Tururi virtuale cu plată: muzeele lumii caută soluții de supraviețuire

muzee.png

Expoziție la Metropolitian Museum, New York
Image source: 
AFP via France24

Constrânși de pandemie să-și demonstreze creativitatea, un număr impresionant de muzee din întreaga lume oferă tururi virtuale cu plată, o nouă sursă de venit în contextual unei situații încă incerte.

Tururi interactive, jocuri video, podcast-uri: de la începutul pandemiei, muzeele se întrec în inițiative pentru a atenua efectul închiderilor, deschiderilor cu capacitate redusă sau teama vizitatorilor în ceea ce privește contaminarea.

Dacă aceste servicii erau înainte gratuite, acum anumite instituții nu se tem să ceară bani pe ele.

Din ianuarie, Graceland, casa regretatului cântăreț Elvis Presley, oferă tururi ghidate de specialistul Angie Marchese. Pentru 100 de dolari de persoană, poți descoperi secretele locului timp de două ore.

Aproximativ 300 de persoane - maximul așteptat - s-au adunat pentru fiecare dintre primele două tururi virtuale, care au inclus vizite obligatorii, dar și articole și povești special alese în funcție de întrebările publicului.

La sfârșitul lunii decembrie, Barbara Brown-Abolafia și studenții de la Bergen Community College, o mică universitate publică din New Jersey, au făcut o vizită virtuală la faimosul Met, Muzeul Metropolitan din New York, pentru o descoperi expoziția "A New Look at Old Masters", despre vechii maeștri ai picturii.

De data aceasta, ghidul nu a călătorit prin muzeu, la fel cum s-a întâmplat la Graceland, Met spunând că este constrâns de măsurile sanitare legate de Covid-19.

„Era un format cu imagini, așa că m-am simțit mai degrabă ca la un curs”, își amintește Barbara Brown-Abolafia.

Totuși, calitatea prezentării, personalizarea și interactivitatea dată de un forum cu întrebări, au compensat, potrivit acestei profesoare de engleză, care cunoaște bine faimosul muzeu din New York. “Este la fel ca atunci când ești în interiorul muzeului? Nu, bineînțeles. Dar a fost stimulant din punct de vedere intelectual”, adaugă ea.

Profesoara îi explicase ghidului profilul studenților săi: „S-a adaptat, nu a mers prea departe, dar nici nu a simplificat prea mult (...) A fost atât de interesant, încât am depășit 20 de minute”, spune doamna Brown-Abolafia.

 

 “Ceva unic”

Muzeul Metropolitan din New York a început tururile cu plată în iunie și, între iulie și decembrie, a efectuat 116 tururi virtuale, pentru peste 2.800 de vizitatori în total. Prețul unui tur este de 300 USD pe grup (40 de adulți maximum), iar pentru studenți oferta scade la 200 USD.

Pe lângă adulți, Met a găzduit, printr-o versiune digitalizată, aproape 4.000 de școlari între iulie și decembrie, inclusiv studenți străini. Iar cererea tot crește, a declarat instituția pentru AFP.

Alte muzee din New York, precum Guggenheim, Frick Collection sau chiar muzeul dedicat atentatelor de la 11 septembrie, s-au gândit la oferte de vizite cu plată.

Cu toate acestea, muzeul Luvru, cel mai vizitat din lume în 2019, încă nu a început. Dar subiectul este „dezbătut”, potrivit unui purtător de cuvânt.

Fundația Louis-Vuitton din Paris a pus la dispoziție recent o „mică vizită live” cu plată a expoziției sale dedicată lui Cindy Sherman. În același timp, Muzeul de Design din Londra  permite parcurgerea expoziției sale de muzică electronică cu 7 lire sterline de persoană.

Oare va crește această ofertă după pandemie? Pe cât de încurajatoare sunt primele rezultate, Muzeul Metropolitan spune că este „important să continue să ofere programare gratuită pentru toată lumea”.

Odată cu pandemia, Zoom, Teams și alte videoconferințe au devenit complet obișnuite, subliniază Michael Burns, director de design la Quatrefoil Associates, o firmă americană specializată în amenajarea expozițiilor. "Ideea de a experimenta ceva unic, cred că asta este ceva pentru care oamenii sunt dispuși să plătească."

Chiar dacă nimic nu înlocuiește contactul direct cu o operă, potențialul unei oferte virtuale plătite este mare într-o lume din ce în ce mai globalizată, unde cererea de cultură continuă să crească, potrivit lui.

„Vizitele la fața locului vor fi întotdeauna în centrul ofertei noastre”, explică Debbie Miller, manager de marketing pentru Elvis Presley Enterprises, care administrează proprietatea Graceland din Memphis, Tennessee. Dar „suntem conștienți că mulți oameni nu pot călători în Memphis”, a spus ea.

Cererea ar trebui „continuată odată ce lucrurile vor reveni la normal”, a spus ea, „deoarece aceasta oferă o modalitate convenabilă și accesibilă de a aduce (virtual) în Graceland fanii lui Elvis din întreaga lume”.

 

Traducere de Diana Avram după articolul AFP preluat de France24