Festival de operă la Aix-en-Provence: Katie Mitchell denunţă "sexismul" multor opere clasice

72b3d0d87af1f49edc295f3fe2df143ec6726873.jpg

Scenă din "Ariana la Naxos" de Katie Mitchell, Aix-en-Provence
Scenă din "Ariana la Naxos" de Katie Mitchell, Aix-en-Provence
Image source: 
credit foto: AFP/Archives

In această vară suflă un vînt contestatar la Festivalul de la Avignon, unde tema principală este aceea a genului şi a identităţilor sexuale. Dar şi la Festivalul de Operă de la Aix-en-Provence cineva merge împotriva curentului, este vorba de o regizoare britanică, Katie Mitchell. Ea consideră că opera, în decursul celor 400 de ani de existentă, a privilegiat prea multe clişee şi stereotipuri legate de femei.

Katie Mitchell, devenită în ultimii ani o celebritate, consideră pur şi simplu că majoritatea operelor sunt misogine sau sexiste sau amîndouă. Citez dintr-un interviu al regizoarei: "Problema este că atunci cînd trebuie să montezi opere vechi, eşti pus în faţa unor texte sexiste. Ceea ce este toxic. Principalul motiv pentru care sunt montate aceste opere este superba lor muzică. Pentru că dacă le-am analiza după libret, nu le-am mai scoate la lumina scenei".

In vîrstă de 53 de ani, regizoarea britanică semnează la Aix-en-Provence montarea unei opere de Richard Strauss, "Ariana la Naxos". Festivalul de operă de la Aix-en-Provence, unul dintre cele mai importante din lume, s-a deschis pe 5 iulie şi se va derula pînă pe 24 iulie. Nu este pentru prima dată că Katie Mitchell este invitată să lucreze în inima muzicală a Provenţei. Anul trecut ea a montat "Pelléas şi Mélisande" de Debussy într-o cheie specială, mai precis cu acţiunea văzută din punctul de vedere al personajului feminin.

Katie Mitchell se arată pur şi simplu revoltată de ceea ce li se întîmplă femeilor în multe opere. În "Carmen", de exemplu, personajul cu acelaşi nume este ucisă cu brutalitate, în "Madame Butterfly" personajul cu acelaşi nume se sinucide… Să ne amintim şi ce i se întîmplă Desdemonei în opera “Othello” (eroina este zugrumată de maurul gelos), sau cum sfîrşeşte eroina operei “Traviata”… Opera “Cosi fan tutte” vorbeşte destre caracterul chipurile nestatornic şi uşuratic al femeii… In majoritatea operelor femeile sunt fie victime, sacrificate sau maltratate, fie sunt puse într-o lumină defavorabilă, spune Katie Mitchell. “Don Giovani” de Mozart sau “Rigoletto” de Verdi sunt alte exemple de opere în care femeile devin victimele unor abuzuri de toate felurile, fie că sunt seduse şi abandonate, fie că se sacrifică în mod inutil pentru bărbaţi care nu le merită.

De unde şi decizia regizoarei britanice de a monta operele vechi într-o nouă lectură, care să nu încurajeze în continuare sexismului, ba chiar să fie privit critic. In orice caz, Katie Mitchell a montat la Aix-en-Provence într-o cheie feministă opera "Ariana la Naxos", conferindu-i ceva mai multă substanţă acestui personaj mitologic – Ariana abandonată de Tezeu pe insula Naxos unde ea îşi plînge soarta.

Katie Mitchell le găseşte totuşi circumstanţe atenuante compozitorilor şi autorilor de librete care au marcat timp de patru secole genul numit operă: sexismul lor a fost inconştient, spune regizoarea. Ceea ce nu mai este cazul astăzi. Ea critică fenomene care se produc în mod conştient, de exemplu faptul că în Franţa doar 20 la sută dintre spectacolele de operă sunt montate de femei, şi doar 3 la sută dintre concerte sunt dirijate de femei.

Trebuie să facem ceva, să ne agităm pentru ca opera să nu rămînă un domeniul în care prevalează un punct de vedere patriarhal şi macist, mai declară Katie Mitckell, citată de Agenţia France Presse. Ea mai este de părere că opera trebuie să se deschidă problematicilor legate de gen şi de diversitate, pentru că în caz contrar îşi va pierde din interes.  

275

Facebook comments