În Franţa, învăţământul s-ar putea muta la radio și TV

În cazul în care autorităţile franceze decid să închidă temporar şcolile pe fondul unui număr crescut de cazuri de gripă AH1N1, radiouri şi televiziuni sunt gata să preia ştafeta de la profesori.

 

Cum să asiguri continuitatea învăţământului dacă şcolile şi liceele sunt închise? Elevii francezi n-au motive să se bucure prematur de prelungirea vacanţelor, ministerul educaţiei de aici a găsit soluţia. În plus, autorităţile şi-au găsit un aliat de bază, televizorul, descris până nu demult drept inamicul numărul unu al şcolii. În cazul în care instituţiile de învăţământ vor fi închise pentru a face faţă unei eventuale pandemii de gripă A, zisă şi porcină, paralizarea transmiterii cunoştiinţelor va putea fi evitată, cel puţin parţial. Aşa-zisul "plan de continuitate pedagogicà" prevede predarea programelor şcolare prin ... radio şi televiziune.

Mai precis, canalul public de televiziune France 5 şi Radio France Culture sunt pregătite să preia ştafeta dacă numeroase şcoli îşi vor închide porţile pe fondul îmbolnăvirilor. Module pedagogice care merg din clasa întâi până într-a 12-a au fost concepute în parteneriat cu Centrul Naţional de Predare la Distanţă şi Centrul Naţional de Documentare Pedagogică. Sunt prevăzute, gata de difuzare deci, 264 de ore de televiziune şi 288 de ore de emisiuni radiofonice. 5 ore şi jumătate de ecrane pedagogice şi 6 ore de radio pe zi, timp de 4 zile pe săptămână echivalează cu un stoc de trei luni de emisiuni. Miercuri, când în Franţa nu e şcoală de cele mai multe ori, profesori zişi "referenţi" vor asigura permamenţe telefonice şi electronice în colegii şi licee pentru a răspunde întrebărilor elevilor dar şi părinţilor.

Emisiunile radio-televizate nu se doresc exhaustive - nici nu pot fi aşa- ele vor evoca doar punctele esenţiale ale fiecărei clase. Formatul acestor lecţii - 30 de minute - se vrea şi el adaptat publicului-ţintă. Grila de programe este concepută în aşa fel încât să se evite supradoza educativă. Dimineţile vor fi rezervate ciclului primar iar după-amiezele colegiilor şi liceelor. La radio, trei ore dimineaţa, tot atâtea după prânz vor fi consacrate diverselor module şcolare.

Dacă dispozitivul este salutat de diversele asociaţii de părinţi care văd în el un fel de a permite elevilor să nu-şi iasă din ritm, el îşi atinge totuşi limitele când e vorba de flexibilitate, complet absentă. Este şi motivul pentru care ministrul educaţiei se va bizui în curând pe Internet care oferă mai multă flexibilitate decât radioul şi televiziunea.