Franţa: Carrefour renunţă la 2.400 de salariaţi

carrefour_renunta_la_mii_de_locuri_de_munca_si_se_va_orienta_catre_comertul_on-line_si_bio.jpg

Carrefour renunta la mii de locuri de munca si se va orienta catre comertul on-line si bio
Carrefour renunta la mii de locuri de munca si se va orienta catre comertul on-line si bio
Image source: 
REUTERS/Philippe Wojazer

Gigantul de distribuţie alimentară Carrefour anunţă reduceri drastice de costuri, de personal şi de mari spaţii de comercializare. În Franţa se renunţă la 2.400 de salariaţi. Sindicatele susţin că planul ar fi însă mult mai vast şi a invitat angajaţii să intre în grevă. 

Costuri prea ridicate, o degradare a traiectoriei financiare – sunt motivele invocate de preşedintele-director general al Carrefour, Alexandre Bompard la şapte luni după ce a preluat şefia grupului. Pentru a redresa gigantul mondial de distribuţie alimentară, prezent în mai bine de 30 de state, a elaborat un plan de transformare a companiei, pe de o parte şi unul de economii, de 2 miliarde de euro, de cealaltă parte.

Carrefour renunţă la 2.400 de angajaţi din Franţa, printr-un plan de plecări voluntare. Carrefour are 115.000 de angajaţi în Franţa.

Aproape 300 de magazine din fostul lanţ Dia vor fi vândute sau închise în cazul în care nu se va găsi un cumpărător. El au fost cumpărate în 2014 de Carrefour dar au fost mereu în pierdere, în ciuda investiţiilor care s-au făcut.

Apoi, niciunul din cele aproape 250 de supermarketuri câte numără grupul în Franţa nu va fi închis. Ïn schimb, va fi redusă suprafaţa marilor magazinelor, cu 5% în următorii 2 ani.

Se vor face şi investiţii, de 10 miliarde de euro în următorii 5 ani. Vor fi deschise 2.000 de magazine de proximitate în următorii 5 ani în special în marile metropole europene.

Grupul va investi masiv în informatică: 2,8 miliarde de euro în următorii 5 ani   - de şase ori mai mult decât bugetul actual consacrat în acest sens. Anul acesta va fi lansat un site unic în Franţa, pentru toate zonele geografice unde se vor putea comanda produse on-line. 

În plus, 170 de noi magazine de tipul “drive” vor fi deschise încă din 2018 în Franţa. Produsele sunt comandate pe internet şi retrase direct din depozitul magazinului. Pe de altă parte, pentru a asigura o bună arie de deservire a mărfii, grupul va lucra cu o filială a poştei franceze pentru expedierea cumpărăturilor la domiciliul clienţilor. Iar din 2019, din mai bine de jumătate de magazine vor putea fi retrase cumpărăturile făcute pe internet.

Apoi, ţinând cont de noile obiceiuri alimentare ale consumatorului francez, Carrefour va pune accentul pe alimentele bio -  Carrefour vrea practic să crească de cel puţin 4 ori cifra de afaceri în segmentul bio, de la 1,3 miliarde de euro în prezent, la 5 miliarde de euro. Mai mult, va ajuta agricultorii să investească în culturi bio.

Iar în plan extern, tot pe fondul unor pierderi importante, Carrefour anunţă că se asociază în China cu gigantul de internet Tencent, al patrulea mare actor din distribuţia alimentară locală. Carrefour va rămâne acţionar principal şi speră că prin această asociere să îşi mărească vizibilitatea pe internet.

Ministrul Economiei, Bruno Le Maire promite că « statul va fi atent şi va acompania în toate demersurile fiecare salariat care va rămâne fără loc de muncă ».

Primele trei sindicate Carrefour au denunţat imediat această eliminare a 2.400 de posturi şi vorbesc despre un plan mult mai vast. Sindicatele se plâng de metoda prin care salariaţii au aflat, din presă că se va renunţa la ei: o eroare fundamentală…este scandalos, afirmă liderii de sindicat.

În opinia lor cifrele au fost minimalizate şi nu iau în calcul şi câteva sute de posturi din benzinările Carrefour ori din serviciile administrative care sunt blocate de ceva timp déjà. Unii salariaţi au fost invitaţi să protesteze. Probleme sunt şi în depozite, unde lucrează între 7.000 şi 8.000 de salariaţi şi pentru care costurile vor fi de asemenea reduse.