Play
Ascultă RFI Romania
Play
Ascultă RFI France
Ascultaţi


Campania de informare COVID-19 pentru romi, “gândită foarte prost, implementată și mai prost”

vaccin_0.jpeg

Sursa foto> rfi.fr

Romii intră în vizorul autorităților ca grup țintă în campania de vaccinare anti Covid 19. Abordarea este însă stângace. „Nu te teme! Nu e nimic rău! Hai sa facem vaccinul!”, este mesajul transmis în limba romani de către medicul Valeriu Gheorghiță, coordonatorul campaniei naționale de vaccinare. Ce șanse sunt ca aceste mesaje să ajungă la destinatari? L-am întrebat pe Valeriu Nicolae, consultant în comunicare.

Valeriu Nicolae: Mi se pare ilară. De fapt, habar nu am ce să zic. E atât de proastă încât nici nu știi dacă să râzi sau să plângi mai întâi. Pe domnul ăsta nu îl cunoaște mai nimeni în comunitățile rome. De ce ai avea încredere într-un personaj pe care nu îl cunoști de niciun fel? De ce ar trebui făcută o campanie specială pentru romi?

De ce să folosești o limbă pe care 90% dintre romi nu o înțeleg. Ideea că romii sunt vorbitori de romanes e o idee destul de stupidă promovată adesea aiurea de Partida Romilor. Zdrobitoarea majoritate a romilor nu înțeleg romani. Nu înțeleg limba și mai ales accentul cu care vorbește domnul Valeriu Gheorghiță. E o campanie gândită foarte prost, implementată și mai prost. E o risipă și bani și de efort al unor oameni care nu au niciun fel de legătură cu comunicarea. Sunt catastrofali.

Reporter: Ce ar fi trebuit să facă să ajungă mesajul acolo unde vor ei?

VN: Ar fi trebuit să găsească oamenii în care oamenii ăștia au încredere. AM văzut o altă campanie făcută cu Caliu. Caliu e un muzician senzațional, dar băieții de la Taraful Haiducilor sunt cunoscuți în comunitățile rome cum că nu poți să ai niciun fel de încredere în ei. Au zvârlit pe fereastră averile. Țin minte că unul dintre ei e total dependent de jocurile de noroc. Ce rost au campaniile de felul ăsta? Habar nu am. Cred că faptul că politicienii noștri sau responsabilii dacă au gură și mâini, automat lucrurile acestea îi fac pe toți automat specialiști în comunicare. Chiar nu știu. E stupefiantă abordarea asta. Nu cred că se putea mai prost. Cred că dacă își doreau să facă cea mai proastă campanie pro vaccinare ăsta era rezultatul. Mai prost de atât nu cred că se poate.

Rep: Iar de moment ce spuneți? De ce acum?

VN: Nu are niciun rost. Habar nu am. Și data e aleasă prost. Și felul în care e făcută campania e prost. Și personajele alese sunt alese foarte prost. E foarte greu să comentez pe o chestie de felul ăsta. E un nivel de inaptitudine remarcabilă.

Rep: Data viitoare ne așteptăm să îl vedem pe domnul Gheorghiță vorbind în maghiară?

VN: Mă aștept să îl văd vorbind în paștună, în urdu, în orice. Treaba asta trimite un semnal super prost, că romii nu prea sunt români și că ei au nevoie de un alt tip de comunicare. Nu că campania pro-vaccinare ar fi fost făcută bine în general. A fost o altă catastrofă. Treaba aia cu ce e în vaccin și în vaccin sunt tot felul de metafore, curcubeul de pe cer. Zi-ne ce e în vaccin dacă tot te-ai apucat să ne zici ce e în vaccin. E normal ca dacă te-ai apucat să le zici că e mirosul copilăriei și curcubeul fericirii, oamenii or să creadă că îi manipulezi. Fie o să creadă că ești prost și habar nu ai ce e în vaccin, fie or să creadă că ăștia încearcă să îi mintă.

Rep: Cum ar fi trebuit să o gândească astfel încât să ajungă la oameni dacă tot ați spus?

VN: În primul rând ar fi trebuit să își aducă niște experți în comunicare. Să facă o segmentare foarte bună a publicului țintă. Sunt chestii de bază de comunicare. În niciun caz să nu facă comunicări asimetrice așa cum au fost. Să urmărească niște principii de bază ale comunicării pe partea de schimbare a atitudinilor negative. Pe asta e comunicarea. Noi am făcut campanie pentru oamenii care își doreau deja să se vaccineze. Nu pentru ăia trebuia să facem noi campanie, ci trebuia să facem campanie pentru oamenii care aveau o atitudine negativă față de vaccin. Dacă e vorba de comunitățile rome, în general noi am avut probleme cu comunitățile rome la vaccinări. Asta e o chestie veche. Faptul că Agenția Națională pentru Romi a decis în inaptitudinea ei extraordinară că cea mai bună idee e asta că domnul Gheorghiță începe să vorbească în țigănește e de noaptea minții. Nici nu am ce să zic. Nu știu ce aș putea să zic ca să subliniez cât de proastă e campania asta. 

Campania a continuat luni cu o dezbatere  online organizată de către Agenţia Naţională pentru Romi la care au participat reprezentanți ai comunității roma,  şeful Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, Raed Arafat și Valeriu Gheorghiță, coordonatorul campaniei.

Prezent la discuții, ministrul sănătății a propus numirea unui consilier onorific din partea comunității la minister.

La rândul său, Iulian Paraschiv, președintele Agenției Naționale pentru Romi spune că „procentajul mare al celor nevaccinaţi în cadrul comunităţilor de romi este datorat faptului că nu au avut acces la informaţii, nu au avut un dialog cu medicii din comunitate”, a spus acesta.

 

 

 

 

 
Valeriu Nicolae, intervievat de Andreea Orosz