Sancţiunile americane revin în Iran

manifestatii_au_avut_loc_in_ultimele_zile_in_mai_multe_orase_iraniene._putem_vedea_aici_un_protest_la_mashhad_in_provincia_khorasan_razavi.jpg

Manifestatii au avut loc în ultimele zile în mai multe orase iraniene. Putem vedea aici un protest la Mashhad, în provincia Khorasan Razavi.
Manifestatii au avut loc în ultimele zile în mai multe orase iraniene. Putem vedea aici un protest la Mashhad, în provincia Khorasan Razavi.
Image source: 
NASIM NEWS AGENCY / AFP / captura video

Sancţiunile americane revin în Iran de astăzi iar manifestaţii au loc de mai multe zile. În mai multe oraşe oamenii au ieşit în stradă pentru a protesta împotriva degradării situaţiei economice. Retragerea Statelor Unite din acordul nuclear şi reîntoarcerea sancţiunilor economice au afectat deja economia ţării şi valoarea monedei naţionale. Din martie şi până acum, rialul iranian a pierdut jumătate din valoarea sa.

Preţurile produselor de consum au crescut în mod constant în ultimele luni după cum povesteşte Hossein, responsabilul unui magazin creat de autorităţi pentru a vinde produse mai ieftine cetăţenilor :

«Preţurile produselor fabricate în Iran au crescut chiar şi cu 40% în ultimele două luni. Iar pentru produsele străine, preţul a crescut între 100% şi 150%. Puterea de cumpărare a scăzut puternic. Aici în magazin vânzările au scăzut cu 50% din aceste motive.»

Creşterea preţurilor şi deteriorarea situaţiei economice îngrijorează iranienii. Ei se tem de o degradare şi mai importantă odată cu revenirea sancţiunilor americane, după cum explică Fatemeh, o doamnă care îşi face cumpărăturile împreună cu fiica ei:

«Totul a devenit foarte scump. În plus, cea mai mare parte a rafturilor sunt goale. Si va fi şi mai rău căci presiunea de abia acum începe.»

Aşadar, primele sancţiuni americane contra Teheranului intră în vigoare, consecinţă directă a retragerii Statelor Unite din acordul nuclear iranian.

În primă fază sunt vizate sectoarele aeronautic civil şi auto. În a doua etapă, în noiembrie, vor fi afectate sectoarele energie, petrol, gaz, petrochimie, financiar. Sunt compromise activităţile multinaţionalelor europene în Iran.

În sectorul auto, constructorul francez PSA -Citroën, Peugeot, Opel îşi va suspenda activităţile în Iran.

În schimb, Renault spune că îşi reduce activitatea iar pentru primul semestru vânzările deja au scăzut cu mai bine de zece procente.

Vizaţi de sancţiuni sunt şi germanii de la Daimler, semnatar în 2016 a unui protocol cu două grupuri iraniene pentru a produce şi comercializa camioane Mercedes-Benz. Iar Volkswagen, anunţase în 2017 intenţia de a reîncepe vânzarea de autoturisme în Iran, după o absenţă de 17 ani.Implantat şi în Statele Unite, constructorul german Volkswagen va renunţa, cel mai probabil, la piaţa iraniană.

În sectorul aeronautic, Airbus primise o comandă de 100 de avioane din partea unor companii iraniene.  Până acum doar 3 aparate au fost livrate. La finalul lui iunie, global, Airbus avea 7.170 de avioane în caietul de comenzi.

Si, cu câteva ore de intrarea în vigoare a noilor sancţiuni, compania Iran Air a recepţionat duminică 5 noi avioane ATR – un consorţiu francezo-italian. În lungii ani de embargo american asupra Teheranului, flota aeriană nu a putut fi reînnoită. 10% din piesele utilizate pentru aceste avioane provin din Statele Unite. Seful consorţiului ATR, Christian Scherer, speră că va reuşi să obţină o derogare din partea americanilor.

În domeniul petrolier, grupul francez Total nu a reuşit să obţină vreo derogare americană astfel că este nevoită să iasă din cel mai mare proiect de exploatare a gazului. Semnase un acord în 2015 de asociere cu chinezi şi compania naţională de gaz din Iran pentru a construi cel mai mare câmp gazier. Pierderea Total – 100 de milioane de dolari şi vor fi înlocuiţi de compania naţională chineză pentru realizarea acestui câmp gazier.

Prudent este gigantul italian ENI care a decis să nu rezilieze contractul cu Iranul şi va continua să cumpere, până la fínele lui 2018, în fiecare lună, 2 milioane de barili de petrol.

În schimb, industria feroviară italiană ar putea să fie sancţionată. Grupul naţional de căi ferate Ferrovie dello Stato a semnat în iulie  2017 un acord pentru construcţia unei linii de mare viteză în nordul Iranului. Mai multe acorduri au fost semnate şi între Iran şi grupul de construcţie navală Fincantieri în 2016. Italia a redevenit primul partener comercial european al Iranului, exporturile către Teheran erau în 2017 de 1,7 miliarde de euro.

Compania britanică British Airways şi cea germană Lufthansa, care şi-au reluat zborurile directe spre Téhéran, vor trebui să anuleze zborurile dacă doresc să mai opereze rute transatlantice.

Fără clienţi, francezii de la AccorHotels cel mai probabil vor închide cele două hoteluri situate în aeroportul din Teheran.

Germanii de la Siemens s-au asociat în 2016 cu grupul iranian Mapna pentru a construi 12 compresoare pentru 2 uzine de tratare a gazului natural. Un purtător de cuvânt declară pentru France Presse că Siemens doreşte să respecte legislaţia dar fără să anunţe retragerea.    

În sectorul farmaceutic, grupul francez Sanofi, prezent în Iran de 12 ani, îşi va continua activităţile în acord cu legislaţia internaţională, susţine purtătorul de cuvânt.  

Bănci germane prezente în Iran au decis să se retragă ca urmare a sancţiunilor luate de preşedintele Donald Trump la mijlocul lui mai.