Unde se duc iahturile oligarhilor ruși, când se duc?

iacht.jpg

Iachtul My Solaris în portul Bodrum, Turcia
Sursa imaginii: 
© Yörük Işık via France24

Ce se întâmplă cu iahturile oamenilor de afaceri și politicienilor ruși vizați de sancțiunile UE și SUA? Mai mulți investigatori intervievați de France24 spun că folosesc informațiile disponibile pe internet pentru a le urmări navele. Multe iahturi au reușit să se ascundă în Turcia, altele s-au refugiat chiar în... Rusia.

Golful Yalikavak din Turcia, 24 aprilie: câțiva turiști olandezi își fac un selfie în fața superiahtului My Solaris, care se remarcă în peisaj prin lungimea sa de 140 de metri: este al lui Roman Abramovici, fostul patron al clubului de fotbal Chelsea, dar și oligarh aflat sub sancțiuni europene începând cu 15 martie.

Atunci când se deplasează, navele folosesc transponderele AIS pentru a-și raporta poziția GPS și pentru a evita coliziunile. Site-uri precum MarineTraffic  sau VesselFinder permit consultarea acestor date. De exemplu, My Solaris a plecat din Barcelona pe 8 martie. Apoi a transmis un semnal din golful Yalikavak pe 23 aprilie, loc în care se mai afla pe 5 mai, potrivit MarineTraffic.

"M-am gândit că dacă îi supraveghez pe oligarhi, aș putea aduce niște informații utile": utilizatorul Twitter @PutinIsAVirus urmărește zeci dintre iahturile oligarhilor ruși, cu ajutorul unor instrumente online. De profesie dezvoltator de computere, el documentează mișcările acestora pe o hartă interactivă. Dorind să rămână anonim din motive profesionale, el a declarat pentru redacția Les Observateurs:

"Am început să fac investigații deschise în 2016, ca hobby. Când a început războiul din Ucraina, mi-am intensificat eforturile. M-am gândit că urmărirea oligarhilor și a mișcărilor acestora ar putea duce la informații utile.

La început, proprietarii de iahturi au reacționat lent. Acest lucru a dus la confiscarea mai multor iahturi în porturile europene. Prin urmare, nu este ușor să găsești un echipaj care să plece în ultimul moment. În plus, conturile bancare ale acestor oligarhi au fost înghețate. Pornirea unei ambarcațiuni pentru care un plin costă 200.000 de dolari poate fi complicată dacă proprietarul nu mai are acces la contul său bancar...

În prezent, putem vedea mai multe hub-uri către care navele supuse sancțiunilor au reușit să fugă: ele sunt în principal Emiratele Arabe Unite și Turcia", spune expertul.

Cu toate acestea, mai multe iahturi ale oligarhilor au încetat să mai transmită un semnal AIS timp de câteva săptămâni, ceea ce face imposibilă localizarea lor pe MarineTraffic sau VesselFinder. În teorie, este obligatoriu să se activeze un transponder pentru a naviga, dar nu este neobișnuit ca proprietarii să se abată de la această regulă pentru a-și ascunde mișcările. Mai rămân imaginile din satelit și cele obținute de amatori.

Prin Turcia, în drum către Rusia

În Turcia, Yörük Ișık supraveghează navele care traversează strâmtoarea Bosfor, care leagă Marea Mediterană de Marea Neagră la Istanbul. Analist de urmărire a navelor și fondator al Bosphorus Observer, el a reușit să fotografieze mai multe iahturi ale oligarhilor ruși în ultimele săptămâni.Unele iahturi trec prin Turcia în drumul lor spre Rusia.

"Locuiesc într-o zonă foarte bună pentru urmărirea navelor, așa că le pot prinde în flagrant. Până acum am văzut vreo zece iahturi ale oligarhilor. Cele mai multe dintre ele vin în Turcia pentru că țara are servicii maritime bune - aceste iahturi au nevoie de întreținere regulată.

După ce petrec ceva timp în Turcia, unii dintre ei trec prin Bosfor în drum spre Soci [pe coasta rusă a Mării Negre]. Alții sunt încă în Turcia, în orașele de coastă. "

Yörük Ișık a fotografiat astfel iahtul Universe în portul Ataköy din Istanbul la 28 martie 2022. Nava, despre care se bănuiește că ar aparține fostului premier rus Dmitri Medvedev, părăsise portul Imperia din Italia pe 2 martie. Pe 22 aprilie a fost fotografiat de un observator amator din Soci, Rusia.

În timp ce porturile europene și turcești au o infrastructură și servicii extinse pentru a găzdui iahturi, acest lucru este mai puțin valabil în Rusia, după cum subliniază contul @PutinIsAVirus:

"Rusia nu este echipată pentru a găzdui atâtea nave de asemenea dimensiuni. Au porturi turistice importante la Marea Neagră, dar iahturile lui Roman Abramovici au o lungime de peste 150 de metri, puține porturi sunt echipate pentru așa ceva. Aceste nave nu au fost niciodată destinate să aibă baza în Rusia: ele trebuiau să rămână în Mediterana, în Caraibe sau în Oceanul Indian. "

Societăți fantomă

Alex Finley, fost ofițer CIA și romancieră, a urmărit iahturile oligarhilor ruși din Barcelona. Una dintre principalele provocări, spune ea, este de a determina cu certitudine cine este proprietarul navei:

"Putem bănui că respectiva persoană este beneficiara companiei care deține iahtul, dar autoritățile trebuie să dovedească acest lucru. Avem de a face cu de obicei cu societăți fantomă și este foarte dificil, deoarece structura lor de proprietate este concepută pentru a asigura un anumit anonimat”.

Pe 5 mai, un iaht aparținând unui oligarh rus care constituie obiectul unor sancțiuni a fost confiscat în Fiji la cererea SUA. Este vorba despre iahtul Amadea, evaluat la 300 de milioane de dolari și care ar aparține lui Suleiman Kerimov. Potrivit procurorului adjunct al SUA, Lisa Monaco, "Această confiscare ar trebui să le arate tuturor oligarhilor ruși corupți că nu se pot ascunde, nici măcar în cele mai îndepărtate locuri din lume. Vom folosi toate mijloacele pe care le avem la dispoziție pentru a aplica sancțiunile”.

Sancțiunile UE includ înghețarea activelor câtorva sute de personalități considerate că sprijină sau beneficiază de pe urma guvernului rus, pe care UE îl acuză de încălcarea integrității teritoriale a Ucrainei. În Franța, Spania și Italia, mai multe iahturi au fost deja confiscate. Unele țări se văd nevoite acum să plătească costurile ridicate de întreținere pentru navele confiscate, care pot ajunge la 150-200.000 de euro pe lună.

 

Traducere de Vrabii Nadina, după articolul postat de France 24