Franța, SUA: Dispozitive antifurt doar la produsele cosmetice pentru ”piele închisă”?

cosmetice.jpg

Image source: 
France24

Un videoclip postat recent pe Twitter, filmat la raionul de cosmetică al unui magazin Carrefour din Franța, arată că fondurile de ten L'Oréal pentru pielea închisă la culoare sunt protejate cu un dispozitiv antifurt, în timp ce produsele din aceeași gamă pentru pielea deschisă, nu sunt securizate. Mesajul subînțeles este clar: femeile de culoare fură mai mult decât cele albe. Echipa Les Observateurs a postului TV France 24 încearcă să elucideze situația.

 

 

În mai puțin de 48 de ore, videoclipul a avut aproximativ 300.000 de vizualizări pe Twitter. Tânăra care filmează, arată mai întâi un fond de ten din gama „Accord Parfait” de la  L’Oréal, într-o nuanță destul de închisă, cu o etichetă antifurt lipită pe spatele produsului. Apoi, arată un alt fond de ten din aceeași gamă într-o nuanță mai deschisă care nu are etichetă antifurt. ”Toate fondurile de ten destinate pielii închise la culoare au un dispozitiv antifurt, însă cele destinate pielii deschise, nu. Nu înțeleg mesajul”, spune ea.

La finalul clipului ea ne arată trei nuanțe de fond de ten, nu neapărat cele mai deschise, însă toate fără etichete antifurt.

L'Oréal și Carrefour au reacționat a doua zi pe Twitter: „Cele două produse provin din serii diferite”

Produsul pentru „pielea mai închisă la culoare” are o etichetă antifurt, spre deosebire de cel pentru „pielea mai deschisă”. Eticheta a fost plasată chiar de producător (L'Oréal), nu de vânzător (Carrefour). Marca susține că nu preferă un anumit tip de clientelă.

Jamel Boutiba, directorul general al L'Oréal Paris din Franța declară: „Sistemul de protecție a celor două produse este diferit, iar motivul este simplu: actualizăm regulat acest sistem. Cele două produse sunt din două producții diferite, nuanța mai închisă identificată în videoclip, provine dintr-o producție foarte recentă, din 2019, în timp ce cealaltă nuanță este produsă în 2018".

„Când îmbunătățim sistemul de protecție, îl aplicăm la toată gama, specifică el, astfel încât toate produsele din aceeași linie de  producție să aibă același sistem de protecție, indiferent de culoarea pielii pentru care sunt destinate.”

Denise Rodrigues, reprezentanta departamentului de comunicare al Carrefour, are aceeași explicație: „Din 2019, la L'Oréal a avut loc o schimbare a sistemelor de protecție pentru aceste produse, toate au dispozitive antifurt. O gamă s-a vândut mai repede decât cealaltă [cea pentru pielea mai închisă] și, prin urmare, stocurile noi au ajuns cu dispozitive anti-furt ”, explică ea.

Contactat de redacția noastră, Ghyslain Védeux, președintele Consiliului reprezentativ al asociațiilor oamenilor de culoare (Cran), susține că nu cunoaște cazuri în care produsele să fi fost securizate suplimentar pe motiv că sunt destinate clienților de culoare.

Denunțarea securizării produselor cosmetice destinate persoanelor de culoare este totuși o tendință foarte populară pe rețelele de socializare din Statele Unite: o utilizatoare de internet a reușit să obțină o ”mea culpa” din partea supermarketurilor Walmart după ce a dezvăluit că produsele destinate afro-americanilor au fost plasate în spatele unei vitrine încuiate.

 

Denver, SUA: Cosmeticele pentru afro-americani în vitrine încuiate

O tânără din Denver a filmat raionul de cosmetice al unui supermarket local, unde produsele pentru afro-americani sunt așezate într-o vitrină încuiată, în timp ce cele pentru albi, sunt la liber. ”Este un semn al prejudecăților rasiste, ne transmit de fapt că fiecare om de culoare este un potențial criminal”, spune ea.

Pe 8 iunie, mai multe fotografii și videoclipuri realizate la raionul de cosmetice al supermarketului Walmart din cartierul Montbello, postate inițial pe Instagram, au fost preluate de televiziunea locală din Denver. Acestea arată.

Autoarea videoclipurilor, Lauren Epps, o tânără femeie afro-americană, a declarat pentru CBS4:

“Uleiurile și cremele de corp sunt încuiate în vitrine.  În schimb, dacă vreau să cumpăr produse marca Suave sau Pantene [care vând produse pentru părul neted], acestea sunt la liber. Toate produsele pentru părul „multicultural” se află în vitrină. Este atât de ridicol.”

 

 

În acest material realizat de postul de televiziune local CBS4, vedem mai multe fotografii și videoclipuri realizate de Lauren Epps și publicate pe Insta story. Nu mai sunt vizibile, deoarece platforma le șterge după 24 de ore.

Pentru a putea cumpăra aceste produse, clienții trebuie să ceară unui vânzător să deschidă vitrina pentru ei,  apoi aceștia trebuie să își plaseze produsul într-o cutie rigidă din plastic înainte de a plăti.

“Nu vreau să mă simt umilită, nu sunt o criminală dacă vreau să cumpăr o eșarfă”

Când Lauren Epps a dorit să cumpere o eșarfă pentru păr, o angajată i-a cerut să o pună într-una dintre aceste cutii, ea a refuzat: „nu doresc să fiu umilită gândindu-mă că sunt o criminală pentru că vreau să cumpăr o eșarfă, însă acest lucru este evident deoarece raionul indică: „Îngrijirea părului multicultural”. Doar produsele destinate oamenilor care au o cultură diferită, sunt încuiate în vitrină”.

În urma mediatizării cazului, lanțul de magazine Walmart a declarat pe 10 iunie că va opri „închiderea produselor multiculturale în vitrine”.

Jurnalistul Tori Mason și clienta Lauren Epps au vizitat pe 11 iunie supermarketul Walmart din Montbello, unde toate vitrinele cosmetice au fost în cele din urmă demontate, oferind posibilitatea afro-americanilor de a cumpăra liber produsele dorite.

 

Problema nu este nouă in Statele Unite

Acest caz a determinat lanțul de supermarketuri să schimbe organizarea rafturilor, dar clienții se plâng de câțiva ani. În 2018 a fost depusă o plângere împotriva Walmart, iar clienții și asociațiile au denunțat public această practică. Ei susțin că aceasta este o formă insidioasă de discriminare rasială care cultivă prejudecăți împotriva minorităților.

De la moartea lui George Floyd și întețirea mișcării antirasiste din Statele Unite, acest fenomen a fost punctat din nou de mulți internauți pe Twitter.

Acest tweet publicat pe 8 iunie, redistribuit de mai mult de 193.000 de ori, arată două fotografii ale unui raion de cosmetice dintr-un supermarket Walmart din Washington. În partea stângă a raionului, produsele pentru părul neted sunt la liber, iar în partea dreaptă, produsele pentru părul creț și ondulat sunt puse în vitrina. Jesùs A. Rodriguez, autorul fotografiei, spune că rasismul “este mai ceva decât poliția.” Ca răspuns, mulți internauți au spus că au observat aceeași problemă în magazinele din apropierea lor.

Această tânără și-a republicat tweet-ul din 2018 sub cel al lui Jesùs A. Rodriguez: "Maybelline și Walmart, de ce sunt securizate doar corectoarele pentru tenul închis? Vă rog să explicați!”, a denunțat ea, fără a primi vreun răspuns din partea producătorului de cosmetice.