Semne ale unui nou val de ”terorism cultural” în Algeria. Lupta ”soldaților lui Allah” cu arta graffiti

alger_desen.jpg

Image source: 
France24

Mai mulți tineri distrug desene murale de tip graffitti într-un cartier Alger. Ce se întâmplă? Desenele nu reprezintă decât portrete ale unor oameni obișnuiți, realizate acum câțiva ani în timpul unui festival de artă stradală. Și atunci de unde vine această reacție violentă a acestor indivizi care se pretind „soldații lui Allah”?

Un materialul video publicat pe pagina „Algeria împotriva laicității și francmasoneriei” de pe Facebook (الجزائر ضد العلمانية و الماسونية) pe 18 mai, a fost șters la scurt timp după postare, dar a fost suficient să stârnească un val de reacții, atât de indignare cât și de susținere.

În film, un tânăr, urcat pe un tomberon, începe să acopere pictura murală cu vopsea albă. Cel care filmează strigă: „Insistă și pe ochi, lasă-l fără un ochi”. Altul îl presează să termine mai repede „înainte de a fi insultat”. Bărbatul care mânjește desenul se întrerupe și răspunde: „Cu voia lui Allah, continuăm, în felul acest îl servim pe Dumnezeu”.

Portretul pe care bărbații îl acoperă cu vopsea albă din video nu are nimic șocant: reprezintă un domn în vârstă care aruncă un pahar plin cu chiștoace de țigări. „Paharul este un simbol masonic”, spune în video un tânăr îmbrăcat în galben și sigur pe el. Un alt bărbat, în cămașă albastră, întărește afirmația: „Un simbol periculos împotriva căruia trebuie să luptăm!”.

 

„Investești timp, efort și bani într-o lucrare ca să vină un mucos care crede că știe totul despre viață și religie și să o distrugă!”, comentează un internaut.

În curentele musulmane sunite cele mai conservatoare, reprezentarea ființelor umane sau animale în arta figurativă este condamnată. Această interpretare poartă un nume: aniconism și are legătură cu doctrina islamică care interzice idolatria, conform studiului „Portretul omului în arta islamică” realizat de specialistul în antropologie Houari Touati.

Conform internauților și presei locale, videoul a fost realizat pe un teren de sport de pe bulevardul Mustapha Ben Boulaid, la câteva sute de metri de comuna Casbah din Alger.

Este vorba de o frescă realizată în 2014 în cadrul Festivalului de Artă Stradală Djart organizat de mai mulți artiști algerieni și magrebieni în cartierele populare din Alger. Festivalul viza promovarea artei și promovarea unor curente socioculturale contemporane din spații urbane neglijate.

Actele de vandalism asupra lucrărilor de artă stradală nu sunt rare. În august 2019, același individ - însoțit de un alt grup - a început să distrugă o altă lucrare, de data aceasta de pe o străduță din Casbah. Tinerii au explicat astfel fapta lor în fața camerei de filmat: „Aceste desene nu sunt compatibile cu principiile noastre. Și din acest motiv trebuie eliminate. Acești artiști au intenții vicioase (...). Și ei numesc acest lucru artă.”

 „Mi s-a făcut frică când am văzut aceste filmări” spune Slimane Sayoud, zis și Slimensay. Artistul stradal, orginar din Azzaba (vestul țării) a părăsit Algeria acum doi ani pentru a se muta la Paris, apoi la Marsilia. El a participat la Festivalul Djart în 2014:

„Ne îndreptăm încet spre extremism”

”Pentru acest proiect, am avut libertatea să decorăm locul, fiecare după bunul lui plac. Portretul pe care îl vedem în video este creația lui El Panchow. Inițiativa noastră viza doar decorarea cartierului: desenul care a fost distrus este doar portretul unui locuitor din cartier. Acești tineri sunt genul de oameni care au idei limitate cu privire la artă. Nu se chinuie să înțeleagă lucrările artistice și mesajul social pe care acestea doresc să-l comunice”.

„Pot fi aceste desene considerate artă? Sunt ele reprezentative pentru identitatea și valorile noastre? Numărul 666 de pe mâna bătrânului, ochiul masonic, femeia androgină, mâna lui Fatma sionista (...) Toate sunt simboluri satanice care transmit o energie negativă”, subliniează pagina de Facebook „Algeria împotriva laicității și francmasoneriei”.

Comunitatea de artiști algerieni încearcă să depășească aceste incidente și să continue inițiativele artistice. O experiență de altminteri foarte bună: au loc discuții despre artă între cetățeni, aceștia chiar participă la realizarea picturilor. ”Cred că prin artă până și mentalitățile cele mai inflexibile se schimbă”, spune Slimane Sayoud.

”La 20 ani de la ”deceniul negru” în Algeria, ne îndreptăm din nou spre extremism. Dovadă  acest „atac”, care e o formă de terorism cultural. Individul respectiv vorbește în numele Algeriei și spune că noi îi indocrinăm pe tineri prin intermediul picturilor și le pervertim tinerețea. (...) Cunoaștem povestea: aceasta începe prin denigrarea artelor și culturilor, înainte de a ataca încetul cu încetul și libertățile sociale”, explică tânărul artist.

„Din atitudinea acestor indivizi reiese un amestesc de fanatism, de patriotism deplasat și de ignoranță. Ei declară că fac aceste acțiuni în numele religiei, dar islamul nu are nicio problemă cu arta: este suficient să te uiți la arta decorativă musulmană, până și la cea din moschei.

Din punctul meu de vedere, atitudinea acestor tineri nu denotă decât fanatism, patriotism deplasat și ignoranță. Ceea ce este trist este că mulți algerieni susțin acest discurs în comentariile de la video-uri. În calitate de artiști, nu știm cum să facem față, din acest motiv s-a și emigrat în alte părți. Pe parcursul anilor, nu mi-a fost ușor să trăiesc în țara mea. Primeam insulte fiindcă lucram mult cu nuduri și cu portrete de femei, ceea ce în mod evident pune probleme”, povestește el.

În anii 1990, și tatăl lui Slimane era artist-pictor. Înainte de declanșarea violențelor la adresa artiștilor algerieni în numele religiei, a primit multe amenințări verbale din partea fanaticilor religioși. Aceștia îl sfătuiau să renunțe la arta sa dacă nu voia să „aibă probleme.”

”Din păcate, nu este nimic nou cu acești extremiști care atacă arta și libertățile individuale. La începutul acestui an, un prieten artist a fost agresat pe bulevardul Mohammed V în timp ce se ocupa de o pictură murală.

În 2019, la Soustara, un alt artist a realizat o lucrare pentru a aduce un omagiu migranților clandestini Harraga care traversează Mediterana din Magreb spre Europa și care s-au înecat fără a fi identificați. Ziua următoare, niște bărbați tineri, printre care se afla și individul pe care îl vedem în video, i-au cerut artistului să plece „înainte de a regreta”, mai povestește artistul.

Miercuri, 20 mai, Secretarul de stat însărcinat cu proiectele culturale în guvernul algerian, Salim Dada, s-a deplasat la locul incidentului, denunțând „crima la adresa artei și la adresa tuturor celor care au contribut la înfrumusețarea vechilor cartiere din capitală”. Municipalitatea Alger nu a anunțat până acum deschiderea unei anchete. Nicio surpriză pentru Slimane Sayoud care nici nu se așteaptă la ceva mai serios:

”Niciodată nu am făcut vreo plângere, în ciuda tuturor insultelor și amenințărilor pe care le-am primit: Poliția are aceeași mentalitate ca și agresorii, agenții nu ne ascultă și uneori chiar ne fac morală. De aceea, nu cred că arta îi interesează: înainte de a pleca, am locuit într-un loc dărăpănat în centrul Algerului pentru a face o lucrare uriașă, dar autoritățile au aruncat toate materialele și toate obiectele de care aveam nevoie pentru a construi acolo o parcare”.

 

Traducere de Smaranda Teodoriu, după France24