​Educație online: Disparitățile dintre urban și rural se vor adânci

educatie_online.jpg

Image source: 
https://www.campusfrance.org/

Într-un moment în care școlile sunt închise, educația se mută în mediul online și nu toți au acces la aceste resurse. În mediul rural, mulți elevi nu au acces la tehnologie. E una dintre probleme. A doua, la fel de importantă, este că și cei care au nu pot fi ajutați de părinți. În aceste condiții, disparitățile și inegalitățile se vor adânci, atrag atenția specialiști din învățământ.

Gabriela Dima  este învățătoare într-un sat din Călărași. Prima problemă cu care s-a confruntat?

”Este problema tehnologiei, copiii nu au device-uri care să poate fi conectate la o formă de tehnologie. Eu de exemplu am 25 de copii la clasă, în momentul acesta am reușit să intru într-o formă de conexiune cu 16 dintre ei pentru că ceilalți nu au încă un device conectat la internet sau dacă au este de proastă calitate și nu pot descărca pe ele anumite aplicații și eu să pot prin intermediul lor să mă conectez cu ei.

Apoi, copiii în general nu au cunoștințele respective, dar nici măcar familiile lor nu au astfel de cunoștințe.În contextul acesta este foarte greu să ajungi la ei și să ajungi la ei la toți, la fiecare copil în parte astfel încât să ai o intercațiune directă, să-ți poate pune întrebări în timp real. E foarte important. Lucrez în învățământul primar, sunt în al treilea an împreună și sunt obișnuiți cu un anume stil de predare - învățare, vorbim de învățare dirijată în care creezi pornind de la ceea ce copilul știe deja, lucrezi cu el, este este parte direct implicată în sensul în care profesorul nu contribuie mai mult de 20 la sută din timpul orei și este vorba foarte mult despre activitatea elevului. Altfel, ne transformăm din nou în profesori care transmit doar cunoștințe, cunoștințe care le-ar putea citi și singuri”, explică Gabriela Dima.

Anul școlar nu trebuie înghețat, examenele școlare nu trebuie amânate și numărul minim de note trebuie anulat susține Consiliul Național al Elevilor intr-o propunere pentru recuperarea cursurilor suspendate de coronavirus.

Este o soluție înghețarea anului? am întrebat-o pe Gabriela Dima.

”Vă voi răspunde foarte sincer, nu știu în momentul acesta dacă înghețarea anului este o soluție. Știu însă că sperie ideea înghețării anului școlar, sunt copii în ciclu terminal, copii de clasa a -VIII -a și pentru ei urmează admiterea la liceu sau sfârșit de clasa a XII -a și pentru ei urmează admiterea la facultate. Mai ales pentru acești copii ideea înghețării anului școlar sperie foarte, foarte mult...

Pe de altă parte, trebuie să avem în vedere că în cel mai optimist scenariu am putea relua școala la începutul lunii iunie în condițiile în care se estimează acum un vârf al crizei în aprilie. Și atunci trebuie să ne gândim foarte serios cum anume ne adaptăm în aceste condiții pentru că pentru acești copii va fi o imensă provocare.

Pe termen lung, chestiunea învățământului online va ridica probleme- acum s-au găsit soluții de avarie. Platformele precum zoom - pe care am și inregistrat această convorbire dau semne de suprasolicitare  - conexiniunile video se întrerup, iar pentru cei mici - interacțiunea cu cadrul didactic este foarte importantă. Apoi, nu poți învăța un copil să scrie online, atrag atenția unii dascăli....Alții spun că poți, că de fapt nici nu mai e nevoie de caligrafie.

În primă fază e nevoie să încercăm să oferim acces tuturor elevilor la tehnologie. Până atunci însă, interacțiunile directe, prin telefon sau Whatsapp pot fi o soluție de avarie”.