Baby Boom în Franţa

În timp ce în România populaţia îmbătrâneşte, în Franţa, se înregistrează un adevărat “baby boom”. Franţuzoaicele bat recordul în Europa la acest capitol. Potrivit statisticilor, anul trecut s-au născut în Franţa 828 400 de bebeluşi. Adică o medie 2,07 copii pe cap de femeie. Detalii ne oferă Vasile Damian.

Conjunctura economică, criza mondială mai exact, nu are impact asupra fecundităţii franţuzoaicelor. Cum legătura între natalitate şi creştere economică nu a fost încă demonstrată, ne întrebăm cine influenţează atunci natalitatea? Greu de răspuns, afirmă sociologii.

Specialiştii constată că anumite ţări nordice, scandinave, care au o politică familială puternică, nu reuşesc să ajungă din urmă Franţa în timp ce alte ţări precum Statele Unite, cu nici o politică în acest domeniu, obţin rate de natalitate apropiate de cele ale Franţei.

Dacă guvernanţii francezi încearcă să pună această cifră bună pe seama optimismului de care ar da dovadă populaţia, sociologii sunt de părere că alţi factori decât optimismul explică rata crescută de fecunditate. În particular, faptul că cele mai multe naşteri, mai bine deci de jumătate din copii născuţi anul trecut, au venit pe lume în afara mariajului, din părinţi necăsătoriţi. Un procent în continuă creştere în ultimul deceniu.

O altă concluzie este că femeile s-au obişnuit cu ideea că pot fi şi mame şi femei de carieră în acelaşi timp, lucru care le-a schimbat felul de viaţă. În plus, dacă sunt tot mai fecunde, franţuzoaicele fac copii tot mai târziu. Aproape 22 la sută din mamele care nasc au 35 de ani sau mai mult.

În sfârşit, analiştii sunt unanimi în a recunoaşte că mediul structural de aici din Franţa - creşe accesibile de la trei luni, grădiniţe de la trei ani şi cantine şcolare pentru toată perioada de şcolarizare - tot acest mediu deci, ar fi primul factor de, să-i spunem aşa, incitare la maternitate.

Întrebarea pe care ne-o puneam la începutul cronicii – ce impact are criza asupra natalităţii – are şi una inversă: ce impact are natalitatea asupra creşterii economice?

Dacă pe termen lung, pare-se impactul pozitiv este demonstrat, pe termen scurt o singură certitudine: vânzările de scutece şi cărucioare pentru copii vor fi în creştere.