Franţa, dispariţia unui mare patron al industriei aeronautice - Serge Dassault

000_par7659748_0.jpg

Serge Dassault în 2013
Serge Dassault în 2013
Image source: 
credit foto: AFP PHOTO/JACQUES DEMARTHON

Clasa politică franceză precum şi presa din Franţa îl omagiază pe Serge Dassault, decedat luni la vîrsta de 93 de ani. De numele lui Serge Dassault se leagă o pagină importantă a industriei aeronautice franceze, în special producerea avionului de vînătoare Rafale. Serge Dassault a intrat însă şi în politică, devenind şi un magnat al presei, el este cel care a cumpărat cotidianul Le Figaro în 2005.

“Franţa a pierdut un om care şi-a consacrat viaţa dezvoltării unui sector de vîrf al industriei franceze”, a declarat preşedintele Emmanuel Macron într-un comunicat, după ce s-a anunţat moartea lui Serge Dassault. Cuvinte mai degrabă de circumstanţă, pentru că Emmanuel Macron, fiind mai tînăr, nu a devenit efectiv prieten cu Serge Dassault. Acesta din urmă însă l-a elogiat călduros pe preşedinte la începutul lunii ianuarie, afirmînd că Emmanuel Macron a realizat doar într-un an mai multe reforme decît predecesorii săi în 30 de ani. Acesta a fost şi ultimul editorial semnat de Serge Dassaut în ziarul care îi aparţinea de fapt, Le Figaro, şi unde, în ciuda unor uzanţe legate de independenţa presei, nu se priva să spună din cînd în cînd ce gîndea şi chiar să-i muştruluiască pe unii jurnalişti.

Fostul preşedinte Nicolas Sarkozy este mai volubil în reacţia sa legată de moartea lui Serge Dassault: "Franţa pierde un mare industriaş, lumea aviaţiei pierde un pionier, opinia publică pierde un mare patron de presă iar eu pierd pur şi simplu un prieten."

Si alţi foşti preşedinţi pot spune oarecum acest lucru, Serge Dassault a fost un apropiat a lui Jacques Chirac, şi chiar şi François Hollande, cînd se întîlnea cu Serge Dassault, nu se mulţumea doar să-i strîngă mîna, cei doi se îmbrăţişau "à la française". Precizez toate aceste lucruri pentru a spune de fapt că marele industriaş a evoluat toată viaţa sa în sfera puterii, a puterii politice, financiare şi mediatice.

Chiar dacă ideologic vorbind el a fost un om de dreapta, nici un guvern de stînga nu putea să-şi permită să-l ignore pe Serge Dassault. Această familie şi firma ei au echipat de fapt armata franceză, iar şefii de stat şi de guvern francezi au fost ambasadorii industriali ai firmei Dassault, ajutînd-o să-şi vîndă în străinătate avioanele. Avionul Rafale este utilizat de armata franceză din 2004, iar mai nou a fost vîndut în Qatar şi în Egipt. Avionul Rafale, care cîntăreşte 10 tone şi este capabil să ducă 15 tone de armament şi de carburant, se află în concurenţă cu alte aparate sofisticate produse de ruşi (Mig-35) sau de americani (F-16).

Mi se pare interesant cum reacţionează presa franceză la moartea acestui personaj inconturnabil. Cotidianul de stînga Libération îl ironizează pe marele patron într-un titlu de prima pagină care ar putea fi tradus cam aşa: “Dassault a scăpat de toate problemele”. Si este adevărat că în ultimii ani Dassault avea probleme cu justiţia, acuzat fiind că ar fi cumpărat voturi într-un context electoral, că ar fi avut conturi bancare în străinătate, ca să nu mai vorbim de o afacere de corupţie. Ciudat cum acest om şi-a dorit, la un moment dat, să intre în politică, şi a devenit chiar primarul oraşului Corbeil-Essone, precum şi senator. Agenţia France Presse detaliază într-o depeşă toată lista de probleme pe care le avea Dassault cu justiţia, fiind audiat chiar şi într-o afacere de asasinat.

Le Figaro este cotidianul care îi aduce cele mai călduroase omagii, cu acest titlu pe prima pagină: “Serge Dassault, 1925-2018, Franţa în inimă” (“La France au coeur” – o manieră de a spune că a iubit întotdeauna Franţa mai mult decît orice). Cotidianul Le Monde se concentrează mai mult pe chestiunea succesiunii: holdingul familial Dassault este preluat de un om de 80 de ani, Charles Edelstenne, care are misiunea de a evita orice seism în sînul acestui “grup strategic pentru industria franceză şi apărarea naţională”, care are peste o sută de ani de existenţă.