„ Autostrada Unirii nu mai reprezintă o prioritate și riscă amânarea finanțării europene!”

autostrada_doi.jpg

Cam aglomerata autostrada, nu-i asa?
Sursa imaginii: 
Dan Radu, Mișcarea pentru Dezvoltarea Moldovei

Semnalele de alarmă au fost lansate de activiștii pentru modernizarea infrastructurii din Iași dar și de liderii politici locali. În programul investiţional pentru următorii opt ani, în dreptul sectorului montan al A8 Târgu Mureș - Târgu Neamț scrie doar atât: “după 2027”. Liderul PNL Iași, deputatul Alexandru Muraru spune că este o prioritizare a investițiilor făcută de funcționari din Ministerul Transporturilor care vor controlul pe regiunea de Nord Est . Alexandru Muraru a nominalizat ca grup de presiune Bacăul.

Adrian Covăsnianu: “ O parte din proiectele imature sunt promovate pe picior de egalitate cu proiectele mature și asta vine în contradicție cu politica europeană

Planul Investiţional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2020-2030, document publicat pus în dezbatere publică la sfârşitul săptămânii trecute a provocat revoltă la Iași. Finanţarea Autostrăzii Unirii care apare în document ca „Autostrada Montana”, este pusă sub semnul întrebării.

Activist și fost secretar de stat la Ministerul Transporturilor în mandatul USR, Adrian Covăsnianu a explicat : „ riscul pe care îl identificăm în urma planului de investiții este că sectorul montan al Autostrăzii A8 este împins către orizontul 2027-2033. Acest lucru este contrar master-planului inițial pentru că în planul inițial, noi găseam această autostradă ]n dreptul unui orizont mai apropiat de noi, 2016-2026, implicit poziția în acest plan era favorabilă. În planul actual, se regăsește pe o poziție ultimă. Îngrijorarea noastră, inclusiv a societății civile, este că prin acest plan investițional se promovează proiecte imature în dauna proiectelor care sunt deja mature și au posibilitatea de finanțare și finalizare mai rapidă. Vedem cu toții faptul că politica recent europeană este de a finanța proiecte din infrastructura feroviară, astfel că viitorul exercițiu bugetar 2021-2027 este ultimul tren referitor la finanțarea Autostrăzii A8 pentru că după 2027, noi în acest moment nu mai avem certitudinea că UE va finanța proiecte de infrastructură rutieră. Pentru capete avem finanțarea asigurată completă până în 2026, însă sectorul dintre capete, aproximativ 150 de km de autostradă, este în aer și acest lucru se confirmă prin politica impusă de acest plan investițional. Este publicat în transparență decizională, dar nu a avut loc o discuție cu întreaga societate civilă. Ar trebui o dezbatere amplă, clară pe acest subiect, de plan investițional și explicată metodologia din spatele planului investițional pentru că noi ne punem serioase întrebări vizavi de metodologie pentru că știm o parte din proiectele imature sunt promovate pe picior de egalitate cu proiectele mature și asta vine în contradicție cu politica europeană care spune un lucru foarte clar. În primul rând, finanțăm proiectele mature, care au orizont de implementare apropiat și completăm proiectele nu relații secundare. Avem lupta între Autostrada A8 și Autostrada A13, care trebuie implementate într-o manieră ierarhizată. Ele sunt două proiecte, nu se canibalizează, dar un proiect care nu are maturitate tehnică este promovat în manieră agresivă față de autostrada A8”.

Activistul și fostul secretar de stat la Ministerul Transporturilor în mandatul USR, Adrian Covăsnianu este completat de deputatul USR Iaşi, Cossete Chichirău: “Ministerul Transporturilor, sub ministrul Grindeanu, tocmai a publicat un document prin care prioritizează proiectele de infrastructură mare. Suntem foarte îngrijorați că PNL și PSD nu vor prioritiza Autostrada A8 și că vom pierde exercițiul bugetar 2021-2027 pe fonduri europene. Noi, cei de la USR, considerăm că A8 este o prioritate strategică pentru România. Susținem construcția acestei autostrăzi în acest exercițiu bugetar care, practic, se întinde până în 2030. Capetele au fost incluse de miniștrii Drulă și Ghinea prin PNRR, dar mijlocul trebuie finanțat prin programul operațional de transporturi, prin POT, adică bani europeni. Pentru că autostrăzile sunt foarte scumpe pentru a fi finanțate de la bugetul de stat de unde trebuie să plătim pensii, salarii, alocații și alte cheltuieli.

Președintele PNL Iași: „ Este un anumit grup într-un anumit județ.......cu o anumită obsesie a controlului pe regiune. Mă refer la Bacău

Activistul Cătălin Urtoi, Împreună pentru A8 a declarat că „ ceea ce s-a făcut s-a făcut artificial în acest moment, sunt niște calcule făcute pe genunchi. Este făcută din pix, din niște interese politice”.

La rândul lui președintele PNL Iaşi, deputatul Alexandru Muraru a subliniat că situația este inacceptabilă : “ Este, fără discuție, inacceptabil. Aici, sigur, nici de funcționari din minister nu pot să nu remarc să este un anumit grup într-un anumit județ, care tot timpul afirmă o obsesie cu Autostrada A8 și cu o anumită obsesie a controlului pe regiune. Mă refer la Bacău. Au făcut această prioritizare a investițiilor, sigur că, introducând niște categorii de indicatori, unde, sectorul montan, ceea ce ne interesează pe noi este întins după 2027. Mă refer aici la Târgu Mureș, Târgu Neamț, practic, cel mai important sector de pe toată autostrada A8. Nu am stat degeaba. Miercuri vom avea o întâlnire la ora 15.00 cu ministrul Grindeanu, am vorbit și cu premierul pe care l-am pus în temă cu privire la acest proiect de hotărâre. La Ministerul Transporturilor vor veni și asociațiile sau reprezentanți din toate partidele politice. Am interpelat și Ministerul Transporturilor pentru a afla care sunt motivele pentru care sectorul montan de pe A8 a fost retrogradat. Am avut o convorbire și cu domnul Cristian Pistol, care este directorul general CNAIR pentru a mă informa asupra autorilor acestei gafe sau acestei acțiuni birocratice și sunt două direcții din Ministerul Transporturilor, deci nu am stat degeaba în ultimele două zile și sunt convins că lucrurile nu vor rămâne așa, mai mult decât atât, gândiți-vă că sunt alte priorități care țin de dezvoltarea acestei regiuni și mă refer aici și la autostrada Nordului, dar și la alte proiecte de investiții care au fost retrogradate fără explicație. “

Președintele PNL Iaşi a subliniat că liderii politici locali din toate partidele și asociațiile civice vor schimba erorile făcute care, în opinia lui Alexandru Muraru, contrazic reglementările europene ceea ce ridică foarte multe semne de întrebare.