Psiholog moldovean, la RFI: ”Asistăm la o escaladare a fenomenului de violență fie față de femei, fie față de copii”

daniela_simboteanu_presedinta_cnpac1141.jpeg

Președinta Centrului Național a Abuzului față de Copii din R.Moldova, psihologul Daniela Sîmboteanu
Image source: 
www.cnpac.md

”În R.Moldova, fenomenul bullying-ului este destul de răspândit. De fapt, asistăm la o escaladare a fenomenului de violență în societate fie față de femei, fie față de copii. Aici se regăsește și violența școlară. Nu apare bullying-ul pe un teren gol. Este o reflectare a ceea ce se întâmplă în societate”, o spune într-un interviu la RFI, psihologul Daniela Sîmboteanu, președinta Centrului Național de Prevenire a Abuzului față de Copii (CNPAC) din R.Moldova. Să spunem că, de mai bine de 20 de ani, CNPAC oferă asistență copiiilor, victime ale tuturor formelor de violență.

Președinta CNPAC, Daniela Sîmbotenu, susține că ”fenomenul bullying-ului este unul foarte complex și implică o hărțuire sistematică din partea unei persoane sau unui grup de persoane asupra unui copil sau a unui grup”. ”Prin intermediul acestor acțiuni se dorește, de fapt, umilirea, înjosirea, intimidarea psihologică, dar uneori chiar și sexuală a țintei bullying-ului. Un studiu realizat de UNICEF arată că aproape 90 la sută dintre adolescenții de 12-18 ani sunt afectați de fenomenul bullying-ului. Fie că sunt în rol de victimă, martor sau agresor”.

”Nu putem prin lege să stopăm, într-o singură zi, intoleranța unora față de alții. Sunt necesare măsuri complexe de educare a copiilor, a părinților”

Ce măsuri pot fi luate pentru a preveni fenomenul bullying-ului, am întrebat-o pe Daniela Sîmboteanu, președinta Centrului Național de Prevenire a Abuzului față de Copii.

”S-a vehiculat foarte mult despre necesitatea adoptării unei legi în acest domeniu. Analizând experiența altor țări, inclusiv a României, mi-am dat seama că legea nu rezolvă problema bullying-ului. Nu putem prin lege să stopăm, într-o singură zi, intoleranța unora față de alții. Sunt necesare măsuri complexe de educare a copiilor, a părinților. Avem nevoie de realizarea unor politici educaționale pentru prevenirea bullying-ului în școli. Sunt necesare instruiri specializate ale profesorilor, pe acest segment, ca să știe cum să răspundă la acest fenomen, cum să prevină acest fenomen, cum să nu stimuleze acest fenomen. Profesorii sunt cei care uneori, neintenționat, dar alteori pentru că sunt obișnuiți, chiar provoacă situațiile de bullying”, ne spune psihologul Daniela Sîmboteanu.

”Avem nevoie de consolidarea serviciului de asistență psihologică școlară”     

Totodată, președinta CNPAC consideră că în R.Moldova e nevoie de consolidarea serviciului de asistență psihologică școlară.”În R.Moldova avem zeci de școli care nu au psihologi, iar cei cu care am discutat mi-au spus că nu beneficiază de instruiri. Îmi spuneau că nu au resurse suficiente pentru a merge la instruiri cu plată. În prezent, sunt multe instruiri de acest gen, dar o instruire costă 100 de euro pentru o zi și nu au de unde. Practic, cum putem să ne așteptăm de la un psiholog școlar, care are un salariu foarte mic, nu are acces la o instruire continuă, să contribuie la prevenirea acestui fenomen”, se întreabă psihologul Daniela Sîmboteanu.

Program de educație parentală, lansat de CNPAC

Să spunem că, Centrul Național de Prevenire a Abuzului față de Copii a lansat, recent, un program de educație parentală pentru părinții de adolescenți. Programul are 15 sesiuni, iar unul dintre subiectele abordate se referă la fenomenul bulling-ului.

”Familia este un factor destul de important. Încercăm să le arătăm părinților, prin intermediul acestor sesiuni, care este rolul lor, chiar să dezvoltăm unele competențe. Cum să comunice cu copiii într-o manieră empatică, cum să ofere sprijin și ghidaj adolescenților, inclusiv în situații când ei sunt martori sau atunci când sunt victime. Deci, pe lângă specialiști, un rol important îl au părinții. Copilul poate deveni agresiv sau să intimideze, ca și rezultat al neglijării, sau a violenței pe care o trăiește în familie. Pe de altă parte, copilul vine acasă și povestește ce a observat în școală, de exemplu, ca și martor al bullying-ului, iar în rezultat să aibă o reacție inadecvată din partea părinților, fie să râdă, fie ca părintele să încurajeze un astfel de comportament, fie chiar să-l laude pe un agresor”, continuă Daniela Sîmboteanu.

Psihologul moldovean vorbește și despre cyberbullying. ”Avem o viață virtuală foarte dezvoltată. Internetul este acum în forță, este utilizat la greu de către copii. Respectiv, apare și acest fenomen de cyberbullying. Pe lângă faptul că copilul este hărțuit în mediul real, aceste lucruri pot fi filmate, distribuite pe rețele. Acest lucru devine și mai traumatic”, conchide președinta CNPAC, Daniela Sîmboteanu.

Anual, în R.Moldova, între 900 și 1200 de copii sunt martori sau victime ale abuzului sexual, violenței în familie, traficului de persoane sau altor infracțiuni. 

La Chișinău, recent, mai multe adolescente au agresat o minoră, iar acest caz a ajuns și în instanță, fiind intentate trei dosare penale. 

 
Un interviu realizat de Valeria Vițu