“Califatul virtual” al jihadismului pierde la rîndul său teren

2013-09-15t230037z_329725210_gm1e99g0ikk01_rtrmadp_3_syria-crisis_0.jpg

Jihadisti în apropiere de Damasc, în septembrie 2013
Jihadisti în apropiere de Damasc, în septembrie 2013
Image source: 
credit foto: rfi.fr / REUTERS/ Mohamed Abdullah

Organizaţia stat islamic, care şi-a pierdut practic teritoriile în Irak şi Siria, începe să piardă “teren” şi pe internet. Este opinia unor observatori, deşi, avertizează ei, articolele care incită la jihadism sau destinate să-i pregătească pe jihadişti sunt încă numeroase şi imposibil de extirpate de pe web.

In momentul său de maximă expansiune, în 2015, aşa-zisul “califat” dorit de Organizaţia stat islamic dispunea de un teritoriu cam de dimensiunea Italiei şi domina o populaţie de şapte milioane de persoane. Internetul a fost atunci efectiv inundat de propaganda jihadistă. Cercetătorul britanic Charlie Winter, care a redactat mai multe rapoarte pe marginea acestui subiect, arată că în decembrie anul trecut trei sferturi dintre cele 38 de organe mediatice ale jihadiştilor au fost reduse la tăcere. Ele erau bazate pe o arie geografică extrem de largă, care se întindea din vestul Africii pînă în Afganistan.

Jihadiştii au fost, timp de cîţiva ani, nişte redutabili producători de conţinut mediatic pe internet, dispunînd de ordinatoare sofisticate, de emiţătoare puternice şi de personal extrem de calificat. Cînd a fost recucerit oraşul Mossul, în Irak, a fost găsit un astfel de centru de propagandă cu dotări impresionante.

Multe dintre aceste birouri de propagandă şi îndoctrinare au fost reduse la tăcere prin raiduri aeriene, ca şi purtătorii lor de cuvînt, de altfel. Jihadiştii n-au dispărut însă de pe web, de fapt sunt pe cale să-şi schimbe strategia. Ei vor să menţină, arată un comentator al agenţiei France Presse, un fel de "califat virtual" şi o anume "nostalgie" după "epoca de aur" a aşa-zisului "califat", dintre 2015 şi 2017. Iar unele softuri de criptare, precum şi faptul că recurg la ceea ce experţii numesc "web profund", permit în continuare spălarea pe creier, precum şi incitarea "lupilor solitari" să treacă la acţiune.

Bătălia de pe web împotriva jihadismului nu s-a încheiat încă, ea fiind asemănătoare de fapt unei bătălii purtată în plină junglă, unde adversarul dispune de multă mobilitate şi capacităţi de disimulare.  

 

424

Facebook comments