Lars von Trier revine la Cannes şi provoacă scandal cu un film extrem de violent

lars.jpg

Matt Dillon si Uma Thurman în jurul lui Lars von Trier, revenit la Cannes cu filmul "The House that Jack Built"
Matt Dillon si Uma Thurman în jurul lui Lars von Trier, revenit la Cannes cu filmul "The House that Jack Built"
Image source: 
Bjorn Larsson / TT / AP / SIPA

Festivalul de la Cannes a ajuns la a doua săptămână de competiţie. Marţi însă, un film prezentat în afara cursei oficiale a făcut vâlvă pe Croazetă, cel al danezului Lars von Trier. Copilul teribil al cinemaului, interzis de festival, persona non grata, după declaraţiile sale «admirative» despre Hitler, şi-a făcut o revenire spectaculoasă cu un film care nu a lăsat pe nimeni indiferent.

“The House that Jack Built” e un thriller teribil, povestea unui serial-killer – ucigaş în serie – interpretat perfect de Matt Dillon timp de două ore şi jumătate. Răstimp în care însă pe ecran se succed scene extrem de violente. Dealtfel, la proiecţia oficială de luni seara – mai exact noaptea, de la ora 24 – li s-a scris clar pe bilete invitaţilor “scene violente”. Nouă, ziariştilor, nu ni s-a specificat acest lucru, probabil considerându-se că la matineu scenele sângeroase sunt mai uşor digerabile. In sală s-au auzit însă suspine, uşoare strigăte de frică sau de dezgust iar mulţi spectatori şi-au acoperit ochii sau i-au închis – inclusiv subsemnatul – la unele scene insuportabile şi filmate în detaliu. Copii împuşcaţi, femei sugrumate, bărbaţi înjunghiaţi în gură, sâni de femei decupaţi şi transformaţi în portofel – imaginaţia bolnăvicioasă a lui Lars von Trier nu are limite. Provocator şi deranjant, noul film al danezului este însoţit de o muzică foarte bună, antrenantă, de la “Fame” a lui David Bowie, la “Hit the road Jack” a lui Ray Charles.

Jack, criminalul din film, revendică nu mai puţin de 60 de omucideri. Von Trier ni le rezumă în doar câteva «exemple», toate femei cu excepţia unui bărbat şi a doi copii. Cunoscut pentru scenele sale ultraviolente sau cu sex, von Trier nu se dezminte, ba dimpotrivă, cu cât trece timpul şi filmul nou, cu atât nu dă înapoi în faţa vreunui tabu.

De notat că 7 ani după ce a şocat lumea de la Cannes – şi nu numai - evocându-şi «admiraţia” pentru Hitler şi Speer, arhitectul acestuia, Lars von Trier evocă din nou Germania nazistă în «The House that Jack Built» şi în particular pe Hitler în momentul în care dialogul era axat pe «icoanele» din artă.

575

Facebook comments