Cristian Nicolescu, producător de filme, prezent la Cannes: “A investi fonduri private în filme este încă ceva nou în România”

nicolescu.jpg

Producàtorul român Cristian Nicolescu, la festivalul de film de la Cannes
Producàtorul român Cristian Nicolescu, la festivalul de film de la Cannes

Festivalul de la Cannes nu se reduce doar la proiecţia filmelor din competiţia oficială – circa 60 în fiecare an. Cannes este în aceste zile şi locul unde are loc celebrul “Marché du film” sau “Film Market”, cea mai importantă întâlnire a oamenilor din industria cinemaului: aproape 4.000 de producători, peste 3.000 de cumpărători şi distribuitori de filme şi o mie de programatori de festivaluri vin la “Marché du film” în căutare de oportunităţi. Printre ei se numără şi Cristian Nicolescu, directorul-general Digital Cube din România. El este prezent la Cannes întrucât firma sa a co-produs filmul “Donbass” al ucraineanului Serghei Lozniţa (în care joacă şi Valeriu Andriuţă), prezentat în deschiderea principalei secţiunii paralele, “Un certain regard”.

In opinia lui Cristian Nicolescu, «apropierea de Lozniţa este naturală intrucât temele pe care le abordează sunt foarte în ton cu ce se întâmplă în România, putem deci comunica foarte bine».

Apoi, mai spune producătorul roman, «regizorul ucrainean îi apreciază pe tehnicienii români – începând cu operatorul Oleg Mutu – şi ei l-au adus în fapt pe Lozniţa la noi. Pentru a facilita colaborarea cu ei, a trebuit să finanţăm şi noi filmul cu resurse proprii, peste 200.000 de euro».

Cristian Nicolescu a emis zilele trecute un comunicat în care denunţa faptul că CNC (Consiliu Naţional al Cinematografiei) a refuzat în cele din urmă să co-finanţeze “Donbass”. Producătorul român este “frustrat” de această “decizie absurdă”. “CNCul francez şi Cinémas du Monde, una dintre cele mai competitive metode de selecţie de scenarii din lume, a acceptat să finanţeze filmul. Noi am cerut o finanţare infimă faţă de ce au oferit Franţa şi Germania dar CNCul din România, după 6 luni de deliberare şi două zile după ce filmul a fost prezentat la Cannes – într-o versiune încă în lucru – ne spune că respinge finanţarea. Este absurd !»

În continuare, Cristian Nicolescu spune că «nu există ideea de producător în România, nici pe degetele unei mâini nu reuşim să-i numărăm pe cei ce sunt doar producători. În România avem un cinema de autor iar autorii noştri au ajuns să facă filme extraordinare doar scriind, regizând şi producând singuri. Noi nu avem case de producţie, avem birourile creatorilor. Ideea de a investi fonduri private în filme este încă ceva nou în România. Începând însă cu acest moment “T0” când noi am fost co-producătorii filmului de deschidere al secţiunii «Un certain regard», sperăm să ne folosim de el ca de o trambulină. Noi oricum de acum încolo, 5 ani, vom veni aici pentru că investim în cadrul uneia dintre secţiunile “Marché du film”, închiderea finanţării unuia dintre proiectele aflate în faza de dezvoltare şi prezentate în secţiunea “Frontiers”.

«De doi ani, de când ne-am construit şi pus la punct servicii de post-producţie de cea mai înaltă calitate, ne-am pus pe harta furnizorilor de astfel de produse. Am venit aici la Cannes ca să investim aceste servicii şi resurse în posibile filme, sperând ca într-o bună zi şi la un suport din partea autorităţilor din România. Construind însă déjà noi această structură privată, arătăm că există industrie în România, nu numai filme extraodinare făcute de nişte autori geniali».

Interviu cu producàtorul român Cristian Nicolescu
222

Facebook comments