Specialist: Dependența strictă de Facebook, nesănătoasă ca model de business

Facebook a anunțat că face un test în șase țări pentru a împărți News Feed-ul în două părți: una cu postări de la prieteni și alta cu postări de la diverse pagini la care utilizatorul a dat Like. Vestea este rea pentru publisherii care depind de traficul din Facebook, fiindcă postările acestora deja sunt văzute de mult mai puțini oameni, arată datele centralizate în Slovacia.

Testul va dura câteva luni în șase țări: Bolivia, Cambodgia, Guatemala, Serbia, Slovacia și Sri Lanka. În aceste țări utilizatorii de facebook vor vedea doua News Feed-uri. Primele observații, venite din Slovacia, arată că în feed-ul cu postări de la familie și prieteni apar și postări de la diverse pagini care au plătit pentru ca postările să fie evidențiate.

Un jurnalist slovac a relatat că se văd deja primele efecte ale acestei măsuri: mai multe site-uri de știri din Slovacia s-au confruntat cu o scădere puternică  a traficului fiindcă postările au un reach mult mai mic, adică ajung la mai puțini oameni.

Cel mai grav vor fi afectate site-urile care depind ca trafic de Facebook, în timp ce acelea care au mult mai multe moduri de interacțiune cu cititorii nu vor simți atât de mult schimbarea.

Facebook a făcut modificări și în trecut când utilizatori s-au plâns, un exemplu fiind perioada trecută în care foarte mulți primeau mesaje inutile despre prieteni care au ales să joace online diverse jocuri.

Publicația The Guardian notează că testul trebuie să fie un semnal de alarmă pentru site-urile care depind de traficul venit din Facebook, un semnal că trebuie să facă o diversificare, fiindcă altfel vor fi mult mai puțin vizibile în general.

Dragoș Stanca, expert digital media explică: “dependența strictă de un canal de distribuție nu e niciodată un model de business sănătos. Așa cum s-a întâmplat și în cazul companiei Zynga, care avea o mulțime de jocuri pe Facebook. La un moment dat Facebook a decis să nu mai ofere suport companiei Zynga, iar toate jocurile au scăzut dramatic (unul dintre ele fiind Farmville), unele dintre ele au fost închise etc. Deci strategia de a te baza doar pe Facebook ca tool de business și de interacțiune cu consumatorii tăi, cu cititorii tăi, nu are cum să fie o strategie sănătoasă pe termen lung pentru că, iată, depinzi de deciziile unei companii private care poate să-ți distrugă peste noapte principala sursă de venit.”

La rândul său, Facebook ține însă să liniștească utilizatorii și spune că testul nu va fi extins pentru toate țările și că este făcut în urma solicitărilor venite de la utilizatori.

Compania spune că vrea să afle dacă intr-adevar utilizatorii vor o separare clara intre continutul personal si cel public, practic intre ce pun prietenii aproapiati si rudele si ce posteaza diverse pagini la care au dat like, fie ca este vorba de site-uri de stiri, de cantareti, de marci auto sau companii.