Reportaj RFI: Cum se face naveta pe timp de pandemie in zona metropolitană București

Gara de Est

Gara de Est peron
Image source: 
Andreea Pietrosel

De facto, Zona Metropolitană București e alcătuită din Municipiul București și Județul Ilfov, de jure nu are o delimitare exactă pentru că planul de înființare a acestei zone a rămas în stadiu incipient încă din 2016, de la anul înființării.

Sunt 22 de zone metropolitane în țară în care oamenii se pot deplasa fără să mai completeze declarația pe proprie răspundere. Printre ele se  numără și Zona Metropolitană București care curpinde de fapt principalele localități din Județul Ilfov. Vorbim de o zonă de 30 de kilometri în jurul Capitalei care ajunge de la Copăceni până la Nuci și de la Buftea până la Brănești.

Peste 2 milioane 200 de mii de persoane locuiesc în satele și comunele din Zona Metropolitană, iar o parte destul de importantă încă mai face naveta la București în încercarea de a-și păstra locul de muncă în perioada pandemiei. 

Gara Obor, punct de plecare pentru navetiștii care merg în estul Zonei Metropolitane București

Am vrut să văd cât de rapid  pot să ajung în cel mai estic punct în care mă pot deplasa fără declarație pe propria răspundere și am căutat cel mai rapid mijloc de transport. Cum Gara Obor e la nici 10 minute pe jos depărtare de locuința mea, m-am echipat cu mănuși, mi-am așezat regulamentar masca albastră la gură și am descins într-una din cele mai frumoase gări ale capitalei. Inaugurată în 1903, Gara Obor a rămas o capodoperă arhitecturala construită în stil neoromânesc chiar și după 117 ani de funcționare și un incediu care i-a mistuit o parte din acoperiș.


Gara de Est
Image source: 
Andreea Pietrosel



Arcadele scorojite susțin o tabelă cu mersul trenurilor Regio, o denumire care vrea să readucă gloria fostelor personale care transportă navetiști până la Fetești și Constanța. Sunt atât de puține trenuri care tranzitează Gara de Est, încât pe aceeași tabelă sunt trecute atât plecările, cât și sosirile. Nici 10 la număr. Prețurile biletelor sunt și ele derizorii. Un drum București - Brănești costă mai puțin decât 2 călătorii cu metroul - 3,9 RON.

Trei locuri libere, un loc ocupat

Când faci naveta, măsurile de precauție sunt extreme. Deși CFR aplică în trenuri regula "un loc liber, un loc ocupat" pentru a preveni răspândirea coronavirusului, în trenul în care mă aflu oamenii sunt așezați mai mult decât regulamentar în vagoane. Unii la parter, alții la etaj, după preferință. Toți păstrează însă o distanță chiar mai mare de 2 metri.


Regio București Obor - Fetești
Image source: 
Andreea Pietrosel

Scaunele sunt dispuse în grupuri de câte 4, dar nimeni nu încalcă ordonanța de urgență așa că rar vezi mai mult de 2 persoane stând față în față. Cei mai mulți navetiști dorm cu capul sprijinit de geam și protejați de măștile chirurgicale care le acoperă jumătate din față. Doar unul își dă seama brusc că a uitat-o pe undeva și anunță cu voce tare teama de o potențială amendă. Oricum controlorul nu se arată până la destinație, dar omul a primit rapid o mască de la un binevoitor așa că riscurile sunt minime.

Singurul care nu se teme de coronavirus este vânzătorul ambulant. Își stivuiește tacticos șosetele pe culori și mărimi și pornește prin vagoane cu un zâmbet larg neascuns de nicio mască. 


Image source: 
Andreea Pietrosel

În personal lucrurile devin mai autentice. În trenul care te poartă prin măruntaiele Bucureștiului decadența e la ea acasă. Discuțiile se poartă cu voce tare. Alcoolul la pet poate ține loc de cafea chiar și la 7.30 dimineața, iar lucrurile sunt luate profund personal mai ales când sunt filtrate prin fumul de țigară din care o doamnă trăgea ilegal la etajul unui vagon care tocmai își începea drumul către Fetești.