Francezii sunt însetaţi de informaţie din surse independente

afacerea-dsk-tinut-prima-pagina-ziarelor-mult-prea-mult-spun-cei-chestionati-croix-foto-reuters.jpg

Afacerea DSK a ţinut prima pagină a ziarelor cu mult prea mult, spun cei chestionaţi de "La Croix". Foto: Reuters

Francezii judecă presa din ţara lor. Tradiţionalul sondaj de opinie publicat la fiecare început de an de cotidianul catolic La Croix arată că francezii sunt mai departe însetaţi de informaţii. Totodată însă, ei şi-ar dori o presă ceva mai independentă.

Vasile Damian:

Atracţia francezilor pentru informaţie nu se dezminte. Mai bine de şapte francezi din zece afirmă că sunt interesaţi de informaţiile apărute în presă. Rezultatul anchetei este uşor de explicat: 2011 a fost anul cutremurului din Japonia urmat de tragedia de la Fukushima, tot anul trecut Norvegia a fost zguduită de o crimă odioasă comisă de un extremist de dreapta. Nu au lipsit nici mariajele princiare şi dezbaterile pentru primarele socialiste. În sfârsit, foiletonul DSK, în urma căruia favoritul sondajelor de opinie pentru prezidenţialele din acest an şi-a compromis cariera politică a ocupat primele pagini ale presei luni de zile.

Anul ce a început riscă şi el să-i atragă pe avizii de informaţii: mai întâi alegerile prezidenţiale şi legislative din Franţa vor ocupa prima jumătate a anului, în timp ce al doilea semestru va fi probabil consacrat prezidenţialelor americane. În faţa acestui val interminabil de evenimente, francezii aşteaptă aşadar multe de la presa lor. Interesul pentru informaţie nu rimează însă şi cu încredere absolută în ce spun ziariştii. De abia un francez din doi crede în independenţa jurnaliştilor vizavi de puterea politică sau economică. Totodată însă, majoritatea francezilor estimează că presa este non-partizană. În privinţa felului în care sunt trataţi de exemplu diverşii candidaţi la prezidenţiale, nici unul dintre ei nu este considerat a fi prea prezent, supra-reprezentat în dauna celorlalţi, semn deci că ziariştii îşi fac treaba în mod echilibrat.

Presa din Hexagon a fost confruntată anul trecut cu probleme grave. În acelaşi timp, apar titluri şi canale noi de tv

Presa a cunoscut în 2011 probleme mari: a dispărut de exemplu un ziar istoric, France Soir. Ultima ediţie “pe hârtie” a apărut pe 13 decembrie. De atunci, publicaţia nu mai apare decât online. Tot spre o versiune exclusiv electronică se îndreaptă şi cotidianul financiar La Tribune, în timp ce zeci de candidaţi aşteaptă undă verde de la autorităţi pentru a lansa noi canale de televiziune. Sondajul de opinie publicat de La Croix arată că doar 28% din francezi mai citesc zilnic un ziar; acum patru decenii, această practică era răspândită la 55 de procente dintre francezi. Principalul mijloc de informare al francezilor rămâne în continuare televiziunea, presa scrisă fiind la egalitate astăzi cu site-urile de internet. Trebuie spus că aceste site-uri de ştiri au apărut de-a lungul întregului an 2011. Soliditatea acestora pe termen lung mai trebuie însă dovedită.

Care au fost subiectele care i-au atras cel mai mult pe francezi, ce evenimente au fost apreciate?

Afacerea DSK a atins pragul maxim de saturaţie. Nouă francezi din zece consideră că presa a vorbit prea mult despre presupusele aventuri extraconjugale ale fostului patron FMI. Alte subiecte din sfera intimă sau financiară au fost şi ele prea mult comentate de ziarişti, estimează francezii. Ei evocă aici mariajul princiar de la Monaco, naşterea fetei cuplului prezidenţial Nicolas şi Carla Sarkozy sau afacerea Bettencourt. În acelaşi timp, persoanele chestionate sunt de părere că nu s-a vorbit prea mult despre subiecte geopolitice sau ecologice cum ar fi Summit-ul privind clima de la Durban, recunoaşterea statului palestinian la Unesco sau mişcarea internaţională a “Indignaţilor”.

Ziarele şi revistele care au scos afacerea DSK pe primele pagini au avut un succes de public extraordinar

Există într-adevăr un paradox al afacerii DSK. În duminica arestării ex-directorului FMI, jurnalele de ştiri ale principalelor două canale din Franţa – TF1 şi France 2 – au atras fiecare câte un milion suplimentar de telespectatori. Ziarele din lunea care a urmat acestui eveniment au înregistrat creşteri spectaculoase ale vânzărilor, unele de +113%! Pe internet, site-urile de ştiri au bătut şi ele recorduri de trafic cu ocazia acestui eveniment. În sfârşit, interviul acordat de DSK la întoarcerea sa în Hexagon a permis canalului TF1 să-şi atingă recordul anului la număr de telespectatori: aproape 15 milioane.

În ciuda acestui interes clar pentru soarta unuia dintre cei mai cunoscuţi francezi în lume, nouă din zece oameni chestionaţi de La Croix spun că s-a făcut prea mult. Specialiştii afirmă însă că, dacă atitudinea poate părea ipocrită din punct de vedere moral, dintr-un punct de vedere sociologic, e vorba de un conflict banal între două ierarhii de valori: de o parte, “legitimitatea” de a vorbi despre un lucru, pe de altă parte plăcerea de a asculta o poveste. Mai ales când e vorba de DSK, favoritul sondajelor de opinie, care oferă un soi de foileton fără sfârşit : după incidentul de la hotelul Sofitel din Manhattan a apărut povestea cu scriitoarea Tristane Banon şi, în sfârşit, istoria presupuselor prostituate de la hotelul Carlton din Lille.

Vasile Damian: Francezii sunt însetaţi de informaţie, dar aceasta trebuie să fie din surse independente