Magistrala 5 (din nou) aproape de inaugurare. Detalii din culisele proiectului, de la un fost angajat Metrorex

metrou.jpg

Image source: 
Facebook/Metrorex

Magistrala de metrou M5 ar urmă să fie inaugurată în acest weekend sau cel târziu săptămâna viitoare. Vorbim despre magistrala de care vor beneficia în special locuitorii cartierului Drumul Taberei. Lucrările la Magistrala 5 au început în 2011 și ar fi trebuit să fie finalizate în 2015. Valoarea totală a proiectului de metrou Drumul Taberei - Eroilor este de 3,4 miliarde de lei. De ce au fost atât de mult întârziate aceste lucrări? Răspunde la RFI vicepreședintele Eco-Civica, Dan Trifu. El cunoaște îndeaproape culisele construcției anevoiase a Magistralei 5, fiind fost consilier al directorului Metrorex din perioada în care au început lucrările.

Guvernul Ponta și primarul Oprescu, vinovați pentru întârzieri?

Dan Trifu: Întorsătura nefericită a venit o dată cu destituirea domnului director Udriște (n.r. Gheorghe), cu venirea guvernului Ponta și a primarului Oprescu. Vă spun din experiență că dumnealor au cam dat stop lucrării. Au încercat tot felul de motivații, de motivări, de tot felul de lucruri pentru a justifica întârzierea, dar era clar că nu doreau să grăbească lucrările la metrou. Mai mult decât atât, pe lângă planul urbanistic al metroului voiau să atașeze și alte proiecte particulare pentru niște acoliți ai primăriei, la care eu m-am opus vehement. Vedeți și dumneavoastră unde au dus lucrurile, la întârzieri nejustificat de mari. Trebuia deja să avem în exploatare acum și magistrala patru de metrou în întregime de la Străulești, Gara de Nord, CFR Progresu și magistrala cinci de la Râul Doamnei până la Cora Pantelimon.

Reporter: Așa cum ați spus, ați fost consilier al fostului director al Metrorex. Știți foarte bine cum au început lucrările. Nu au continuat la fel de bine. Termene după termene amânate. Între timp ați ajuns reprezentant al societății civile. Din punctul dumneavoastră de vedere, cât de importantă este pentru București această nouă magistrală de care va beneficia capitala?

300.000 de locuitori ai cartierului Drumul Taberei vor beneficia de metrou

D.T: Chiar regimul comunist a sesizat că Bucureștiul era un oraș sufocat și singura soluție rămânea metroul. S-a dovedit a fi real, într-adevăr. Beneficiile sunt aproape incalculabile. Într-adevăr, ne trebuie ceva energie să îl punem în mișcare, dar este un mijloc de transport extrem de modern, eficient. Totul se face conform disciplinei CFR. Călătorul este adus la timp și în siguranță acolo unde are nevoie. Mai mult decât atât, 300.000 de locuitori ai cartierului Drumul Taberei vor avea acces la metrou, la magistralele existente. Vor fi racordați la cele trei magistrale de metrou deja existente și la o parte din magistrala patru. În sfârșit, în nouă ani, am reușit și noi să facem 11 km de metrou. Este un lucru bun, dar extrem de întârziat.

Rep: Da, lucrurile au mers foarte greu. Din nefericire suntem, cumva, obișnuiți cu asta. Vorbeați despre importanța dezvoltării metroului. Sunt și multe alte lucrări aflate în curs. Din ce știți, în ce stadiu sunt? Când ar putea fi deschise alte magistrale și stații noi?

Magistralele 4 și 6, soartă similară cu Magistrala 5?

D.T: Trebuia să fim gata cu Magistrala 6, Gara de Nord – Aeroportul Otopeni. Racordarea de la Piața 1 Mai din Magistrala 4 de metrou, de unde se desprinde, la Piața Chibrit, este deja făcută. Ca atare, putem porni direct spre Aeroportul Otopeni. Personal, cu Metroul SA am inventariat toată vegetația. Orice arbore, arbust, plantă de pe traseul respectiv au fost inventariate. Planul urbanistic zonal era aprobat. Trebuiau demarate lucrările. Este cea mai ușoară magistrală. Prezintă cel mai mic grad de dificultate. Se poate realiza foarte repede. Am spus tuturor. Dacă m-ar pune manager de proiect, în doi ani aș preda la cheie magistrala șase de metrou. Este o urgență cu Aeroportul Otopeni.

Rep: Și aici sunt întârzieri...

D.T: Sunt întârzieri de zece ani la Magistrala 6 de metrou.

Rep: Ce alte stații ar putea fi deschise în afară de magistrala șase?

D.T: Magistrala 4 de metrou Gara de Nord – Progresul trebuie neapărat făcută. Este o urgență maximă. Magistrala doi de metrou IMGB – Pipera nu mai poate prelua traficul de călători. Avem un număr extrem de mare de călători, iar trenurile nu fac față acestui număr mare. Atunci, magistrala patru devine o opțiune pentru cartierele Giurgiului, Pieptănari și zona respectivă, Piața Revoluției, Olteniței, pentru a accede la Magistrala 4 și a veni spre centru orașului. În acest fel ar ajuta Magistrala 2 de metrou.

Ascultă:

 
Vicepreședintele Eco-Civica, Dan Trifu, fost angajat al Metrorex, despre inaugurarea Magistralei 5