context economic înfloritor pentru sector şi în faţa unei penurii de personal, piloţii se află astăzi într-o poziţie de forţă pentru a negocia şi sunt pe cale să obţină şi mai multă putere în cadrul companiilor, susţine Didier Lebbe, secretar permanent al Centralei Naţionale a Angajaţilor din Bruxelles,  – una dintre cele mai importante centrale sindicale din Belgia, organism ce reprezintă 167.000 de salariaţi printre care şi personalul de cabină din sectorul aviatic.

Piloţii conduc în acest moment, din toate punctele de vedere, într-un sector ce creşte cu 4,4% pe an, este ceva imens astfel că avem de a face cu o penurie de piloţi, explică Didier Lebbe:

"Ryanair este singura multinaţională, în Europa, care nu respectă legea ţării în care activează. Spre exemplu, dacă se află în Belgia, să respecte codul muncii belgian. Ei vor să impună peste tot legea irlandeză pentru că este o companie irlandeză. De îndată ce vor accepta că trebuie să aplice legea locală, de abia atunci vom putea negocia revendicările salariale, în principal. Dar lista de revendicări este una foarte lungă."

Expertul sindical spune că vor fi discuţii şi săptămâna viitoare, cu noi colegi europeni şi că cel mai probabil protestele vor continua.

În următorii zece ani ar trebui angajaţi 255.000 de noi piloţi pentru a răspunde cererii, cu mult mai mult decât pot pregăti şcolile, anual, după cum explică Xavier Tytelman, consultant aeronautic şi expert în economia sectorului aviatic.

Problema este că marile companii, precum AirFrance spre exemplu, au încetat să mai recruteze iar şcolile au încetat şi ele să mai formeze.

Ryanair este în război cu personalul său pentru că piloţii vor un contract mai bun într-un moment în care sectorul aviatic recrutează enorm, susţine la rândul său Christophe Tharot, preşedintele Sindicatului francez al piloţilor de linie.

Responsabilii au anunţat că "regretă decizia sindicatului dar că această grevă nu era necesară". În plus compania refuză să indemnizeze pasagerii afectataţi de mişcarea de protest.
 

 

359

Facebook comments