Studiu de caz: Consultantul vestimentar care îndeamnă românii să renunțe la mască se folosește de religie și bărbăție

fake_news.jpeg

Image source: 
rfi.fr

Un consultant vestimentar care refuză să fie definit de nomenclatorul de meserii și se recomandă drept o persoană care face educație a stârnit controverse, după publicarea unui videoclip pe Facebook în care mai mulți tineri își dau masca jos, într-un spațiu închis, la auzul îndemnului “Sus Inimile”. Este parte a mesajului pe care consultantul îl promovează, iar sintagma e de inspirație religioasă. Cazul i-a atras atenția inclusiv secretarului de stat Raed Arafat, care a îndemnat (tardiv) populația să nu promoveze imaginile respective, altfel deja virale. 

 

România are deja o problemă gravă cu dezinformarea, fenomen ce complică și mai mult  intervenția în pandemie. Numărul celor care neagă existența virusului SARS-CoV 2 sau care contestă măsurile de protecție impuse populației e tot mai mare, la fel și bilanțul cazurilor confirmate. Se adaugă pe lista problemelor contextul electoral, iar partide precum PSD lansează în societate mesaje contradictorii, prin care acuză actuala guvernare că ar exagera gravitatea crizei sanitare. 

La RFI, consultantul vestimentar care refuză așadar să fie definit de nomenclatorul de meserii, explică felul în care reușește să ajungă la publicul său și cum acțiunile sale nu pot fi sancționate legal, atâta vreme cât ele ar reprezenta simple sfaturi date unor prieteni. Pe larg despre un caz ce scapă prin crăpăturile normelor în vigoare și căruia autoritățile române par incapabile să-i răspundă:  

 

 

Cezar Ionașcu: Lumea are nevoie de speranță și lumină. Într-o mare de beznă, de întuneric și de negativ, care în România a atins un vârf, lumea resimte nevoia de speranță. Emulația care s-a întâmplat în jurul acestei emisii, pe care am făcut-o din suflet, a creat tabere. Lumea reacționează în continuare în conformitate cu ideea de grup. Ideea e că trebuie să privim la individ, nu la grupuri. Eu am invocat liberul arbitru. Asta e acțiunea mea. Fiecare să gândească pentru el. Nu e nevoie de un factor extern care să vină într-o situație de criză și să spună faceți asta. Nu e nevoie niciodată.

Reporter: Dumneavoastră ce profesie aveți?

C.I: Definirea mea dintr-un nomeclator de meserii sau definirea oricui pentru că așa am fost noi învățați când ne întindem mâna să ne prezentăm cu profesia este dintr-o lume care a murit. Se numește educație. Asta fac.

Rep: Ce anume vă face să credeți că dumneavoastră puteți oferi acea rază de lumină, acea speranță într-o lume tristă, așa cum o descrieți aproape poetic?

C.I: Pentru că mă bazez pe simțire. Am dat lumii aceste trei monede de ceva vreme și am creat o comunitate. Cele trei monede pe care le-am înmânat tuturor sunt bucurie, fericire și plăcere. Nu sunt un filozof. Sunt un tip foarte pargmatic. Așa mă cunosc eu pe mine. Așa mă știu toți. Orice mi se întâmplă și nu îmi aduce bucuri, fericire și plăcere la nivel personal trebuie înlăturat.

Rep: Câți follower-și aveți? Câți oameni vă urmăresc pagina?

C.I: Nu pot să spun un număr. Știu că sunt oameni de pe patru continente.

Rep: Vă este cunoscută sintagma „Sus să avem inimile!”, cu răspunsul aferent „Avem către Domnul!”?

C.I: Exact de acolo a pornit campania mea, exact din acel punct. Dacă cineva înțelege semnificația liturgică a acestor cuvinte e un om câștigat astăzi. Sus să avem inimile este tradus pentru oameni momentul în care renunți la toate celelate și te unești cu credința ta. Meriți să fii premiat. Ești primul care sesizează chestia asta, minunat.

Rep: Sper să fiu premiat cu un concediu în curând.

C.I: Doamne ajută!

Rep: Dumneavoastră cât de mult credeți în Covid? Cum vă raportați din această perspectiva religioasă la virus?

C.I: Am avut norocul să fiu crescut de oameni de știință, mama și tatăl meu, profesor de fizică, respectiv de biologie. Fix în același timp, am crescut cu credință în Domnul. Duminică eu sunt la biserică. De aceea nu răspund la telefon. Știu ce înseamnă tot ce ne înconjoară. În același timp știu că indiferent dacă ești gras, slab, deștept, urât, indiferent de apartenența ta la grup, în momentul în care la început de martie s-a dat anunțul oficial și s-a declarat pandemia, nu s-a dovedit, toți au spus doar două cuvinte cu toții, indiferent de statutul social, indiferent de rațiunea de a fi, de a trăi. Toată lumea a spus „Doamne ajută!”.

Rep: Ministrul de interne Vela a spus „Doamne ajută!”.

C.I: Vela e un om. Pandemia e un vârf de iceberg. Lăsând de-o parte ceea ce se întâmplă în jurul nostru e rezultatul unei lipse de educație. Noi am fost educați unilateral. Să credem în știri. Să credem în sistem. Să credem în istorie. Să credem în știință. Dar toate lucrurile astea sunt ficțiuni sociale.

Rep: Am discutat cu oameni care lucrează în spitale. Am discutat cu oameni care au avut Covid. Ce se relatează acolo cred că depășește un pic sfera luminii adusă în beznă și merge spre o problemă de sănătate extrem de gravă.

C.I: Sunt de acord cu tine, alături de alte boli și alte afecțiuni e îngrozitor ce se întâmplă. Ca orice simptomatologie a unei boli, e ceva îngrozitor. Dar nu e singura boala din lume. Atenție!. Boala în sine este lipsa de putere a unui om. De asta spun „împuterniciți-vă”. Lăsați protecția impusă deoparte. Oamenii nu trebuie să se protejeze. Oamenii trebuie să se împuternicească.

Rep: Ce înseamnă a te împuternici?

C.I: Înseamnă să fii prevăzător. Deodată medicina a venit să rezolve nu știu ce invenții. Nu! Medicina la început era despre prevenție, despre împuternicire.

Rep: Masca de protecție, pe care dumneavoastră și alții și-o dau jos în timpul videoclipului, nu este o măsură de prevenție?

C.I: Este o discuție mult mai largă, care nu ține de specializarea mea. A purta sau nu mască nu e nici decizia mea. Este la latența fiecăruia. Fiecare are liber arbitru. Ce m-a înspăimântat apropo de purtatul măștii o reacție de ieri. Am intrat în direct la un post tv. Pentru că i-am provocat și am ridicat la fileu mingea zilei, Raed Arafat mi-a replicat, mie fiindu-mi tăiat microfonul, că în condiții de pandemie și de stare de alertă liberul arbitru e anulat. Nu poți să anunți lumea că nu mai are libertatea de a alege.

Rep: O spuneți cu o siguranță debordantă.

C.I: Era doar el cu mine și mie mi s-a tăiat microfonul și nu am putut să îi dau replica atunci în direct. Îți dau ție leapșa.

Rep: Și eu pot să fac afirmații cu aceiași lejeritate. În stare de alertă, într-o situație de criză sanitară, o persoană se erijează într-un fel de călăuzitor sufletesc, într-un Mesia.

C.I: Nu avem la purtător sindromul mesianic.

Rep: Dar afirmația e foarte ușor de făcut.

C.I: Fiecare are cuvintele lui și se apără cum știe. Înainte ca cineva să vină cu soluții din afara mea către mine, soluțiile sunt la purtător. Fiecare are vindecarea la el.

Rep: Nu mi-ați răspuns punctual. Nu am înțeles ce înseamnă că încă nu s-a demonstrat. Ce nu s-a demonstrat, existența acestui virus?

C.I: Unde sunt hârtiile care demonstrează existența acestui virus?

Rep: În toate rapoartele medicale care descriu o pneumonie atipică.

C.I: Nu. Unde sunt hârtiile din afara sferei autorităților? Hrtiile, cercetătorii independenți unde sunt?

Rep: La o căutare pe internet.

C.I: Nicăieri, îți spun eu. Pandemia este doar declarată, nu este dovedită. În baza unei declarații a unei organizații internaționale s-a emis o stare de drept. Nu am negat existența virusului.

Rep: Dar ce ați negat? Ne învârtim în cerc și nu ajungem nicăieri. Ce anume negați, gravitatea, amploarea situației?

C.I: Nimeni nu privește 360 de grade. Măsurile luate nu sunt pentru protecția populației, ci pentru decimarea populației. Gândiți-vă la ceilalți factori ai vieții, ai conventului social. Sănătatea este un pilon. Mai e pilonul uman, starea mea perosnală fericire, bucurie, plăcere. Mai e partea economică, partea despre educație, cea despre sport. Mai tot a fost interzis. Mai e partea de socializare. Mai e partea desăre scopul vieții. Ce este viața însăși?

Rep: Dacă plecăm dintr-un punct fix și ne rotim la 360 de grade, unde ajungem?

C.I: Depinde de ce sistem de referință depindem.

Rep: De fizica elementară.

C.I: Astăzi numai măsurăm în lungime, lățime, înălțime, greutate. Măsurăm în autenticitate și umanitate. Sunt două paradigme diferite. Cine mai gândește în fizica mecanică greșește.

Rep: Dumneavoatsră purtați mască în spații închise?

C.I: Eu respect legea întotdeauna.

Rep: Cu toate că ați promovat un videoclip în care într-un spațiu închis s-a dat jos masca.

C.I: Nu s-a dat jos masca și nu am instigat la nerespectarea legii. Am surprins un prieten căruia i-am strigat pentru că l-am reperat vizual. Știam că are probleme respiratorii. L-am întrebat daca poate să respire, eu pe el. Intuitu personae. Eu către el, nu către Marte, nu către public. L-am întrebat „Bogdan, ce faci?”. El mi-a răspuns „Nu pot să respir.”. Atunci i-am dat o indicație prietenească „Dă-ți masca jos.” Ca să poți respira. Atât, nu am încălcat nicio lege.

Rep: Cred că știm amândoi cum stau lucrurile și cred că asemenea argumente sunt tragi-comice.

C.I: Și eu știu cum stau lucrurile și dintr-o perspectivă și din cealaltă.

Rep: Alte luări de poziție pe care le-ați avut de-a lungul timpului, alte lucruri pe care le-ați promovat sunt că femeile au început să fie bărbați pentru că automatismul e să preia rolul bărbaților. Dacă nu mă înșel, sper să nu greșesc, ați criticat și legea antibullying.

C.I: Da.

Rep: Legea antibullying și felul în care sunt femeile astăzi ne opresc pe noi, bărbații, să fim împuterniciți?

C.I: Absolut. Revin și la legea antibullying. Vă dau răspunsul imediat. Dar îmi stă ceva pe limbă. Bărbat înseamnă a zice egal a face. Toți au zis, nimeni nu a făcut. Sunt nebărbați, sunt neterminați cu toții de la un capăt la celălalt.

Rep: Dumneavoastră sunteți bărbat adevărat?

C.I: Puneți-mă la încercare.

Rep: Cum?

C.I: Dați-mi un test de bărbăție să vedem dacă putem sau nu.

Rep: Exact asta vă întreb. Cum se determină cine e bărbat adevărat, cine e împuternicit și cine nu?

C.I: Am o metodologie întreagă pe care o predau bărbaților. În comunitatea mea construiesc bărbați. 

Rep: Dar dați-mi un exemplu, un criteriu. Vreau să știu și eu. 

C.I: Antibullyingul de exemplu, ca să răspundem al doi într-unu. Face parte din categoria politically correct. Trebuie să îi protejăm pe cei slabi. Dacă dăm filmul înapoi, vedem că face parte din ce s-a indus în școala prusacă. Antibullyingul e pentru popor. O duc mai înapoi. De unde vine asta? Din cavalerism, să fie lăsați și cei mai slabi să fie. Înaintea cavalerismului a fost o lume mult mai bună bazată pe legile firii și natura umană. Se numea stoicism. Școala mea e stoicismul. Faptul că tu te înfrunți în curtea școliui cu unul mai tare decât tine te călește. Dacă te duci și plângi la mami că te ustură buba, te duci mai departe ca un bărbat neîmplinit. Vei plânge la mami până la 100 de ani. Ce se întâmplă dacă nu te împuternicești ca bărbat? Nu te recunoaște femeia ca bărbat. 

Rep: În această ecuație, femeia pe ce palier este cu bărbatul? 

C.I: Într-o absolută egalitate și competare cu bărbatul. Unde săa ajuns? „Iubito, nu vrei să împărțim cheltuielile garsonierei?” S-a ajuns la fătălire pe scară largă. La asta s-a ajuns.

Rep: Vorbiți de stoicism și de valori ale trecutului?

C.I: Alre prezentului și ale rădăcinii umane.

Rep: Exact, firea umană a perpetuat în trecut niște modele în care până și violul era (justificat).

C.I: Nu vreau să vorbesc despre acest subiect. Nu mă interesează. 

Rep: Dacă trăiați în Evul Mediu?

C.I: Nu mă interesează aceste subiecte. Dacă vorbiți cuvinte urâte nu mă raliez lor. Nu mă interesează aceste lucruri. Război, moarte, violuri și infracțiuni sunt teme pe care nici nu vreau să le iau în discuție. 

Rep: Am o provocare pentru dumneavoatsră ca de la jurnalist la bărbat. Vă mai pun niște întrebări și vă rog să răspundeți cu da sau nu.

C.I: Dacă îmi permite buna conștiință, da.

Rep: Un bărbat care poartă mască e mai puțin bărbat?

C.I: Nu.

Rep: Dumneavoastră purtați mască în spații închise?

C.I: E o alegere intimă. Nu vreau să o anunț public. E o alegere personală și ține de liberul arbitru. 

Rep: Facem o paranteză. Mai devreme spuneați că respectați legea. 

C.I: Nu am zis da sau nu. Am zis că respect legea. 

Rep: Dacă vin autoritățile și vă deschid dosar penal sau vă amendează pentru zădărnicirea combaterii bolilor, acceptați?

C.I: Respect decizia autorităților. 

Rep: Spuneați că sunteți un om pragmatic. Dacă ar fi fost să investiți în publicitate în toată această perioadă, costurile ar fi fost mai mari, cu mult mai mari sau cu foarte mult mai mari? 

C.I: Nu m-am gândit la chestia asta. Nu am făcut-o pentru publicitate. Acțiunea mea este pornită din inimă, din 5 sau 10 martie, de la începutul lunii martie. Am stat foarte atent să văd ce se întâmplă din media. În secunda în care toate mesajele au semănat mi-am dat seama că cineva a băgat ceva pe țeavă. Și am sunat la toți prietenii să nu se mai uite la știri, să își închidă televizoarele, să închidă radiourile. Am un filmuleț care la începutul lunii martie a făcut 4 milioane de vizualizări. Același popor și aceiași populația, care m-a iubit pentru acel mesaj pentru că am fost în asentimentul lor, astăzi nu mă mai iubește. Asta e educația.

Rep: Continuăm șirul întrebărilor și eventual al răspunsurilor cu da sau nu. Dacă se îmbolnăvește un prieten din cei pe care i-ați sunat și i-ați împuternicit din cei care apar în acel videoclip, vă veți considera responsabil?

C.I: Nu mă gândesc niciodată la istoria cu dacă. Eu sunt aici și acum. Toate cifrele care au fost pronosticate acum trei luni nu au fost îndeplinite.

Rep: V-ați răspuns singur. Cifrele și previziunile nu s-au îndeplinit pentru că s-au luat niște măsuri.

C.I: Exclus, asta e minciună, asta e cheie. Pe stradă asta se numește Maradona. Nu există. Le știu pe astea. Sunt trăit peste tot, în toate mediile. Le-am populat pe toate, inclusiv cel politic și cel mediatic. Știu cum se dă o știre. 

Rep: De ce nu vă asumați un răspuns al această întrebare?

C.I: V-am răspuns adineauri. E fake news.

Rep: Dacă o persoană dragă dumneavoastră se îmbolnăvește (vă considerați responsabil)?

C.I: Dacă o persoană dragă mie pățește orice fel de lucru are tot sprijinul meu.

Rep: Este capabil un asemenea eveniment să vă schimbe percepțiile?

C.I: Ce anume?

Rep: Îmbolnăvirea și eventual o tragedie a unei persoane dragi dumneavoastră. 

C.I: Există aici și acum. „What if” nu există. Nu există dacă, parcă, viitor, nu știu ce trecut. Există aici și acum. Și aici și acum nimeni nu ia decizii.

Rep: În regulă. Cum îi priviți pe cei care ajung virali pe rețelele se socilizare, pe cei care se aseamănă cu dumneavoastră strict din perspectiva aceasta tehnică, dar au mesaje cu care dumneavoatsră nu sunteți de acord, pe care dumneavoastră le priviți ca fiind fake news?

C.I: Nu interacționez cu lumea. Nu răspund la comentarii. Cine mă deranjează are alte trei monede de la mine, ban, block și delete. Partea cu online, cu Faceboook presupune că eu apăs niște butaone și lansez ceea ce simt. 

Rep: Este posibil ca numărul clienților pe care îi aveți să crească o dată cu aceste viralizări, o dată cu notorietatea dumneavoastră? 

C.I: Habar nu am câți clienți am. Eu am o echipă care lucrează la tot ce înseamnă administrativele mele, în frunte cu o echipă de avocați și contabili. Habar nu am.

Rep: Cât din felul în care transmiteți niște mesaje se asemănă cu felul acela powerful al americanilor de a transmite mesaje?

C.I: Habar nu am, sincer. E o chestie persoanlă. Nu am fost influențat în viața mea. Orice loc în care oamenii au fost fericiți, orice popor, orice populație a fost făcută fericită de liderul ei este un exemplu pentru mine. 

Rep: Ați avut vreo tristețe în viața asta, vreun moment de depresie? 

C.I: Sunt aici datorită tuturor amintirilor din viața mea. 

Rep: Dacă mă împuternicesc ca bărbat, dacă mă alimentez cu har divin de la liturghie pot să consider că sunt protejat împotriva coronavirusului?

C.I: Vă spun altceva. Când am fost împuternicit și v-am vorbit despre stadiul de prevenție, oricine se poate împuternici prin credința în sine. La biserică, dacă citești prntre rânduri, ai să vezi că Dumnezeu nu te vrea sărac. 

Rep: O mică corecție aș vrea să fac. „Ferice de cei săraci, cu duhul, a lor va fi împărăția cerurilor”. 

C.I: Interpretarea liturgică de la Sfântul Vasile cel Mare e că cei care nu bagă în seamă și sunt sărăciți de toată toxicitatea dimprejur pe care o ignoră sunt oameni împliniți și ridicați. Restul nu contează. Sper că m-am făcut înțeles.

Rep: Parțial. 

C.I: Puteți să vă înscrieți în orice curs.

Rep: Ce preț au cursurile?

C.I: Foarte modic, undeva la 50 de euro sau mai puțin.

Rep: 50 de euro cursul sau ședința? 

C.I: Ședințele de consultanță individuală cu mine sunt scumpe și foarte scumpe. Sunt cicluri de mai bine de un an de zile și ies oameni de acolo. 

 

*RFI România nu încurajează și nu oferă spațiu de emisie (on-air) celor care promovează atitudini și mesaje contrare misiunii sale publice și reglementărilor legale în vigoare, în contextul pandemiei. În acest caz redacția RFI România a considerat că publicarea interviului pe pagina de Internet este un demers care poate contribui la conștientizarea de către public a pericolelor reprezentate de astfel de atitudini.