Filmul «Oblomov», proiectat în Sala bizantină, acolo unde a fost realizat

dsc00736.jpg

Actorul si regizorul Guillaume Gallienne vorbind înaintea proiectiei filmului "Oblomov" în Sala bizantinà a resedintei ambasadorului României în Franta
Actorul si regizorul Guillaume Gallienne vorbind înaintea proiectiei filmului "Oblomov" în Sala bizantinà a resedintei ambasadorului României în Franta
Image source: 
Ambasada României din Franta

Joi 11 ianuarie a avut loc în incinta reşedinţei ambasadorului României în Franţa o proiecţie specială a filmului «Oblomov». Filmul a fost realizat şi interpretat în rolul principal de cunoscutul actor şi regizor francez Guillaume Gallienne de la Comedia franceză. Proiecţia a avut loc la ambasadă, mai exact în Sala bizantină, pentru că pelicula a fost filmată acolo în 2015.

Sala bizantină a Palatului Béhague – reşedinţa ambasadorului României în Franţa – şi o serie de saloane adiacente au servit drept decor pentru «Oblomov», filmul inspirat de romanul omonim al scriitorului rus Ivan Goncearov. Proiecţia s-a derulat în prezenţa mai multor personalităţi culturale şi politice franceze şi române. Aproape întreaga echipă de la Comedia franceză a fost şi ea prezentă în sală.

Filmul «Oblomov» este în fapt o adaptare pentru televiziune, mai exact pentru canalul franco-german Arte, a piesei de teatru omonime jucate timp de doi ani de Guillaume Gallienne şi trupa sa la Comedia franceză. Ca şi în piesă, «Oblomov»/Gallienne este un om lipsit de vlagă, fără chef de viaţă şi veşnic întins pe canapeau sa îmbrăcat într-un halat de casă.  Imaginat de scriitorul rus Goncearov în 1859, personajul letargic Oblomov a dat naştere şi unui nou cuvânt, «oblomovismul», şi a devenit un clasic al literaturii şi teatrului rusesc.

După ce a jucat rolul principal de mai bine de o sută de ori pe scena celebrei Comedii franceze, marele actor şi regizor care este Guillaume Gallienne a acceptat cu bucurie sfidarea de a ecraniza piesa în saloanele Palatului Béhague.

Cum a luat naştere proiectul ne spune în cele ce urmează Guillaume Gallienne.

«Comedia franceză şi Arte au un parteneriat care le permite regizorilor să realizeze un film plecând de la o piesă jucată de trupă. Bugetul este foarte limitat, la fel şi timpul. Avem la dispoziţie pentru filmări doar 14 zile iar pelicula finală nu are voie să depăşească o oră şi 50 de minute. Actorii trebuie să fie aceeaşi ca pe scena Comediei franceze. Creăm astfel ceva nou pentru televiziune, este o adevărată adaptare, nu e doar o captare video.»

«Evident, nu puteam rivaliza cu capodopera «Câteva zile din viaţa lui Oblomov» a lui Nikita Mikhalkov. Jucând însă rolul lui Oblomov timp de doi ani – peste o sută de spectacole – aveam déjà o serie de imagini în minte. Am vrut să le arăt spectatorilor privirea, micile riduri de la ochi ale partenerului meu sau cum de abia zâmbea partenera mea. Am căutat să fac planuri foarte apropiate şi altele foarte mari pentru a arăta un univers pe care eu îl trăiam pe scenă dar pe care spectatorul din sală nu-l putea aprecia pe deplin. Există apoi noţiunile de adormire şi de visare cu care doream să fac ceva pe marele ecran, în imagini.»

Cum aţi ajuns să filmaţi «Oblomov» în incinta reşedinţei ambasadorului României în Franţa, în acest Palat Béhague şi a sa sală bizantină ?

«Am dorit ca decorul să fie un spaţiu mintal şi în acelaşi timp să fie ca un cinema dezafectat. In franceză există expresia : « Iţi faci filme în cap ». Oblomov îşi face şi el multe filme în cap, ca un copil, şi uneori chiar preferă ficţiunea în locul realităţii. Il înţeleg foarte bine şi de aceea am dorit ca decorul să fie ca un cinema dezafectat. Totodată însă, decorul seamănă cu o sală de teatru. Apoi, să nu uităm, Oblomov este o operă literară, iar noi făceam un film pentru televiziune. Am reuşit astfel să reunim toate mediile.»

Spuneaţi într-un interviu că în această sală de spectacole a Palatului Béhague, «timpul pare că s-a oprit»...

«E adevărat că timpul pare suspendat. Nu ştim prea bine dacă suntem aici într-un cinema dezafectat, într-un teatru sau într-o biserică ortodoxă rusească. E o ambianţă foarte frumoasă, în acelaşi timp sacră şi aristocrată, în paragină şi complet desuetă. Totul este foarte poetic. In plus, în timpul filmărilor, parfumam decorul cu tămâie.»

Cum s-au petrecut filmările, ce a fost cel mai greu ?

«Filmările s-au petrecut într-o ambianţă foarte veselă, decontractată. Ce a fost complicat a fost să terminăm în 14 zile. Graţie operatoarei Muriel Cravatte şi a echipei sale, am reuşit să facem treaba, adică să realizăm 12 minute utile în fiecare zi. Nici măcar pentru televiziune nu se face atât de repede. Din fericire, trupa mai jucase piesa deci actorii « aveau » déjà piesa, rolurile, în ei. Dacă nu ar fi fost trupa aceasta, nu am fi reuşit. A fost ceva epuizant şi totodată foarte mobilizator şi îmbucurător.»

Interviu cu Guillaume Gallienne despre filmul "Oblomov" realizat în sala bizantinà a resedintei ambasadorului României în Franta
1034

Facebook comments