India: școala din copac pentru cursuri online

india.png

Un profesor din satul Mullur, statul Karnataka din India, a construit, pe cont propriu, o sală de clasă într-un copac, pentru a putea continua cursurile online
Image source: 
© C.S. Satheesha via France24

În aprilie și mai, India a fost lovită de un al doilea val pandemic, care a dus la închiderea școlilor. Pentru a continua predarea online, un profesor din satul Mullur, statul Karnataka, a găsit o soluție la problemele persistente cu accesul la internet: a construit o sală de clasă... într-un copac.

Potrivit unui sondaj realizat în februarie 2021 de organizația Learning Spiral, care organizează examene online în India, jumătate din populația elevilor și studenților din India nu are acces la internet. În toată țara, elevii și studenții sunt constrânși să meargă  uneori mai mulți kilometri pe jos pentru a ajunge în zone unde este posibil să se conecteze la internet.

Alții se cațără în copaci în speranța că vor avea semnal de la un releu de telefonie mobilă îndepărtat.

De la începutul pandemiei de Covid-19 în satul Mullur, în sud-vestul Indiei, aceste probleme recurente cu accesul la internet au îngreunat predarea online. C.S. Satheesha, profesor al unei clase de 34 de elevi din cadrul unei școli elementare publice, a avut strălucita idee ca din aprilie să predea din vârful unui copac mango de lângă casa lui.

„Când predam online, aveam o conexiune foarte slabă la internet. M-am gândit că dacă urc într-un copac, voi avea semnal mai bun. Și așa a fost: am construit o clasă în acest copac. Apar o mulțime de dificultăți [în predarea online, n.r.]. La mine acasă am probleme de rețea, copiii fac zgomot, mai este și televizorul... de aceea am construit această cabană, unde am amenajat locul cu tot felul de materiale didactice care-mi permit să predau”.

„Am căutat pe Google cum să construiesc o casă în copac”

În India, majoritatea populației depinde mai mult de rețeaua mobilă 4G decât de conexiunile WiFi. Construită la șase metri deasupra solului, sala de clasă a lui Satheesha primește semnal mai bun de la antenele-releu de telefonie mobilă din apropiere datorită interferenței reduse a clădirilor și copacilor.

Timp de două luni, C.S. Satheesha și-a construit cabana din bambus, fân și alte materiale naturale găsite în zonă. Sala de clasă este conectată la o sursă de alimentare de la domiciliul profesorului. Costul total al acestei clase improvizate a ajuns la aproximativ 5.000 de rupii (în jur de 56 de euro).

„Chiar și la școală, cheltuiam bani pentru elevii mei. Aceeași sumă am investit-o acum în această sală de clasă. Am folosit toate materialele pe care le-am putut găsi acasă, prin urmare nu am cheltuit foarte mult.

Am căutat pe Google cum să construiesc o casă în copac și am făcut totul de unul singur. Nu a fost greu pentru că îmi doream foarte mult să am o sală de clasă bună. Acum am o conexiune foarte bună la internet, iar cursurile se desfășoară cu succes”.

„Predau online folosind Google Meet și elevii răspund cu ușurință. Mă descurc bine și sunt încântat că pot preda dintr-o clasă fizică, fără nicio întrerupere. Participarea și răspunsurile elevilor s-au îmbunătățit și acest lucru arată cât de dornici sunt să învețe”.

Acces limitat la internet

În întreaga lume, pandemia a cauzat  „rupturi digitale” majore și a îngreunat munca de acasă și cursurile online.

În India, discrepanța dintre persoanele care au acces stabil la internet și cei care nu au este deosebit de pronunțată. Zonele urbane au o rată de accesare a internetului de 99%, în timp ce zonele rurale ajung la doar 33%.

C.S. Satheesha i-a îndemnat pe elevii din satul lui să folosească un anumit furnizor de telefonie mobilă, care oferă servicii mai bune în acea zonă. De asemenea, îi sfătuiește să testeze rețeaua în jurul caselor lor pentru a găsit locul cu cea mai bună recepție pentru a lua parte la cursurile online.

Dincolo de accesul la internet însă, studenții au nevoie și de dispozitive adecvate pentru a participa la cursurile online. Mulți folosesc smartphone-uri care sunt ale părinților lor, pe care le împart și cu restul copiilor din familie.

Potrivit unui studiu al Ministerului Indian al Educației publicat la 1 iulie, 3,1 milioane de studenți din statul Karnataka nu dețin tehnologia necesară pentru a avea acces la internet, iar 3,7 milioane nu au acces la internet.

Un program de mentorat, în cadrul căruia profesorii se întâlnesc cu părinții elevilor fără acces la internet la fiecare două săptămâni, a fost lansat pentru a asigura o oarecare continuitate în ceea ce privește învățarea în comunitățile rurale indiene.

Guvernul a lansat, de asemenea, un plan pentru a aproviziona satele cu servicii de internet de mare viteză, dar pandemia de Covid-19 a întârziat punerea în aplicare a acestui proiect.

Problemele cu accesul la internet au afectat, de asemenea, campania de vaccinare din India, împiedicând unii locuitori să-și facă programări online pe site-urile aferente.

 

Traducere de Andreea Sefciuchevici după articolul publicat de France 24