Ceferiștii din România amenință cu greva generală pe termen nelimitat

cfr_marfa.jpg

Sursa imaginii: 
Facebook / CFR Marfă

Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane a transmis o scrisoare deschisă vicepremierului, în același timp ministru al Transporturilor, Sorin Grindeanu. Principala nemulțumire o constituie posibila amînare a intrării în vigoare a Statutului personalului feroviar pentru data de 01.01.2023. Ceferiștii sunt nemulțumiți de salariile mici și spun că așa s-a ajuns ca din peste 220.000 de ceferiști în anul 1990 să rămînă astăzi doar 47.000. 

Mulți dintre angajați se apropie de vârsta pensionării. În scrisoarea deschisă sindicatele atrag atenția că problema structurii feroviare este dublată de ceea ce au numit un deficit incredibil de locomotive și vagoane moderne. Sindicaliștii din CFR așteaptă răspunsul ministrului Transporturilor până la ora 10. Apoi spun că vor decide spontan pe parcursul zilei de astăzi asupra unei greve pe termen nelimitat. Care este cea mai mare nemulțumire? Violeta Cincu i-a adresat această întrebare liderului de sindicat la secția Iași a Societății de reparații locomotive din România, Iustin Borș.

Iustin Borș: În pachetul de măsuri, practic, s-a cerut reamânarea, deci proprograrea statutului personalului feroviar, care este deja publicat în Monitorul Oficial. Din ceea ce știm noi, fiind lege organică, nu se mai poate amâna. Dar contează faptul că acolo ne regăsim noi, am fost cândva, noi, CFR-iștii. Și trebuie să readucem statutul în vigoare.

Ce solicitați, practic?

Iustin Borș:Sunt reglementări vizavi de situația de pensionare, vizavi de situația de salarizare. Pentru că în statutul de personal feroviar sunt coeficienți de ierarhizare denumiți, care așează toate grilele de salarizare a tuturor salariaților de căi ferate în așa fel încât să fie o departajare corectă a salariaților unul față de altul în funcție de responsabilitățile pe care le are. Și la fiecare modificare a salariului minim, fiecare salariat de pe grila salarizării de pe calea ferată trebuie să primească o modificare progresivă. Și atunci, neaplicând aceste chestiuni, practic, s-a ajuns, în timp, să rămânem toți la salariul minim pe economie. Cu unele modificări nesemnificative. S-a ajuns ca la Calea Ferată să fie niște salarii bântuite de cel minim pe economie.

Adică personalul Căilor Ferate este, spuneți în scrisoarea deschisă, din ce în ce mai îmbătrânit. Vin tinerii?

Iustin Borș:Forța de muncă calificată dispare. Viitorul Căii Ferate este incert doar datorită forței de muncă. Deci prăbușirea Căii Ferate se face în mod automat datorită pierderii forței de muncă. Cel tânăr, niciodată nu dorește să vină. Din școală, din toate discuțiile și chestionările pe care le-am avut cu elevii, nimeni nu dorește să muncească aici. Este un sector de activitate greu, cel puțin, la sectorul de reparații locomotive, unde sunt eu. Este un sector greu, cu responsabilități multe, importante. E un sector cu muncă grea, cu muncă neplătită pentru că, până în 2001 eram la grupa I de muncă. Acum suntem la acea grup cu condiții normale de muncă, prin denumire. Am făcut plângeri și în acest sens, am deschis procese, dar nu se mișcă nimic. Asta duce la o degradare din toate punctele de vedere.

În același timp, sunt vagoane și locomotive care au depășit de mult timp perioada de exploatare. Cum ies acestea pe traseu?

Iustin Borș:Ieșirea locomotivelor pe traseu cu o amânare mare a reviziilor mari de raparații, chiar și a vagoanelor, duce la un mare risc pentru personalul călător. Se înregistrează foarte multe întârzieri, știm cum este condiția de călătorie pe calea ferată, într-un bagondiferența de clasă, condițiile de călătorie, mai ales pe timp de iarnă.

Cum reparați locomotivele astea vechi?

Iustin Borș:Este un principiu, să zic așa, ca în caz de război. Luăm piese de la o locomotivă defectă, care are un defect relativ mai important, care are o reținere de timp îndelungat. Folosim acea piesă la altă locomotivă. Vă dați seama că nimeni nu poate da o garanție pe acea locomotivă fiindcă se utilizează piese obosite și din acest punct de vedere duce la pierderi, întîrzieri.

Se poate întâmpla o tragedie.

Iustin Borș:Cu siguranță că se poate întâmpla oricând și de aia e și viteza scăzută a trenurilor și datorită infrastructurii, până la urmă, dar și a stării tehnice precare a locomotivei. Pentru că o locomotivă vine deja din reparație slab echipată și reparată.

Care e cea mai veche locomotivă aflată în circulație la Iași?

Iustin Borș:Sunt scadente la reparații cu ani, cu ani de zile de scadență, deci care au depășit. Grav este cum se readuce acea locomotivă în circulație, cum se investesc bani în piesele de schimb, în piesele de reparații. Pentru că aici este o mare problemă a căii ferate, deci nu s-a investit și, deocamdată, nu se investește, este greu să menținem parcul de locomotive. Așteptăm acel răspuns la o scrisoare deschisă. Să faci o grevă acum este o pierdere acum.Mai oprim și lucrul. Este o pierdere pornită de sus în jos.