Școala online, fără tablete, fără internet. Expert: Nu mai putem vorbi de egalitate de șanse în educație

world_vision_romania_masuri_incepere_scoala_haos.jpg

Image source: 
Sursa foto: Facebook/World Vision România

A mai rămas mai puțin de o săptămână până la redeschiderea școlilor, timp în care unitățile de învățământ trebuie să decidă, în funcție de situația epidemică din localitate, în ce scenariu vor începe cursurile: cel verde care presupune prezența fizică la școală, cel galben cu prezență mixtă la clase și online, și cel roșu cu cursuri desfășurate exclusiv în mediul online. În aceste condiții, este esențial ca elevii din școlile ce vor opta pentru cursuri online să beneficieze de conectare la internet și de dispozitive inteligente prin care să poată comunica cu profesorii și colegii lor. În multe localități din țară, însă, sunt probeleme mari din acest punct de vedere.

În Prahova, spre exemplu, sute de elevi din 4 localități încadrate în scenriul roșu nu au internet sau tablete.

O situație similară se înregistrează și în două localități din Iași și Timiș.

În aceste condiții, devine destul de clar că nu se mai poate vorbi despre egalitate de șanse pentru toți elevii din țară, afirmă la RFI profesorul Eugen Palade, consultant în probleme de educație.

El mai spune că diferențele dintre școli vor crește și mai mult, iar calitatea actului de predare-învățare va avea mult de suferit.

Nu mai putem vorbi de egalitate de șanse în educație

Eugen Palade: Asistăm la efectul a 30 de ani de subfinanțarea  sistemului educațional. Asta este părerea mea. Nu este o chestiune de moment. Nu este o chestiune care ține de ultimele câteva luni.

Reporter: Ce se va întâmpla cu acești copii? Mai e mai puțin de o săptămână până la începutul școlii și mulți din multe localități nu au nici internet, nu au nici tablete. Ce se întâmplă cu ei?

E.P: Se întâmplă cel puțin două lucruri. Școala, într-un fel sau altul va începe. Eu sunt convins că se va întâmpla acest lucru. Problema este legată de calitatea serviciilor educaționale pe care le oferim acestor copii, în primul rând. În al doilea rând problema este legată de egalitatea de șanse. Este clar, cel puțin pentru mine, că în acest moment nu mai putem vorbi de egalitate de șanse în educație, lucru pe care și-l propune sau ar trebui să și-l propună orice sistem educațional din România și din lumea largă. Există foarte mari discrepanțe între școlile din marile centre urbane, din centru acestor orașe, școli care sunt foarte bine donate și nu au niciun fel de problemă de logistică, comparativ cu școlile la care v-ați referit și care, în mod evident, duc lipsă de logistică.  

Rep: Cred că e destul de clar și putem spune că școala va începe fără mulți dintre copii, în special fără cei defavorizați, cei care nu au internet, nu au tabletă.

E.P: Exact sau va începe și cu ei, dar în condiții precare.

Rep: Dacă îi adunăm pe toți, așa cum s-a întâmplat în anumite situații să fie adunați într-o clasă sau acasă la cineva, nu am rezolvat nimic. Rămâne problema sanitară...

E.P: Sigur că rămâne. În același timp rămâne problema legată de calitatea procesului de predare învățare, care nu are cum să fie la același nivel comparativ cu școlile care au toată logistica necesară. În mod cert vom asista la o perioadă în care inegalitățile dintre școli se vor mări, din nefericire. Noi trebuie să recunoaștem acest lucru. Dacă nu îl recunoaștem nu avem nicio șansă să rezolvăm problema.

Existența infrastructurii nu rezolvă problema

Rep: Mai este și problema lipsei unei pregătiri digitale pentru mulți dintre profesori. S-a încercat cumva învățarea lor din mers cu ceea ce înseamnă o tabletă, un calculator, dar sunt încă mari probleme. Dumneavoastră cred că știți foarte bine asta.

E.P: Este exact ceea ce mă pregăteam să spun. Existența infrastructurii nu rezolvă problema. E vorba despre o resursă umană care să știe să folosească această infrastructură, pe de o parte. Iar pe de altă parte, este nevoie de resurse educaționale cu totul speciale, diferite de cele pe care noi le foloseam în mod tradițional în sistemul față în față. Ne înșelăm singuri dacă ne imaginăm că este vorba doar de un mediu de învățare diferit. Acest mediu de învățare diferit presupune și resurse educaționale adecvate.

Rep: Spuneați mai devreme că avem o problemă veche de zeci de ani, nu de câteva luni. Așa este. Este un sistem învechit și nefinanțat. La fel putem vorbi și despre profesorii care nu știu în momentul acesta să folosească un obiect care poate părea banal pentru un copil, o tabletă, un telefon sau un calculator. Cred că și astea sunt probleme care există de prea mult timp și care ne iau și acestea pe nepregătite...

E.P: Sigur că da, pentru că nu a existat această problemă. Probabil că exemple particulare există exemple. Dar nimeni nu și-a pus problema până acum în sistemul educațional românesc, la nivel de sistem, să introducă această componentă digitală. Deși e clar că tendința asta este pe termen lung în spre așa ceva ne îndreptăm.

Ascultă:

pPofesorul Eugen Palade, consultant în probleme de educație, despre redeschiderea școlilor