Dispută în sistemul medical: CNAS dezminte blocajele sistemului electronic

Casa Naţională a Asigurărilor de Sănătate (CNAS) dezminte un comunicat al Federaţiei Medicilor de Familie potrivit căruia sistemul unic electronic din sistemul sanitar nu ar fi funcţionat joi şi vineri, săptămâna trecută. CNAS susţine că ar fi fost vorba de o funcţionare mai lentă, în vreme ce medicii spun că au fost blocaje care au împiedicat desfăşurarea activităţii.

E o nemulţumire mai veche a medicilor, care au semnalat repetat problemele de acest fel.

De data asta, cadrele medicale anunţă noi proteste, după cum spune, la RFI, Doina Mihăilă, preşedintele Federaţiei Naţionale a Patronatelor Medicinei de Familie.

Doina Mihăilă: Noi nu spunem că nu a funcționat deloc în această perioadă. Ci că a avut atâtea sincope, încât este ca și cum nu ar fi funcționat. Aleatoriu, câteodată funcționa, câteodată nu funcționa. Așa s-a întâmplat și joi și vineri. Dacă CNAS-ului i se pare, la câți bani a costat acest sistem informatic, că mentenanța lui în acest moment este bună, înseamnă că atât noi, cât și pacienții noștri suntem niște nebuni.

Reporter: Ce înseamnă când spuneți că a funcționat atât de greoi, încât se poate spune că practic nu a funcționat?

D.M: Faptul că pacientul vine, noi băgăm cardul în cititor și așteptăm să funcționeze, dar nu funcționează. În acel moment noi suntem blocați. Nu mai putem face nimic altceva. Ori dăm offline, dar merge mult mai greu. Dar dacă (rețeta) dăm offline pacienților, există locuri sau furnizări de servicii, cum ar fi farmaciile, care nu acceptă. Dacă nu le funcționează SIUI și nu vede cititorul de carduri, nu știe dacă acel pacient este sau nu asigurat. Sigur că nu îi oferă serviciul respectiv pentru că i se impută. Pacientul nu poate fi ajutat cu nimic. Acesta este un lucru pe care Casa națională trebuie să îl înțeleagă și să nu mai folosească sloganuri demagogice, de genul „noi apăram asigurații”, când asigurații sunt primii loviți.

Rep: În afară de această situație pentru pacienți și faptul că este îngreunată consultația, cresc timpii de așteptare, pentru medici înseamnă și servicii pierdute, servicii nedecontate?

D.M: Avem surprize la sfârșitul lunii de nedecontare, de nevalidare a unor servicii. Ți se spune că pacientul nu este asigurat sau că nu se află pe lista ta, că nu i s-a băgat cardul.

Rep: Aceste lucruri se întâmplă pentru că se lucrează în sistem offline, iar apoi sunt introduse datele, cu întârziere, din cauză nu pot fi introduse la timp?

D.M: Și din această cauză, dar chiar și cu SIUI funcțional se întâmplă ca un pacient să fie asigurat la data consultației și când ne ducem la raportări să ne apară ca neasigurat. Este o luptă cu morile de vânt.

Rep: Cât de des se întâmplă aceste probleme? Este un sistem cu care trebuie să lucrați tot timpul.

D.M: Da. Sigur se întâmplă o dată pe săptămână, dacă nu mai des. Îmi place foarte mult faptul că acest mod de operare defectuos are loc mai ales vinerea, când trec cele 72 de ore până când se pot valida serviciile. Nu vi se pare o coincidență uimitoare că atunci cade sistemul?

Rep: Aproximativ o dată pe săptămână. De când, de luni? În ultima perioadă?

D.M: De la început. La început cădea tot timpul, dar am spus și noi că este începutul și ca orice început, este greu. Dar acum nu mai există niciun fel de justificare.

Rep: Există vreun dialog cu autoritățile pe această temă? Este una dintre revendicările medicilor. A fost pusă în dezbatere și în momentul în care s-a discutat și despre contractul cadru, în acele zile în care medicii au refuzat să mai emită rețete și să facă trimiteri la specialiști pentru că nu erau acoperiți de un contract cadru. Nu este prima dată când se vorbește despre acest lucru.

D.M: Revendicările noastre sunt mult mai multe. Inclusiv finanțarea, pentru că am rămas la coada sitemului sanitar. Suntem singurii cărora nu li s-a dat niciun leu, avem și noi personal angajat, dar și noi trebuie să trăim. Trecând peste faptul că suntem persoane fizice autorizate, nu din voia noastră, ci pentru că așa s-a stabilit. Noi așa am fost aruncați pe piață. Și știți ce prevede Codul fiscal pentru persoane fizice autorizate. Una dintre revendicări era și aceasta cu sistemul informatic. Referitor la dialogul cu autoritățile, este sublim, dar lipsește cu desăvârșire.

Doina Mihăilă, preşedintele Federaţiei Naţionale a Patronatelor Medicinei de Familie